• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۹:۵۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400082318162
  • خبرنگار : 30057

شناسایی آسیب‌های پنهان و آشکار ساختمان با ارزیابی عملکرد سازه‌ها بعد از زلزله

شناسایی آسیب‌های پنهان و آشکار ساختمان با ارزیابی عملکرد سازه‌ها بعد از زلزله

رییس پژوهشکده سازه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی این پژوهشکده برای ارزیابی عملکرد سازه‌ها در قبل و بعد از زلزله گفت: مطالعاتی در زمینه ارزیابی ایمنی سازه ها با استفاده از پسلرزه ها از جمله این طرح‌ها است که امکان شناسایی آسیب های پنهان و آشکار ساختمان ها بعد از زلزله را برای محققان فراهم می کند.

به گزارش ایسنا، دکتر امید بهار امروز در وبینار تخصصی چهارمین سالگرد زلزله ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ سرپل ذهاب، تمرکز فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی را در راستای کاهش ریسک لرزه‌ای کشور در ۴ زمینه علوم زمین، ژئوتکنیک لرزه‌ای، مهندسی سازه و مدیریت ریسک لرزه‌ای دانست و اظهار کرد: در این راستا پژوهشکده سازه گام‌هایی را در این حوزه برای خود تصور کرده است که می‌توان در فعالیت‌های مرتبط با مراکز صنعتی و پالایشگاهی مشاهده کرد.

وی همکاری این پژوهشگاه با مراکز صنعتی را در حوزه‌هایی چون مقاوم سازی، پایش سلامت سازه های پل‌ها و ساختمان و کمک به اصلاح و تکمیل آیین نامه ها،  دستورالعمل‌ها و راهنماها دانست و یادآور شد: آنچه که بعد از زلزله سرپل ذهاب رخ داد، این بود که مسیرهای جدیدی در این فعالیت ها تنظیم شد که عمده آن پاسخگویی به نیازهای جامعه مهندسی و پر کردن خلاهایی که در فعالیت‌های مهندسی وجود داشت، بوده است.

بهار، ارزیابی‌های لرزه‌ای پس از یک رویداد را از عمده ترین خلاهای موجود در فعالیت های مهندسی در این زمینه نام برد و خاطر نشان کرد: تلاش ما در طی این سال ها این بوده است که بتوانیم برای این موارد پاسخ هایی ارائه دهیم.

رییس پژوهشکده سازه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به برخی از پروژه های اجرا شده در این زمینه در این پژوهشکده اشاره کرد و یادآور شد: "گونه شناسی و تولید توابع شکنندگی ساختمان های رایج در ایران" از جمله این پروژه است و طی آن تلاش شده است که در زمینه طبقه بندی گونه های مختلف ساختمان‌های متداول در ایران بر اساس پارامترهایی که بتوان این گونه های مختلف ساختمانی را تفکیک کرد، اقدام شود. هدف این طرح این است که گونه های مختلف سازه ها شناسایی و از یکدیگر تفکیک شود.

وی با بیان اینکه دستاورد این طرح ارائه چارچوب واحدی برای توسعه توابع شکنندگی در ساختمان بوده است، ادامه داد: در یک زمان مشخصی متوجه شدیم که برای ساختمان‌ها یک توابع شکنندگی مشخصی ارائه دهیم و در نهایت در این طرح پلتفرمی قابل استفاده برای مهندسان در این زمینه ارائه می‌شود.

بهار با بیان اینکه برای تکمیل این طرح نیازمند ایجاد بانک اطلاعاتی درباره آسیب های ساختمانی هستیم، گفت: این بانک از فعالیت های مرتبط هنگام رخداد زلزله آغاز می‌شود و تا تعمیر را در بر می گیرد. اطلاعاتی که در این بانک جمع آوری می شود، ارزیابی از توابع زلزله در ابعاد فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی را تعریف می‌کند، ضمن آنکه می‌تواند به توسعه روش‌ها کمک کند.

وی "طراحی بهینه مبتنی بر عملکرد سازه‌ها بر اساس برآورد هزینه‌های طول عمر مفید سازه‌ها" را از دیگر طرح‌های اجرا شده در این پژوهشکده عنوان کرد و در این باره توضیح داد: کلیه هزینه‌های تعمیر در عمر مفید سازه برآورد می‌شود و بر اساس آن طراحی بهینه ای برای بهبود عملکرد سازه شکل داده می‌شود.

بهار ادامه داد: علاوه بر آن مطالعاتی در زمینه ارزیابی ایمنی سازه ها با استفاده از پسلرزه‌ها اجرایی شد؛ به این صورت که تعداد پسلرزه‌هایی رخ داده و سازه آسیب دیده است و می‌توان اثرات پسلرزه‌ها بر ساختمان را مورد ارزیابی قرار داد و تغییرات ساختمان‌ها را بعد و قبل از وقوع پسلرزه‌ها مورد ارزیابی قرار داد. نتایج این مطالعات می‌تواند در شناسایی سیستم‌ها و تشخیص آسیب کمک‌کننده باشد.

به گفته وی، با استفاده از این مطالعات می‌توان آسیب‌های آشکار و پنهان ساختمان را شناسایی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha