• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400082418504
  • خبرنگار : 71626

«کتابگردی» امسال چگونه گذشت؟

گشتی در حاشیه کتاب 

گشتی در حاشیه کتاب 

کاروان «کتابگردی» که با وعده کمک به قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران از حوالی بازار آهنگران به راه افتاد، با گذر از میان دست‌فروشانی که کتاب‌های‌شان از انبارهای قاچاق این کالای فرهنگی به حاشیه خیابان‌ها می‌رسد، به پای درددل اهالی نشر نشست.

به گزارش ایسنا، این برنامه که همزمان با نخستین روز «هفته کتاب»، دوشنبه (۲۴ آبان‌ماه) با حضور علیرضا نادعلی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران آغاز شد، در ابتدا به حضور در کتابفروشی قدیمی تهران که در نزدیکی بازار آهنگران واقع شده است، اختصاص داشت.

مسئول کتابفروشی اسلامیه در این دیدار از دغدغه‌های این روزهای این کتابفروشی به علیرضا نادعلی گفت.
او در این گفت‌وگو از این‌که سنگ‌فرش کردن خیابانی که کتابفروشی‌اش در آن واقع شده، موجب سخت شدن عبور و مرور و به دنبال آن تعطیلی چاپخانه آن‌ها شده گفت.
مسئول کتابفروشی اسلامیه با اشاره به لزوم تسهیل‌گری در زمینه حمل و نقل برای این‌که خریداران - به ویژه خریداران عمده - بتوانند باز هم از کتابفروشی اسلامیه کتاب بخرند، به بیان مشکلات ناشی از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری پرداخت و در ادامه نیز از مسائلی که به واسطه گرانی کاغذ به وجود آمده و کار را برای این کتابفروشی قدیمی دشوار کرده است، گفت.

به گفته او، به دلیل مسائل ذکرشده میزان کتاب‌هایی که توسط این نشر به چاپ می‌رسد، کاهش یافته است.

در این دیدار همچنین علیرضا نادعلی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص مسائل مربوط به مالیات کسب و کارهای فرهنگی به مسئول کتابفروشی اسلامیه وعده پیگیری داد و البته وزیر ارشاد را نیز موظف به پیگیری این مسائل دانست.
او با بیان این‌که اگر ما یاری نکنیم، چه کسی این کار را انجام دهد گفت: ایراد کار این‌جا است که نقطه‌هایی مغفول مانده که مهم است.
نادعلی افزود: ویژگی خارجی‌ها این است که مراعات آرشیوشان را می‌کنند اما ما چیزهایی را هم که با زحمت مردم برند می‌شود حفظ نمی‌کنیم.

این بخش از برنامه «کتابگردی» در حالی با گرفتن عکس یادگاری در قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران به اتمام رسید که مقاصد بعدی کاروان «کتابگردی» نشرهای اسم، سروش، مولی، علمی و فرهنگی و امیرکبیر بودند. 

در بازدید از کتابفروشی نشر اسم، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سیدمحمد موسوی، شهردار منطقه ۱۱ تهران نیز به علیرضا نادعلی ملحق شدند و برنامه در حالی با معرفی بخش‌های مختلف این کتابفروشی توسط مدیر کتابفروشی و نشر اسم ادامه پیدا کرد که این ناشر از تقسیم‌بندی مناطق شهرداری و مشخصا گاهی عدم پذیرش این نشر توسط مناطق ۱۱ و ۶ شهرداری تهران گله‌هایی داشت. 

در ادامه بازدید از کتابفروشی نشر اسم علیرضا نادعلی و سیدمحمد موسوی به تورق چند کتاب و آشنایی با بازی‌هایی که در این کتابفروشی عرضه می‌شوند پرداختند. 

این در حالی بود که هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در حاشیه این بازدید و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره منتشر نشدن آمار نشر کتاب به مدت چندماه که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: چون آمار خیلی پایین آمده و کاغذ نیست.

همچنین نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این بازدید گفت: شهرداری باید از خدمت به روح شهر حمایت کند، وگرنه آن‌چه در عرصه شهرسازی و خدمات شهری وجود دارد، جزء پیش‌فرض‌های شهرداری است. مسئله ما این است که آن هویت فرهنگی شهر و رفع آسیب‌ها را حل کنیم که با کار فرهنگی باید این را انجام داد. من در میدان شوش به گرمخانه بانوان رفتم، همین حالا اگر بچه‌های آن‌ها را بیاوریم و مجموعه شما را به آن‌ها نشان دهیم، دنیا برای‌شان عوض می‌شود. به این شکل می‌توان رفع آسیب کرد که یکی از همین کتاب‌ها را بگیرند و تورق کنند، یک گره با ذهن‌شان اتفاق بیفتد و بروند و فقط کتاب می‌تواند این کار را انجام دهد. 

در بخش بازدید از کتابفروشی انتشارات سروش نیز در ابتدا معرفی کتاب‌های نوجوان در حال عرضه در این نشر منجر شد تا نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بر تصویرگری این نوع کتاب تاکید کند و بگوید: نوجوان تصویر می‌خواهد. چون نوجوان امروز، ذهنی تصویری دارد. 

علاوه‌بر این، مدیر نشر سروش نیز به تبلیغ ضعیف در زمینه کتاب اشاره و بیان کرد: متاسفانه تبلیغی در زمینه کتاب صورت نمی‌گیرد. 

او همچنین از کتاب‌هایی نام برد که هر چند با استقبال مخاطب مواجه شدند اما به دلیل مسائلی مثل کاغذ امکان چاپ دوباره‌شان وجود ندارد و در عین حال گفت: برخی از ناشران کارشان را شروع کردند اما در خیلی از کتابفروشی‌ها عملا دیده نمی‌شوند اما ما سعی کردیم این کتاب‌ها را بیاوریم. با این‌که می‌دانیم به لحاظ ساختاری کم‌فروش هستند اما ما دوست داریم ویترین داشته باشند. 

پس از این بحثی هم درخصوص کتاب‌هایی که بدون داشتن قیمت در کتاب اما با مبالغ بالا به فروش می‌رسند، در میان رئیس اتحادیه ناشران، مدیر انتشارات سروش و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شکل گرفت. 

در این دیدار همچنین مدیر انتشارات سروش در میان معرفی برخی کتاب‌های کودک و نوجوان این نشر بیان کرد: تعداد این نوع کتاب‌ها زیاد نشده اما فروش‌شان بیشتر شده است چون ناشران خیلی به‌روز تر عمل می‌کنند و خودشان را با خواسته‌های بچه‌ها مطابق کرده‌اند. 

در ادامه مدیر این نشر البته گله‌هایی هم وضع فعلی برای ناشران و خصوصا مسئله پرداخت مالیات علی‌رغم فعالیت کتابفروشی‌ها به عنوان کسب و کار فرهنگی داشت. 

ادامه «کتابگردی» به بازدید از نشر مولی رسید. و علیرضا نادعلی در این بازدید نشر مولی را در جریان‌سازی فرهنگی این سال‌ها موثر دانست. 

در این بازدید همچنین نادعلی از مسئول کتابفروشی نشر مولی درخصوص استقبال مخاطبان از کتاب‌های فلسفه مولفان ایرانی به نسبت آثار فلسفه غرب پرسید و او گفت که مخاطبان آن‌ها غالبا به دنبال آثار عرفان و فلسفه ایرانی می‌آیند. 

مسئول کتابفروشی نشر مولی که برخلاف کتابفروشی‌های قبلی هنوز کافه‌ای در فضای کتابفروشی خود ایجاد نکرده، در پاسخ به سوالی دراین‌باره نیز گفت: نمی‌خواهیم پای‌مان را از کتاب فراتر بگذاریم. 

مقصد بعدی «کتابگردی»، انتشارات علمی و فرهنگی بود که این بخش نیز به ارائه توضیحاتی درباره این نشر توسط نادره رضایی، مدیر این انتشارات گذشت و بهرام پروین گنابادی، معاون فرهنگی انتشارات علمی و فرهنگی نیز در حاشیه این دیدار به خبرنگار ایسنا درخصوص برخی حاشیه‌های مربوط به این نشر پاسخ داد. 

در ادامه برنامه «کتابگردی» که تا حوالی ظهر نخستین روز «هفته کتاب» ادامه داشت، از انتشارات امیرکبیر نیز بازدید شد که البته به دلیل حضور نداشتن مدیر این نشر این دیدار چندان طول نکشید.

در حاشیه این برنامه، عبور بازدیدکنندگان «کتابگردی» از میان دست‌فروشان کتاب خیابان انقلاب البته برخی واکنش‌ها را هم از سوی این دست‌فروشان و رئیس اتحادیه ناشران و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در پی داشت. 

علیرضا نادعلی که پس از این در نشستی در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پای گله‌های ناشران درخصوص قاچاق کتاب و دست‌فروشان نشست، به برخی از این دست‌فروشان نیز در حاشیه «کتابگردی» سر زد. 

انتهای پیام

پی‌نوشت: این خبر  به‌روزرسانی شده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha