• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082418811
  • خبرنگار : 71516

تلاش مصر برای نجات نظامیان سودان از شکست کودتا و پیامدهای آن

تلاش مصر برای نجات نظامیان سودان از شکست کودتا و پیامدهای آن

نظام مصر برای نجات نظامیان سودان از شکست کودتایشان علیه دولت مدنی و سیطره بر پیامدهای فروپاشی احتمالی کامل اوضاع سودان و بحران‌هایی که به دنبال آن برای قاهره ایجاد خواهد شد، تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه العربی الجدید، منابع آگاه مصری اعلام کردند، هیئتی متشکل از سه شخصیت مصری عالیرتبه برای اداره پرونده سودان با نظارت شخصی عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات کل مصر تلاش می‌کنند. این هیئت با عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده سودان در مقر اقامت اجباری‌اش دیدار کرد و به او پیشنهاد داد که ساختاری را تدوین کنند که شامل خروج تمام طرف‌های کنونی از بحران بدون خسارت‌های بیشتر است.

منابع اعلام کردند، مسؤولان مصری در طول سه روز گذشته تماس‌هایی با مسؤولان عالیرتبه عربستان و امارات برقرار کردند تا مانع فروپاشی اوضاع علیه عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل ارتش سودان و رئیس شورای حاکمیتی در سایه فشارهای شدید آمریکا و اروپا علیه وی شوند.

به گفته منابع، هدف از هماهنگی با طرف‌های سعودی و اماراتی به رغم تضاد میان قاهره و ابوظبی درباره پرونده سودان تشکیل لابی فشار برای کاهش فشار علیه البرهان و تلاش برای به دست آوردن بیشتر زمان برای قانع کردن حمدوک و گروه‌های مدنی به این مساله است که زمان همچنان برای حل سیاسی بحران بدون برگزاری تظاهرات و ایجاد ناامنی و آشوب وجود دارد.

این منابع تأکید کردند: هیئت مصری که با حمدوک دیدار کرد به او پیشنهاد بازگشت به نخست وزیری و تغییر تعدادی از چهره‌های قدیمی را که به نهاد نظامی سودان توهین کرده‌اند، داد. حمدوک تأکید کرد باید تمام وزرا و مسؤولانی که بازداشت شده‌اند قبل از شروع صحبت درباره حل بحران آزاد شوند. وی همچنین گفت که برخی کودتاچیان باید محاکمه شوند. حمدوک همچنین خواهان لغو حبس خانگی وی شد. منابع اعلام کردند که نتایج این دیدار مشخص نشده است. حمدوک به قاهره و طرف‌های شورای همکاری خلیج فارس  که در حوادث اخیر دست دارند، تعهد داده که منافعشان آسیب نبیند.

این منابع اعلام کردند که عربستان نگران سرنوشت نیروهای سودانی است که در عملیات ائتلاف عربی در یمن شرکت می‌کنند. قاهره و ریاض بسیار نگران اوضاع سودان هستند. آن‌ها نگرانند که اوضاع به برکناری البرهان منجر شود. نگرانی مصر از چند جهت است: یکی درباره آینده سودان که با امنیت ملی مصر در مرزهای جنوبی مرتبط است و دوم درباره بحران سد النهضه. مصر نگران است طرف‌هایی در سودان مسؤولیت را برعهده بگیرند که احتمالا مخالف منافع مصر هستند.

منابع فاش کردند، قاهره با هماهنگی امارات و عربستان به دولت آمریکا تأکید کرده که در صورت سرنگونی البرهان سودان آینده باثباتی ندارد.

منابع تأکید کردند که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواهان فشار بر حمدوک و گروه‌های مدنی برای قبول یک راهکار میانه شده است که در آن آسیبی به نهاد نظامی که ستون ثبات در سودان است، نرسد.

این در حالی است که ائتلاف اصلی سیاسی مدنی در سودان پیشتر هرگونه مذاکره با ارتش را رد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha