• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082418851
  • خبرنگار : 71415

ضمن بررسی موضوع چین، اوکراین، روسیه و ترکیه

استولتنبرگ: حمله به کنگره آمریکا حمله به "ارزش‌های اساسی" ائتلاف ناتو بود

استولتنبرگ: حمله به کنگره آمریکا حمله به "ارزش‌های اساسی" ائتلاف ناتو بود

دبیرکل ائتلاف ناتو در مصاحبه‌ای گفت، حمله ششم ژانویه گذشته به ساختمان کنگره آمریکا حمله به ارزش‌های اساسی بزرگترین ائتلاف نظامی جهان بود.

به گزارش ایسنا،‌ ینس استولتنبرگ،‌ دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با پایگاه آکسیوس که از محل مقر این ائتلاف در شهر بروکسل انجام داد، تصریح کرد: من آن حمله را به عنوان حمله‌ای به نهادهای دموکراتیک  اساسی آمریکا و بنا براین حمله به ارزش‌های اساسی ناتو در نظر می‌گیرم.

او در ادامه این مصاحبه به مسائل مربوط به روسیه،‌ ترکیه، افغانستان و چین پرداخت؛ اما به این که ناتو در صورت حمله چین به تایوان چه واکنشی نشان می‌دهد پاسخ نداد.

استولتنبرگ گفت به رغم عصبیتی که به هنگام نظاره وقایع ششم ژانویه گذشته داشته، همچنان به آینده آمریکا به عنوان یک دموکراسی لیبرال اعتقاد دارد.

او ادامه داد: من اطمینان دارم بزرگترین هم‌پیمان همچنان یک دموکراسی قدرتمند باقی خواهد ماند.

وی افزود: آمریکا تجربه دوران‌های سخت و بحران‌ها را قبلا داشته و همواره از آنها با تعهدی قدرتمند به نهادهای دموکراتیک بیرون آمده است.

دبیرکل ناتو در ادامه مصاحبه‌اش با آکسیوس در خصوص روسیه و اوکراین گفت، ناتو از نزدیک تحرکات "غیرعادی" سربازان روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را رصد می‌کند. او با این حال از مخالفت ائتلاف تحت امرش با اعطای نوعی از عضویت به اوکراین که منجر به حفاظتی معنادار از اوکراین در برابر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شود، دفاع کرده و گفت،‌ چنین عضویتی تنها در صورتی که همه ۳۰ کشور عضو از آن حمایت کنند، می‌تواند، حاصل شود.  با این حال استولتنبرگ سرخوردگی اوکراین در قبال وعده ناتو برای عضویتش در سال ۲۰۰۸ و عملی نشدنش بعد از گذشت ۱۳ سال تصدیق می‌کند.

استولتنبرگ در ادامه این مصاحبه به چین پرداخت. او اخیرا از گسترش ماموریت ناتو برای آنکه "چالش سیستماتیک" چین را در بر بگیرد، صحبت کرد؛ اما به این سوال که آیا ناتو در صورت حمله چین به تایوان در پاسخ به آن نقش خواهد داشت، خودداری کرد. هر چند تایوان در ناتو عضو نیست؛ اما سرنوشتش مستقیما به اعتبار بازدارندگی آمریکا و غربی‌ها در برابر بلندپروازی‌های چین گره خورده است.

او گفت:‌ اگر من شروع به پاسخ دادن به همه پرسش‌های فرضی شما کنم فقط باعث بیشتر شدن تنش‌هایی که در آن منطقه می‌بینیم می‌شوم.

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره شکست آمریکا و ناتو در پیش بینی کردن سرعت فروپاشی نیروهای امنیتی افغان در مقابل طالبان اظهار کرد: باید از این اتفاق درس‌هایی جدی فرا گرفت. من در ناتو فرآیندی تحت عنوان "درس‌های فراگرفته شده" را به راه انداخته‌ام.

او در پاسخ به سوالی درباره این که آیا همچنان ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو را یک دولت دموکراتیک در نظر می‌گیرد، مکثی کرده و پاسخ داد: آنها انتخابات دارند. اخیرا مخالفان دولت ترکیه توانستند در یک انتخابات در استانبول پیروز شوند؛ اما اخیرا همانطور که شما و من می‌دانیم چند هم‌پیمان به ابراز نگرانی درباره ترکیه پرداختند و فکر می‌کنم که این منصفانه است.

ترکیه اخیرا به یک مشکل عمده برای ناتو تبدیل شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه چندی پیش به رغم وجود مخالفت‌های شدید متحدان کشورش در ناتو، بر خرید سامانه دفاع هوایی بزرگی از روس‌ها تاکید کرد. اردوغان همچنین چندی پیش تعهد ناتو به به اصطلاح "ارزش‌های دموکراتیک" را به مسخره گرفت. او در امور مربوط به قوه قضائیه ترکیه دخالت کرده و دشمنان سیاسی خود را زندانی کرده و به تکرار انتخابات پرداخته است.

 در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، کمیته حفاظت از خبرنگاران، ترکیه را رده اول کشورهای محبوس کننده خبرنگاران در جهان رتبه بندی کرد.

پایگاه آکسیوس استولتنبرگ را در مورد ریاکاری ناتو به سبب پذیرش ترکیه به عنوان بزرگترین زندان خبرنگاران جهان به عنوان یک عضوش در حالی که از سوی دیگر از کشورهای مایل به پیوستن به ناتو خواستار پاکسازی فساد و ارتقای دموکراسی‌هایشان قبل از کسب اجازه ورود به ائتلاف می‌شود، مورد پرسش قرار داد.

استولتنبرگ نگرانی موجود در قبال حقوق خبرنگاران را تصدیق کرد؛ اما به تناقض در استانداردهای ناتو نپرداخت.

استولتنبرگ - که در سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو شده و حکمش سال میلادی آینده به پایان می‌رسد - این ائتلاف را مسلما در دشوارترین مرحله تاریخش رهبری کرده است.

او ابتدا مجبور شد با ترامپی که تهدید به خارج ساختن آمریکا از ناتو می‌کرد، تعامل داشته باشد؛ چنین اقدامی به ائتلافی نظامی که از سال ۱۹۴۹ صلح را در اروپا حفظ کرد – پایان می‌داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha