• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400082418910
  • خبرنگار : 30054

بهترین راهکار ترمیم بتن در ساختمان کدام است؟

بهترین راهکار ترمیم بتن در ساختمان کدام است؟

امروزه تعداد زیادی از ساختمان‌ها از بتن ساخته می­‌شوند. ساختمان‌های بتنی سازه­‌هایی هستند که المان­‌های اصلی آن­ها نظیر تیر و ستون از بتن مسلح شده با آرماتور ساخته شده‌اند. بتن ممکن است به دلایل مختلف در طول زمان با تحمل بارهای مختلف دچار آسیب شود. بنابراین به منظور بالا بردن مقاومت ساختمان و جلوگیری از گسترش این آسیب­‌ها، بتن نیازمند ترمیم و مقاوم‌سازی می‌باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام افزیر، ترمیم  و مقاوم سازی ساختمان بتنی امر مهمی است که به ما کمک می­‌کند تا عمر ساختمان را افزایش دهیم و از تخریب سازه جلوگیری و نوسازی آن را به تعویق بیندازیم. انتخاب مناسب­‌ترین روش بر اساس علل ریشه­‌ای آسیب بتن، می­‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای کارایی کلی یک ساختمان را بهبود بخشد.

انواع آسیب­‌های رایج در بتن کدام است؟

آسیب بتن براساس علل شیمیایی و فیزیکی ممکن است به صورت سطحی و یا عمیق اتفاق بیفتد. از آسیب­‌هایی که ممکن است در بتن ایجاد شود می­‌توان شن‌نما شدن، ترک بتن، ایجاد ترک­‌های مویین، بتن کرمو، فروریختگی، فرسایش، خوردگی آرماتور، ورقه ورقه شدن و نفوذ مواد شیمیایی را نام برد.

علل آسیب‌دیدگی بتن چیست؟

قبل از آن که هر اقدامی در جهت ترمیم بتن انجام دهیم، لازم است ابتدا علت ایجاد آسیب در بتن را ارزیابی و سپس بر طبق آن از راهکاری هوشمندانه جهت ترمیم بتن استفاده کنیم. در ابتدای امر بررسی می­‌کنیم تا مشخص شود آسیب ایجاده شده سطحی است یا سازه­ای. به عنوان مثال ترک­های مورب ایجاد شده در طول تیرهای بتنی مهم هستند و نشان دهنده­ی آن است که  باید فورا جهت ترمیم آن اقدام شود. همچنین رویت آثار زنگ زدی در سطح بتن (هرچند کم) نشان دهنده­ی آن است که آرماتورهای تقویتی داخل آن دچار زنگ­زدگی شده‌اند.
همچنین باید دقت شود که آسیب‌­ها موضعی‌­اند یا در سطحی گسترده ایجاد شده‌­اند. در مورد ترک­ها باید بدانیم ترک همچنان درحال حرکت ­است یا نه و در تورق سطوح، باید تعیین شود که پوسته شدن سطحی است و یا ورقه ورقه شدن در عمق بیشتری اتفاق افتاده است. بدین ترتیب با آزمایش موضع آسیب دیده علت ایجاد آسیب را کشف می­کنیم.

به طور خلاصه فرسودگی­های فیزیکی بتن ممکن است ناشی از آسیب سازه، نفوذ آب، یخ‌­زدگی و ذوب، زلزله، تغییرات دما و  سایش باشد. همچنین فرسودگی­ شیمیایی در بتن می‌­تواند نشأت گرفته از دلایلی چون کربوناته شدن، زنگ زدن آرماتورها، حمله ­سولفاتی و اسیدی و همچنین واکنش­ توده­ی قلیایی باشد.

روش­ها و محصولات ترمیم بتن

روش ترمیم بتن براساس نوع آسیبی که به آن وارد شده است، تعیین می‌­گردد. فرآیند ترمیم بتن در ساختمان را می‌توان براساس یکی از سه روش زیر انجام داد:

· ترمیم با ملات ترمیم‌کننده (پایه پلیمری یا پایه اپوکسی)

· تزریق رزین اپوکسی

· ترمیم ترک به روش دوخت ترک

ترمیم بتن آسیب دیده با استفاده از ملات ترمیم کننده

ملات‌های ترمیم‌کننده مقاوم سازی افزیر در دو نوع پایه پلیمری و پایه اپوکسی تامین می‌گردد. ویژگی­های مکانیکی عالی، مقاومت بالا و چسبندگی بسیار خوب به لایه، انقباض قابل برگشت و بدون ایجاد ترک، مناسب بودن برای سطوح خشک و مرطوب و سهولت در اجرا، باعث شده، این نوع از محصول جهت ترمیم سریع آسیب بتن گزینه­‌ی مناسبی باشد. انواع ملات پایه پلیمری و اپوکسی جهت ترمیم آسیب­‌هایی چون پوسته شدن بتن، ترک بتن، نشست، کرمو شدگی بتن و روش­های ناصحیح بتن ریز مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

بهترین راهکار ترمیم بتن در ساختمان کدام است؟

ترمیم ترک به روش تزریق رزین اپوکسی

 تزریق رزین اپوکسی روشی مقرون به صرفه جهت ترمیم ترک­های سازه‌ای، در دیوارها، دال­ها، ستون­ها و تیرهای بتنی و رساندن بتن به مقاومت قبل از ایجاد ترک است. نکته قابل توجه در استفاده از این روش، شناسایی علت ایجاد ترک است، زیرا اگر نوع ترک مشخص نشود و روش صحیح جهت ترمیم آن انتخاب نشود، امکان دارد دوباره در بتن ترک ایجاد شود. در این روش با تعبیه پکر در داخل عضو بتنی آسیب دیده و در ادامه تزریق رزین اپوکسی در داخل ترک از گسترش ترک خوردگی در داخل ساختمان جلوگیری می‌گردد.

بهترین راهکار ترمیم بتن در ساختمان کدام است؟

ترمیم ترک بتن به روش دوخت ترک

در این روش المان­های دوخت فیبر کربن -که به طور خاص برای همین منظور طراحی شده است- همراه با چسب اپوکسی سازه­ای درون شیارهایی که به منظور دوخت ترک ایجاد شده است، قرار می­‌گیرند. از این روش در جهت ترمیم عمودی و یا افقی ترک­ها با اندازه‌­های مختلف و تقریبا در هر شرایطی می­‌توان بهره برد.

در صورتی که پس از انجام عملیات ترمیم بتن، افزایش مقاومت نیز لازم باشد، می­‌توان از روش­های مختلفی مانند ژاکت بتنی و یا تقویت عضو به وسیله‌­ی کامپوزیت FRP ، ساختمان را مقاوم‌سازی نمود.

بهترین راهکار ترمیم بتن در ساختمان کدام است؟

محصولات ترمیم بتن را از کجا می توان تهیه کرد؟

جهت اطلاع از هزینه تامین و خرید محصولات ترمیم بتن، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند به وب‌سایت شرکت مقاوم‌سازی افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایید. شرکت مقاوم سازی افزیر به عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان مصالح مورد نیاز جهت ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه‌ها در کشور فعالیت دارد. شرکت افزیر در راستای تامین نیازهای کشور در این زمینه، با داشتن کارشناسان فنی با تجربه اقدام به تولید و ارائه انواع ملات ترمیم‌کننده بتن (پایه اپوکسی و پلیمری)، رزین تزریق اپوکسی و  محصولات مورد نیاز جهت دوخت ترک در ساختمان نموده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha