• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1400082418985
  • خبرنگار : 71443

ورود کارشناسان آژانس به ژاپن برای بازدید از نیروگاه فوکوشیما دایچی

ورود کارشناسان آژانس به ژاپن برای بازدید از نیروگاه فوکوشیما دایچی

کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور بررسی طرح پیشنهادی ژاپن برای تخلیه آبهای آلوده باقیمانده از نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس و بازدید از این نیروگاه وارد توکیو شدند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه ایندیا تایمز، یک گروه متشکل از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) به ژاپن سفر کرده اند تا با مقامات این کشور دیدار و طرح آنها برای تخلیه آبهای آلوده به مواد رادیواکتیو باقیمانده از فاجعه هسته ای نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس را مورد بررسی قرار دهند.

این کارشناسان همچنین قرار است به صورت حضوری از نیروگاه فوکوشیما دایچی که در سال ٢٠١١ در نتیجه وقوع سونامی دچار یک فاجعه بزرگ هسته ای شد، بازدید و جزئیات راهکار مقامات ژاپنی برای از بین بردن آبهای آلوده در این نیروگاه را بررسی کنند.

مقامات ژاپنی و شرکت تپکو به عنوان اپراتور نیروگاه فوکوشیما در ماه آوریل طرح خود را ارائه و اعلام کردند که قصد دارند در بهار ٢٠٢٣ روند تخلیه تدریجی آبهای آلوده در اقیانوس را آغاز کنند تا با این کار امکان حذف صدها مخزن ذخیره سازی موجود در نیروگاه فراهم شود و در نهایت بتوانند فضای کافی برای غیرفعال سازی کامل نیروگاه را ایجاد کنند.

آنها معتقدند که برای آغاز روند غیرفعال سازی نیازمند فضای کافی هستند و این کار تنها از طریق حذف مخزن های ذخیره آبهای آلوده ممکن است و سرازیر کردن آنها به اقیانوس نیز تنها گزینه ممکن و واقع بینانه برای این کار است.

اما این طرح به شدت از سوی ماهیگیران و ساکنان منطقه و به علاوه کشورهای همسایه ژاپن، ازجمله چین و کره مورد مخالفت قرار گرفته است.

توکیو از آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک خواسته است تا اطمینان یابد که تخلیه این آبها با استانداردهای بین المللی مرتبط با ایمنی هسته ای مطابقت دارد و همچنین موافقت جامعه بین الملل را کسب کند. انتظار می رود ماه آینده نیز یک هیئت بزرگتر متشکل از یازده کارشناس آژانس اتمی مجددا به ژاپن سفر کنند.

با این حال، مقامات ژاپنی اعلام کرده اند که نتیجه بررسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را در اختیار جامعه بین الملل قرار خواهند داد.

در سال ٢٠١١ وقوع یک زلزله شدید و سپس سونامی در نزدیکی نیروگاه فوکوشیما دایچی منجر به از کار افتادن سیستم های خنک کننده سه راکتور نیروگاه و سپس ذوب آنها شد. از آن زمان مقادیر زیاد آب مورد استفاده برای خنک کردن هسته های راکتورها که هنوز به میزان زیادی آغشته به رادیواکتیو هستند به طور گسترده نشت کرده است. این آبهای آلوده حدودا در هزار مخزن ذخیره شده اند.

مقامات دولتی ژاپن و شرکت تپکو می گویند که حذف تریتیوم که در مقادیر کم مضر نیست، از این آبها غیر ممکن است اما تمام ایزوتوپ های دیگر که برای درمان انتخاب می شوند را می توان تا سطح ایمنی کاهش داد. آنها تاکید دارند که انتشار کنترل شده تریتیوم از نیروگاه های هسته ای نرمال، یک رویه معمول جهانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha