• سه‌شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400082519663
  • خبرنگار : 71451

خبر تیمسار فلاحی درباره سوسنگرد چه بود؟

خبر تیمسار فلاحی درباره سوسنگرد چه بود؟

ساعت حدود ۱۰ یا ۱۱ شب اعلام حمله شد که با آتش سنگین دشمن مواجه شدیم طی این نبرد دشمن را به سمت جنوب سوسنگرد و جلالیه به عقب راندیم که محاصره شکسته شد بعد از رفتن دشمن مواضع پدافندی تشکیل دادیم با آزاد شدن سوسنگرد اهالی آن شهر و روستاهای اطراف با هر وسیله‌ای که می‌شد به سمت اهواز مهاجرت کردند چون احتمال حمله می‌دادند.

به گزارش ایسنا،  امیر سرتیپ دوم مهدی روزی طلب یکی از پیشکسوتان ارتشی دوران هشت سال دفاع مقدس است. او زمان شکست حصرسوسنگرد  فرمانده گردان تانک «تیپ۲ دزفول لشکر ۹۲ » بوده است. این فرمانده درباره شکست حصر سوسنگر روایت می‌کند: در تاریخ ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۵۹ دشمن مبادرت به محاصره سوسنگرد کرد آن زمان ما در پل کرخه بودیم که از آنجا دستور آمد و ما را به جاده سوسنگرد- اهواز نزدیک شمال شهر اهواز در محلی به نام «کارخانه قند» بردند، آنجا مستقر و برای عملیات سوسنگرد آماده شدیم. به عنوان فرمانده گردان تانک؛ گردان را بازسازی و تجدید سازمان کردم و برای هر نوع عملیات آماده شدیم. بنا به دستور ابلاغی به تیپ باید همان شب عملیات آزادسازی سوسنگرد را انجام می‌دادیم. از همان جا حرکت کردیم و نیروهای ما در یک خط پدافندی مستقر شدند.

ساعت حدود ۱۰ یا ۱۱ شب اعلام حمله شد که با آتش سنگین دشمن مواجه شدیم.طی این نبرد دشمن را به سمت جنوب سوسنگرد و جلالیه به عقب راندیم که محاصره شکسته شد. بعد از رفتن دشمن مواضع پدافندی تشکیل دادیم. با آزاد شدن سوسنگرد اهالی آن شهر و روستاهای اطراف با هر وسیله‌ای که می‌شد به سمت اهواز مهاجرت کردند چون احتمال حمله می‌دادند. بعد از آن دشمن دوباره پاتک زد و با مقاومت ما عقب‌نشینی کرد.بلافاصله بعد از عقب نشینی دشمن، تیمسار فلاحی و سرهنگ قاسمی و تعدادی دیگر در جلالیه حاضر شدند و اولین فردی که از سوسنگرد پیام شکست حصر آن را به ملت ایران داد تیمسار شهید فلاحی بود.

پیش از شکست حصر سوسنگرد، مقام معظم رهبری برای بازدید منطقه آمدند و واحدها را سرکشی می‌کردند. به رزمنده روحیه می‌دادند، با آن‌ها صحبت می‌کردند و مشکلات آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دادند و در واقع سازماندهی نیروها را به عهده داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha