• سه‌شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400082519680
  • خبرنگار : 30054

خرید نهال و کاشت آن چرا صنعت پرسودی است؟

خرید نهال و کاشت آن چرا صنعت پرسودی است؟

امروزه در کشور شاهد کاشت و پرورش انواع نهال‌ها و سودآوری از این صنعت هستیم. این صنعت سودآور، مسیری پرسود را برای باغداران و سرمایه گذاران ایجاد کرده است. در این تحلیل به بررسی صنعت  کاشت و پرورش نهال و طرح توجیهی برای احداث باغ نهال‌های پرسود خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ارغوان نهال، با استفاده از این اطلاعات می توانید سرمایه گذاری خود را برروی احداث باغ شروع کنید. در این مطلب طرح توجیهی احداث باغ گردو و احداث باغ بادام را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم.

بررسی سودآوری احداث باغ گردو

گردو یکی از مهمترین محصولات غذایی و خشکبار است که از نظر ارزش اقتصادی، تمام قسمت های آن اعم از برگ، پوست، میوه، ریشه، ساقه، چوب در زمینه های مختلفی استفاده می شوند.

گردوی ایران به لحاظ طعم، روغن دهی و مزه جزو بهترین گردوهای دنیا است. ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی، سومین رتبه را در تولید گردوی جهان دارد. اولین کشور چین و دومین کشور آمریکا است. صادرات گردو به عنوان یک نقطه قوت و پتانسیل بالا برای درآمد زایی محسوب شود.

ایران فقط با صادرات گردو به کشورهای اروپایی توانسته در حدود دو میلیارد دلار در سال درآمد داشته باشد. اگر به صادرات گردو و سایر خشکبار بیشتر توجه شود، قدرت ارز آوری آن بیشتر شده و حتی می تواند نیاز ما به صادرات نفت را رفع کند.

طبق برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان "خرید نهال" ارغوان نهال  (https://www.nahalarghavan.com)، میزان هزینه و سود حاصل از درخت گردو اصلا قابل مقایسه با هزینه‌های اولیه پرورش آن نیست.                                                                                                                                                                                    

بررسی میانگین قیمت گردو در بازار داخلی در 3 سال اخیر

قیمت انواع گردو در سال 1400 به طور متوسط به این صورت است که گردوی سبز بین ۱۷ تا ۲۴ هزار تومان، گردو با پوست بین ۱۰۵ تا ۱۴۰ هزار تومان، مغز گردو بین ۲۴۰ تا ۲۸۰ هزار تومان است.

میانگین قیمت گردو در سال 98: 70.000 تومان

میانگین قیمت گردو در سال 99: 110.000 تومان

میانگین قیمت گردو در سال 1400: 140.000 تومان

با توجه به تقاضای بالای بازار مصرف گردو و نیاز به حداقل هزینه برای کشت درخت آن، می‌توان به پرورش درخت گردو به عنوان شغلی پردرآمد نگاه کرد.

هزینه های اولیه کاشت درخت گردو

در سال اول با اختصاص هزینه اندکی بین 70 تا 250 هزار تومان می توانید نهال تازه گردو خریداری کنید.

بعد از گذشت 2 تا 3 سال با کمترین میزان آبیاری به دلیل مقاومت بسیار بالای درخت گردو و بدون نیاز به سم‌پاشی، نهال شما مخصوصا انواع پیوندی مانند نهال گردو ژنوتیپ ارغوان، کانادایی، چندلر و فرنور به سرعت شروع به باردهی می‌کنند. البته با گذشت زمان و افزایش طول عمر نهال و تبدیل شدن آن به یک درخت گردو تنومند، باردهی درخت گردو افزایش می‌یابد.

میزان باردهی درخت گردو

درخت بالغ گردو هرساله حدود 70 تا 100 کیلوگرم محصول می دهد. این نکته قابل توجه است که همیشه قیمت انواع آجیل با توجه به میزان تورم و قیمت ارز افزایش می‌یابد.

بنابراین اگر شما بتوانید 100 راس درخت گردو بکارید و پس از آغاز باردهی هر درخت حداقل 50 کیلوگرم گردو بدهد، چیزی حدود 700 میلیون تومان از فروش گردو می‌توانید درآمد کسب کنید که برای یک سال درآمد قابل توجهی است.

هر نهال گردو بعد از بالغ شدن، بین 80 تا 100 سال عمر می‌کند و در این مدت به کمترین رسیدگی نیاز دارد.

خرید نهال و کاشت آن چرا صنعت پرسودی است؟

جمع بندی میزان سودآوری احداث باغ گردو

هزینه خرید نهال گردو به طور متوسط در سال 1400/ تومان

20.000.000=200.000*100

حداقل میزان تولید گردو برای نهال‌های پیوندی/کیلوگرم

5000=50*100

فروش گردو در سال 1400/تومان

700.000.000=140.000*5000

تفاوت هزینه خرید نهال گردو و میزان فروش گردو به علت سرمایه گذاری صحیح برروی نهال گردو است. به این علت از نظر بسیاری از کشاورزان، کاشت هر عدد درخت گردو یک سرمایه‌گذاری عالی و سودآور است.

بررسی سودآوری احداث باغ بادام

درخت بادام نیز برای بسیاری از کشاورزان حکم سرمایه را دارد. طبق نظر کارشناسان ارغوان نهال، میزان هزینه و سود حاصل از کاشت نهال بادام قابل مقایسه با هزینه‌های اولیه پرورش نیست. البته باتوجه به تقاضای بالای بازار مصرف بادام، می‌توان به پرورش درخت بادام به عنوان شغلی پردرآمد نگاه کرد.

درخت بادام یکی از مهمترین درخت‌های دیمی است و به همین دلیل برای مناطقی که با مشکل کم آبی روبه‌رو هستند مانند (مناطق جنوبی و گرمسیری کشور) بهترین گزینه برای کاشت است. مقاومت بالای درخت بادام در برابر کم آبی، خشکی و سرما این نهال را به گزینه ای اقتصادی برای کاشت و پرورش تبدیل کرده است. هزینه‌های اولیه برای خرید نهال و کشت درخت بادام تا مرحله بلوغ، کمتر از درخت های دیگر مانند گردو است. درخت بادام نسبت به آفات مقاوم است و نیاز به سم پاشی زیادی ندارد.

هزینه اولیه کاشت درخت بادام

برای خرید نهال تازه بادام در سال 1400 نیاز است تا با اختصاص هزینه اندکی بین 25 تا 35 هزار تومان برای خرید هر نهال بادام  هزینه کنید.

با خرید انواع اصلاح شده نهال تازه بادام مانند بادام نهال بادام کاغذی، دیرگل آذر، مامایی و بادام سهند روند باردهی افزایش می یابد و پس از گذشت چهار تا پنج سال با کمترین میزان آبیاری و سم‌پاشی، به سرعت شروع به باردهی می کنند.
البته با گذشت زمان و افزایش طول عمر نهال و تبدیل شدن آن به یک درخت بادام بالغ، باردهی آن افزایش می‌یابد.

خرید نهال و کاشت آن چرا صنعت پرسودی است؟

جمع بندی میزان سودآوری احداث باغ بادام

هزینه خرید نهال بادام به طور متوسط در سال 1400/تومان

3.000.000=30.000*100

حداقل میزان تولید بادام برای نهال‌های اصلاح شده/کیلوگرم

2000=20*100

فروش بادام در سال 1400/تومان

360.000.000=180.000*2000

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha