• سه‌شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1400082519921
  • خبرنگار : 71657

رییس سازمان محیط زیست:

برای ادای دین به خانواده مهشاد وریحانه تلاش می‌کنم/ شرایط تالاب انزلی مثل دریاچه ارومیه نمی‌شود

برای ادای دین به خانواده مهشاد وریحانه تلاش می‌کنم/ شرایط تالاب انزلی مثل دریاچه ارومیه نمی‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجازه نمی دهیم شرایط تالاب انزلی مثل دریاچه ارومیه شود.

به گزارش ایسنا علی سلاجقه در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،افزود: در دولت سیزدهم محیط زیست شرایط خاصی دارد و هدف ما در دولت جدید، دوری از سیاست‌زدگی و اجرای وظایف دوش سازمان است. برای رسیدن به این هدف تغییر و دگردیسی در ساختار سازمان حفاظت محیط زیست لازم است. سازمان محیط زیست با ساختار فعلی نمی تواند قدرتی که باید را داشته باشد و اعمال حاکمیت و نظارت بر همه دستگاه ها منطبق بر اهداف و اسناد بالادستی، نیازمند تحول ساختاری است. رویکرد جدید ما بر اساس تکلیف قانونی است و با ظرفیت های مردمی، رسانه ای و قانونی اجرا خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست  ضمن بیان اینکه توان محیط زیست به آستانه خود رسیده و از تحمل خارج شده است، گفت: مقررات‌زدایی به معنای قانون‌زدایی نیست و محیط زیست هم از این قاعده مستثنی نیست. نظارت و ارزیابی سازمان به شکل مطلوب بر فعالیت های صنعتی  اتفاق خواهد افتاد. در سفرهای استانی رییس جمهوری نیز استمرار پروژه های قبلی در دستور کار قرار گرفته و درباره پروژه ای جدید حتما ارزیابی های زیست محیطی انجام می‌شود و صدور مجوزها بر اساس آن ها صورت خواهد گرفت.

سلاجقه درباره مواضع سازمان محیط زیست درباره تامین حق‌آبه تالاب ها اظهارکرد: ما به وزارت نیرو اعلام کردیم که اولویت حق‌آبه ابتدا با آب شرب و بعد از آن حق‌آبه محیط زیست و کشاورزی و بعد صنعت است. ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه است که ۱.۴ از رودخانه ایی که سد ندارند، ۴۰ درصد هم از سدها و مصارف کشاورزی و یک میلیارد متر مکعب از زاب و سیلوه تامین می‌شود. ما در سه شرایط کم آبی، میان آبی و پرآبی باید حق آبه محیط زیست را رعایت کنیم.

وی درباره برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای دریاچه ارومیه گفت: ستاد احیا به عنوان مجموعه‌ای که با دید جامع به این موضوع نگاه می‌کند در چارچوب طرح های احیا اقدامات سخت افزاری را انجام داده است. هزینه زیادی هم انجام شده و اکثر پروژه ها تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است‌. فعالیت های ستاد دردولت جدید نیز ادامه دارد و اعتبار کافی هم به آن تعلق گرفته است‌. در بحث نرم افزاری نیز مجموعه معاونت انسانی و ستاد طرح بسیار جامعی ارائه داده که می تواند الگوی مناسبی برای همه تالاب های کشور باشد. این رویکرد با توجه به گونه های زنده منطقه برخورد نرمی با محیط زیست خواهد داشت. ما همین الان هم در حال پیگیری تامین حق‌آبه  ۳.۴ میلیارد متر مکعبی تالاب ها هستیم البته تحقق این مهم به شرایط اقلیمی نیز وابسته است.

سلاجقه با رد شایعه صدور مجوز شکار چهارپایان در مناطق چهارگانه اظهارکرد: سازمان مجوزی برای شکارچهارپایان صادر نکرده و فقط بحث احصا و سرشماری است. ادارات در مراکز استان‌ها باید سرشماری را انجام و به سازمان ارائه دهند. با توجه به تنش آبی ایجاد شده برای گونه‌های گیاهی و جانوری شرایط مناسبی برای صدور مجوز شکار فراهم نیست.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا چه اقداماتی برای دلجویی از خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی انجام داده‌اید، تاکید کرد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست تلاش برای ادای دین به خانواده این عزیزان است و تاکنون ما به درستی نتوانسته ایم از خانواده های این دو عزیز قدردانی کنیم. در هر مرحله از پرونده نیز خود را موظف می‌دانیم که مسئولیتمان را در قبال خانواده این دو عزیز انجام دهیم.

سلاجقه درباره هجوم گونه سنبل آبی به تالاب انزلی گفت: مبارزه با این گونه مهاجم در دستور کار ما قرار دارد. تالاب انزلی مانند بقیه تالاب های ما سرمایه ای ملی است. رسوبات و سموم به دلیل تغییر کاربری اراضی منطقه از دیگر مشکلاتی است که گریبان‌گیر این تالاب شده است. در حال حاضر خفگی تالاب اتفاق افتاده و گونه های مهاجم جایگزین شده اند اما ما تلاش می‌کنیم تا این مشکل را حل کنیم. ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم انزلی تبدیل به ارومیه شود.

وی در زمینه شکار نیز اظهار کرد: در بحث شکار هم ما هم به شکارگاه های مجوزدار احترام میگذاریم و معیشت شکارگاه ها را در اولویت قرار می دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: هم‌اکنون در کشور ما هر صنعتی که می‌خواهد راه اندازی شود، هیچ اهمیتی به سرمایه های زیستی نمی دهد و گنجینه گرانبهای خاک و تنوع زیستی احصا نمی شود این در حالیست که ارزش گذاری اقتصادی محیط زیست در همه نقاط دنیا اهمیت دارد. ما نیاز داریم که مجموعه ای ابتدا ارزش گذاری صحیح را انجام دهد.

سلاجقه اضافه کرد: بحث بعدی حفاظت و ارزیابی و مباحث حاکمیتی است. ما نیاز به ساختاری جدید و رویکردی که از لحاظ حاکمیتی قوی باشد، داریم. شالوده اصلی محیط زیست ،محیط طبیعی است. این محیط انسانی است که جای خود را در این بستر طبیعت باز کرده است.اگر قرار است مدیریت جامعی اعمال شود، تفاوتی میان  مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست دیده نمی‌شود. بهسازی محیط زیست و ترمیم طبیعت همان آبخیزداری است. این طرحی است که بالاخره باید اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر مسئله فرونشست زمین و رسیدن به آستانه‌های زیست‌محیطی  در استان اصفهان گفت: ما طبیعت را بر مبنای داشته های خود مدیریت نکردیم. ما مبتنی بر توان  محیط زیست منطقه آن را مدیریت نکردیم و با مشکل مواجه شدیم این در حالیست که‌ بیلان آب در حوضه آبخیر قابل محاسبه است اما مدیریت مناسب در مراحل تولید، استحصال، توزیع، مصرف و آبچرخانی به درستی انجام نمی‌شود. علی‌رغم اینکه مردم مشکل اقتصادی و معیشتی دارند، باید این مشکلات را به دستگاه های متخصص بسپرند. الگوی کشت ما باید اصلاح شود  همچنین از تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در استان اصفهان سفره های آب زیرزمینی تقریبا تخلیه شده اند. برخی لابی گری ها در این استان باعث شده توان محیط زیستی آن به آستانه خود برسد. با طبیعت نمی توان شوخی کرد. نوع مصارف آبی ما باید مشخص شود.این مشکلی است که حل آن در یک یا دو دهه امکان‌پذیر نیست و شرایط حتی با بارش نرمال هم به حالت سابق برنخواهد گشت.

وی درباره اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو خاطرنشان کرد: در نشست گلاسگو، کنوانسیون تغییر اقلیم که یک موضوع اساسی است مورد بحث قرار گرفت. با تغییر اقلیم، تنوع زیستی ما نیز در حال نابودی است. تنوع زیستی هم مبتنی بر تغییر اقلیم است. همین شهر گلاسگو که اجلاس در آن برگزار شد، دچار مشکلات اقلیمی شده است.

سلاجقه تاکید کرد:‌ تعهدی که در پاریس امضا شده هنوز  در ایران تصویب نشده و بین مجلس و شورای نگهبان برای رفع اشکالات حقوقی در حال رفت و برگشت است. من در اجلاس گلاسگو اعلام کردم که کشورهایی که خود طبیعت را آلوده کردند و به صور مختلف و در بازه زمانی طولانی مدت به آن آسیب زدند،الان از کشورهای درحال توسعه هزینه تلطیف جو و پاکیزگی را می‌خواهند. این سیاست، سیاستی استثماری است. با توجه به سیاست های ابلاغی رهبری ما داوطلبانه ۴ درصد از سهم خود برای مقابله با این مشکل  را انجام داده ایم که ۱۷ میلیارد دلار برای ما هزینه داشته‌است. این هزینه با رسیدن به ۱۲ درصد به ۵۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: آمریکا ۱۰۰ میلیارد برای کمک به کشورهای درحال توسعه برای حل مشکلات اقلیمی درنظر گرفته این در حالیست که ما از جهات اقتصادی،تکنولوژی و صنعتی محاصره شده ایم و این سیاستی متناقض است.‌کشور های جی ۷۷ همه این سیاست ها را مطرح کردند ولی در نهایت چیزی اجرایی نشده است. ما امیدواری سوخت های فسیلی جای خود را به انرژی های پاک بدهند البته استفاده از سوخت های فسیلی نیزبه عنوان نعمت الهی باید با تکنولوزی های نو انجام شود تا آسیب کمتری متوجه محیط زیست شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت ارتقای دیپلماسی محیط زیست در سطح منطقه ‌ای و بین المللی تاکید کرد و گفت: در سطح منطقه‌ای مسایل زیست‌محیطی بر دو طرف تاثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم از بعد حاکمیتی همکاری خود را با کشورهای دیگر گسترش دهیم. یکی از  موضوعات پیوند دهنده ما با سایر کشورها تفاهم‌نامه ۲۵ ساله با کشور چین علاوه بر آن جاده ابریشم است.

سلاجقه اضافه کرد: کشور چین کلیدواژه جدیدی تحت عنوان تمدن سازی اکولوژیک مطرح کرده و این موضوع از اهمیت برخوردار است.

وی تاکید کرد: تلاش می کنیم از ظرفیت‌های دانشگاهی و سمن ‌ها هم در چنین حوزه‌هایی استفاده کنیم‌.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا دولت می تواند در مقابل طرح‌هایی مانند انتقال آب بایستد، گفت: رییس جمهوری یکی از بهترین رویکردهای تاریخ کشور را درباره توسعه و محیط زیست دارد. به اعتقاد او توسعه فرع بر محیط زیست است و در جلسات دولت هم گفت که محیط زیست قدرتمند باید جلوی قدرتمندان بایستد.

وی با اشاره به تداوم روند توسعه در کشور اظهارکرد: از لحاظ علمی به دنبال توسعه کم‌اثر هستیم. بدین معنا که توسعه با کمترین خسارات محیط زیستی همراه باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صنایع باید در مرحله جانمایی در سازمان محیط زیست مجوز دریافت کنند، گفت: امیدواریم در ساختار تحولی زمینه‌ای فراهم شود که به عنوان متولی اجرای مجوزها به سراغ دستگاه‌های مختلف برویم و آن‌ها گزینه‌های مختلف خود را معرفی کنند و سازمان محیط زیست بهترین مسیر را به آنان پیشنهاد دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر هر دستگاهی که بی قانونی می‌کند سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد و به نوعی این سازمان به سیبل تبدیل شده است. امیدواریم کاستی‌های موجود در این زمینه مرتفع شود و تا آخر هفته جاری برنامه تحولی دولت در تمام سطوح ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست درباره موضع این سازمان در حوزه آب‌های ژرف گفت: ما دیدگاه‌های خود را به شورای عالی آب و دولت اعلام کرده‌ایم و معتقدیم که تمام ظرفیت آبی را در تمام سطوح باید احصا کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت بارش‌هاگفت: اگر بارش‌های موجود در کشور را مدیریت کنیم می‌توانیم بخشی از نیازها را برطرف کنیم. به عنوان نمونه اخیرا ۴۰۰ میلیمتر بارش در شمال کشور داشتیم و در استان سیستان و بلوچستان نیز باران سیلابی بارید. در واقع در کشور ما بارش زیاد و در مدت کم رخ می‌دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: لازم است مبتنی بر داشته‌های خود برنامه‌ریزی کنیم و تمام گزینه‌های آبی کشور اعم از آب‌های مرئی و نامرئی را شناسایی و از نظر حجم و کیفیت تعیین کنیم البته کشورهای دیگر مانند عربستان از آب‌های ژرف استفاده کرده‌اند ولی ما باید منطبق با هزینه انجام شده بهترین دستاورد را داشته باشیم و اگر دچار شرایط اضطرار شدیم سراغ سایر منابع آب برویم.

سلاجقه تصریح کرد: اگر هدف از پرداختن به آب‌های ژرف اکتشافی و آزمایشی باشد مشکلی ندارد اما اصلا نباید وارد بحث استحصال از این منابع شویم.

رئیس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مباحث مطرح شده در اجلاس گلاسکو گفت: ما نشست‌های زیادی را با سازمان‌های بین‌المللی داشتیم که از جمله آنها می‌توان به صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست و دفتر عمران سازمان ملل متحد اشاره کرد. در این جلسات درباره ظرفیت‌های فوق‌العاده ایران برای استفاده از انرژی‌های پاک اشاره کردیم و شرکت‌های دانش بنیان نیز ظرفیت‌هایی در این حوزه ایجاد کرده‌اند.

سلاجفه ادامه داد:۱۰۰ میلیارد دلار برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است ولی با توجه به تحریم‌ها نمی‌توانیم از این اعتبار استفاده کنیم بنابراین با استفاده از منابع داخل تلاش می‌کنیم به اهداف خود در این حوزه دست یابیم.

وی اضافه کرد: ما مواضع خود را در زمینه مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش آلاینده‌ها در این اجلاس اعلام کرده‌ایم ولی در تعامل با جامعه جهانی نیز هستیم و امیدواریم رابطه‌ای متقابل برای استفاده از ظرفیت‌ها وجود داشته باشد.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: بیشترین مباحث مطرح شده در اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو موضوع گاز متان و کربن بود و بیشتر درباره‌ آلاینده‌ها، صنایع و کارخانجات بحث شد.

وی اضافه کرد: ما بر اساس قانون هوای پاک در کشور جلساتی را در وزارت کشور با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار و عملکرد آنها را ارزیابی و در صورت نیاز این دستگاه‌ها را بازخواست می‌کنیم.

سلاجقه درباره آخرین وضعیت انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، گفت: دنیا در زمینه انتقال آب تجارب متفاوتی داشته است و انتقال آب به خارج از حوضه چندان موفق نبوده است. خوشبختانه اعتبار در نظر گرفته شده برای انتقال فاز دریای خزر نیز تخصیص نیافته است.

وی درباره ساخت سد از سوی کشور ترکیه روی رودخانه ارس اظهار کرد: ارس رودخانه مرزی ایران و ترکیه نیست، دیپلماسی محیط زیست نیز به صورت عام خوب عمل نکرده است و در زمینه دیپلماسی آب نیز چنین وضعیتی حاکم است. در زمینه وضعیت رود ارس نشست‌های خوبی با کشورهای ارمنستان برگزار شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قوانین جامع بین‌المللی در زمینه موضوع آب وجود ندارد، گفت: قوانینی در حوزه اقیانوس‌ها و کشتیرانی وجود دارد اما در زمینه رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی مرزی قوانین خاصی نداریم.

وی اضافه کرد: در سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران گفت‌وگوهای خوبی در زمینه حق آبه محیط زیستی انجام شد.

سلاجقه درباره میزان انتشار کربن در کشورمان اظهار کرد: ما در حال حاضر از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنیم ولی با توجه به تروریسم اقتصادی نمی‌توانیم تعامل لازم را با کشورهای دیگر داشته باشیم. در صورت وجود تعامل می‌توان از فناوری‌های کشورهای دیگر نیز استفاده کرد و همین امر کاهش کربن را تسهیل می‌کند البته ما کاهش چهار درصد گازهای گلخانه‌ای را انجام داده‌ایم و دنیا نیز به این موضوع اذعان می‌کند و حتی ما به کاهش پنج درصدی هم دست یافته‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: متاسفانه ضعف‌هایی در زمینه ارتباط بین دستگاه‌های مختلف برای حضور در اجلاسی مانند اجلاس تغییرات اقلیمی گلاسکو وجود داشت و جای سازمان هواشناسی در این نشست خالی بود و ما در تلاش هستیم که این نقیصه را نیز برطرف کنیم.

سلاجقه درباره برنامه ریزی سازمان محیط زیست در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در دنیا در بخش  کشاورزی ۶۲ تا ۶۵ درصد آب مصرف می‌شود شاید این رقم در کشور ما بیشتر باشد اما متاسفانه مدیریت آب در این حوزه عالمانه نیست. قرار است الگوی کشت استان‌ها اعلام شود البته برای موفقیت این موضوع نیاز به فرهنگسازی و انجام فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی وجود دارد و ضروری است مبتنی بر داشته‌های سرزمینی خود کشت کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: الگوی مناسبی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه انجام شده است، ظرفیت آبی، رویکرد کشاورزی، استفاده از پساب‌ها و ... مشخص شده است. از این رویکرد می‌توان برای سایر تالاب های کشور نیز استفاده کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه آب شرب نامناسب در بخش‌هایی از استان کردستا گفت: وزارت نیرو باید آب شرب مناسب تامین کند و ما نیز سد قشلاق را بررسی کردیم و از بعد نظارتی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

معاون رئیس جمهوری در زمینه منحل شدن دانشکده محیط زیست و سرنوشت نیروهای آن اظهار کرد: پژوهشکده محیط زیست در حال فعالیت است و می‌تواند از ظرفیت‌های نیروی آموزشکده استفاده کند.

وی در مورد مشکل گرد و غبار در خوزستان گفت: خوشبختانه مرکز ملی گرد و غبار نقشه‌های کانون‌های اصلی گرد و غبار در داخل و خارج کشور را تهیه کرده و این کانون‌ها کاملا شناسایی شده است. کانون‌های داخلی در اولویت اول است و در مرحله بعد باید با دیپلماسی به کانون‌های گرد و غبار خارجی نیز بپردازیم. البته قبلا رایزنی‌های خوبی در این زمینه شده بود و این موضوع را ما پیگیری می‌کنیم. در زمینه تالاب‌ها نیز لازم است در تالاب‌های این منطقه و سایر نقاط کشور مدیریت جامع حوضه آبخیز مد نظر قرار گیرد.

سلاجقه در زمینه تبعات کاهش آب سدهای تهران و برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی که به فرونشست زمین می‌انجامد، تصریح کرد: اگر عملیات آبخیزداری به نحو مطلوب انجام شود، می‌توانیم این شرایط را مدیریت کنیم. در زمینه مصرف آب نیز لازم است وزارت نیرو اقدامات لازم را انجام دهد و در حوزه کشت نیز وزارت کشاورزی و نیرو کار کنند. ما هم به عنوان ناظر عمل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: لازم است کیفیت آب دستشویی و حمام با شرب تفاوت داشته باشد از سوی دیگر  بیش از پیش به موضوع آبخیزداری توجه کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تبعات تغییرات اقلیمی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی موجب بی نظمی در بارش‌ها شده و لازم است با توجه به این شرایط اقدام کنیم. گذشتگان نیز با شرایط زمین شناسی و آب و هوای کشور خود را وفق دادند. کشور ما همواره دچار خشکسالی و ترسالی بوده است. در حال حاضر نیز با توجه به تغییرات اقلیمی این بازه طولانی تر شده است. در این شرایط لازم است کشاورزی به سمت شرایط گلخانه‌ای و قابل کنترل سوق داده شود.

وی درباره مذاکرات انجام شده با کشور افغانستان در زمینه تامین حق آبه رود هیرمند گفت: از مذاکرات اطلاعی نداریم. در حال حاضر دولتی فراگیر در افغانستان وجود ندارد البته نماینده ویژه ایران در افغانستان در زمینه حق آبه هیرمند مذاکراتی را انجام داده‌اند. پیش از این حق آبه ایران از هیرمند ۲۶ متر مکعب بر ثانیه بود اما با انجام اقداماتی مانند ساخت بند کمال خان مشکلاتی به وجود آمد.

سلاجقه اضافه کرد: طالبان اخیرا رویکرد مناسبی در این زمینه داشته است البته به شرط آنکه در بالادست نیز آبی وجود داشته باشد.

وی درباره ساخت سد ایلیسو در ترکیه گفت: زمانی‌هایی که باید حتما بیدار باشیم و به این موضوع‌ها توجه کنیم این اتفاق رخ نداد حتی کشور عراق نیز با توجه به نابسامانی‌های خود توجهی به این موضوع نداشت، در مذاکرات انجام شده با وزیر امور خارجه ترکیه بحث حق آبه مطرح شده است و پیگیر آن هستیم.

وی درباره تبعات زیست محیطی ساخت سد چم‌شیر اظهار کرد: در دولت نیز این موضوع مطرح شد و اگر قرار باشد شرایطی مشابه سد گتوند داشته باشد حتما جلوی آن را می‌گیریم البته ابتدا باید مطالعه جامع آن مشخص شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد علت حضور ایران در سطح معاون رئیس جمهوری در اجلاس گلاسکو در شرایطی که برخی از کشورها در سطح رئیس جمهوری در این اجلاس شرکت کرده بودند، گفت: در این اجلاس دیدگاه ایران را درباره تغییر اقلیم و رفع تحریم مطرح کردم و تنها برخی کشورها در سطح رییس جمهوری در این اجلاس حضور داشتند البته آقای رییسی هم تاکید کرد که حتما بگوییم که شخص رئیس جمهوری قصد حضور در این اجلاس را داشتند.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست طبق قانون مکلف است در زمینه گونه‌های گیاهی و جانوری وارداتی و صادراتی نظر خود را مطرح کند و سازمان محیط زیست همچنان بر محصولات تراریخته نظارت دارد.

سلاجقه درباره ایرادات متعدد وارد شده بر سازمان محیط زیست و از سوی دیوان محاسبات در حوزه عمل به قانون هوای پاک گفت: خوشبختانه تمام دستگاه‌ها را بسیج کرده‌ایم و جلساتی را در زمینه اجرای قانون هوای پاک در سطح ملی برگزار می‌کنیم. در بعد نظارتی نیز باید وظیفه خود را به نحو مطلوب به انجام برسانیم.

رئیس سازمان محیط زیست در زمینه حمایت از محیط بانان گفت: از سال ۹۸ به بعد دریافتی محیط بانان ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. جلساتی را نیز با رئیس سازمان امور استخدامی در زمینه محیط بانان مانند ساماندهی محیط بانان طرحی داشتیم.

وی درباره پیگیری‌های این سازمان در زمینه حکم قصاص محیط بان برومند، گفت: با وکلای تراز اول در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم حکم بشکند و این محیط بان از قصاص نجات پیدا کند.

سلاجقه در پایان درباره ایرادات قانون حمایت از محیط بانان اظهار کرد: ایراداتی در این قانون وجود دارد و مشکلات احصا شده است و تلاش می‌کنیم زمینه‌ای فراهم شود که محیط بانان به عنوان ضابط قضایی کار خود را به نحو مطلوب انجام دهند.

در ادامه این نشست احمد لاهیجان زاده - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست - در زمینه بالا آمدن آب دریای خزر و خلیج فارس، گفت: متاسفانه آب دریای خزر پس‌روی دارد و بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۵۰ بر اثر تغییرات اقلیمی این پس‌روی صورت می‌گیرد و افزایش تبخیر در این زمینه نقش داشته است. به گونه‌ای که ۲۰ تا ۲۵ درصد از مساحت این دریا کاهش می‌یابد که عمدتا در سواحل شمالی آن یعنی در سواحل روسیه خواهد بود.

وی درباره بالا آمدن آب خلیج فارس و تاثیر آن بر جزایر این منطقه گفت: میزان افزایش سطح آب در حد چند سانتیمتر است البته این اتفاق موجب زیر آب رفتن جزایر این منطقه نمی‌شود.

در ادامه این نشست محمدمهدی میرزایی قمی - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست- اظهار کرد: آخرین گزارش ارائه شده در ایران در سال ۲۰۱۸ بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال ۲۰۱۰ در زمینه انتشار آلاینده‌ها بود البته در این زمینه فقط انتشار از یک منبع یا مجموعه دولتی و خصوصی مطرح نیست و بیشتر انتشار مربوط به بخش انرژی یا مصرف سوخت‌های فسیلی است که در ایران حدود ۸۳ درصد و در دنیا ۷۵ درصد است.

وی اضافه کرد: امسال دستورالعمل سازمان محیط زیست  برای محاسبه انتشار به بخش‌های ذیربط ابلاغ می‌شود.

به گفته میرزایی قمی میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران از چهار درصد فراتر رفته است و طی سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، ۷۸ میلیون تن دی اکسید کربن معادل کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، پیش از برگزاری این نشست خبری به یاد خبرنگاران فقید محیط زیست مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو اصله نهال از سوی رئیس سازمان محیط زیست غرس شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha