• سه‌شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082519983
  • خبرنگار : 71659

جزئیات دیدار رهبر کودتای سودان با مقام آمریکایی درباره بازگشت حمدوک و زندانیان سیاسی

جزئیات دیدار رهبر کودتای سودان با مقام آمریکایی درباره بازگشت حمدوک و زندانیان سیاسی

فرمانده نیروهای مسلح سودان در دیدار با دستیار وزیر خارجه آمریکا که در حال حاضر در سودان به سر می‌برد، گفت که او مخالف بازگشت حمدوک به ریاست دولت غیرنظامی و هرگونه اقدامی که به ایجاد ثبات در کشورش منجر شود، نیست.

به گزارش ایسنا، «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح سودان امروز (سه شنبه) در دیدار با «مری کاترین فی» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا که به خارطوم سفر کرده است، گفت: «ما با بازگشت حمدوک به ریاست دولت غیرنظامی مخالف نیستیم».

به گزارش شبکه خبری العربیه، البرهان در این دیدار بر لزوم بازگشت به نظام قانون اساسی و پایبندی به سند قانون اساسی سودان تأکید کرد.

البرهان در ادامه سخنانش در این نشست در آن کاردار سفارت آمریکا در خارطوم هم حضور داشت، افزود: «ما به قانون اساسی و گفت‌وگوی فراگیر با همه احزاب سیاسی جهت تکمیل ساختارهای قدرت انتقالی متعهد هستیم».

به گزارش خبرگزاری دولتی سودان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان خطاب به دستیار وزیر خارجه آمریکا و کاردار سفارت این کشور در خارطوم گفت: «بخش نظامی تمایلی به ادامه قدرت ندارد».

وی ادامه داد: «ما خواهان تأمین امنیت دوره انتقالی، حفظ امنیت ملی و نجات کشور از آشفتگی و هرج و مرج هستیم».

رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان افزود: شورای حاکمیت بر موفقیت روند گذار دموکراتیک در کشور که منجر به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در جولای 2023 می‌شود، تأکید دارد.

البرهان همچنین به موضوع زندانیان سیاسی اشاره کرد و گفت که اقدامات برای آزادی آنها اکنون آغاز شده است و «هر زندانی که جرمش ثابت نشود، آزاد خواهد شد».

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا هم به نوبه خود بر تمایل و حمایت ایالات متحده از تحول دموکراتیک سودان و موفقیت دوره انتقالی این کشور تأکید کرد.

دستیار وزیر خارجه آمریکا از نقش نیروهای مسلح در جریان انقلاب دسامبر و همسویی آنان با آرمان‌های مردم سودان تمجید کرد.

مری کاترین فی دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا در این دیدار خواستار بازگشت عبدالله حمدوک نخست وزیر برکنار شده لیبی به میز ریاست دولت غیرنظامی شد.  

عبدالفتاح البرهان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به سوالی درباره تمایل ارتش به ابقای حمدوک در سمت ریاست دولت آینده و همچنین نقش احتمای حمدوک در آینده نزدیک گفت: این موضوع بستگی به خود حمدوک دارد و قبلا در گفت‌وگو با یکدیگر تأکید کرده بودیم که ترجیح می‌دهیم او در کنار ما باقی بماند تا یک گذار واقعی به دور از هرگونه کشمکش‌های سیاسی را تجربه کنیم که اگر اینچنین شود، طبیعا از آن استقبال خواهد شد.

وزارت خارجه ایالات متحده، سه‌شنبه، ۱۶ نوامبر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر دستیار وزیر خارجه آمریکا در راستای تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به منظور میانجیگری میان طرف‌های سیاسی و نظامی سودانی برای حل بحران این کشور و بازگشت به روند دموکراتیک در این کشور است.

به گزارش العربیه، این بیانیه افزوده که «مری کاترین فی» در جریان دیدارهای خود با تعدادی از فرماندهان ارتش در شورای حاکمیت جدید، از آنها خواهد خواست تا نسبت به آزادی مقامات دولتی و سیاستمداران بازداشتی توسط ارتش اقدام کنند.

در ادامه بیانیه آمده که دستیار وزیر خارجه آمریکا در این دیدار، برای بازگرداندن عبدالله حمدوک به سمت نخست‌وزیری دولت انتقالی تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha