• چهارشنبه / ۲۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400082620494
  • خبرنگار : 71573

۲ کتاب درباره کوهنوردی

 ۲ کتاب درباره کوهنوردی

کتاب «کوه‌نوشته‌ها» نوشته عباس محمدی و «سرطناب» نوشته روژه فریزون روش با ترجمه ابراهیم نوتاش منتشر شد.

به گزارش ایسنا، «کوه‌نوشته‌ها: نوشتارهایی درباره محیط زیست کوهستان و کوه‌نوردی» نوشته عباس محمدی در ۳۲۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان در نشر سبزان عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: کنشگران محیط زیست، یعنی کسانی که برای حفظ باقی‌مانده محیط‌های طبیعی، و حفاظت هوا و آب و خاک در برابر آلودگی و تخریب می‌کوشند، در بسیاری از موارد با این پرسش روبه‌رو می‌شوند که چرا باید در این راه کوشید؟ هنگامی که سخن از تلاش برای حفظ یک گونه جانوری یا یک گیاه از انقراض می‌شود، به ویژه در شرایطی شبیه به این‌که می‌گوییم یک صخره یا بخشی از یک کوه باید حفاظت شود و نه آن‌که سنگ‌هایش بدل به سنگفرش ساختمان‌ها شود، پاسخ به آن «چرا» پیچیده‌تر می‌شود. هرجا که گفت‌وگو از منافع انسان در میان باشد، مثلا این‌که چرا آلودگی هوا می‌تواند طول عمر را کم کند، تشریح ضرورت حفاظت از محیط زیست راحت‌تر است. اما قانع کردن یک چوپان و حتی یک شهرنشین در این مورد که باید بکوشیم تا نسل پلنگ‌ منقرض نشود، کار ساده‌ای نیست. پلنگ دشمن گوسفند است و گوسفند جزو دارایی‌های ما، پس چرا باید از آن حمایت کرد؟! حمایت از یک گروه بومی آمازون برای حفظ جنگلی که در آن می‌زیند، برای من ایرانی که درگیر هزار معضل اقتصادی هستم، چه فایده‌ای دارد؟! حتی حمایت یک تهران‌نشین از مردمی که در یک استان جنوبی ایران می‌خواهند فعالیت معدنی را در کوهستان نزدیک به شهر کوچک خود تعطیل کنند، چه معنایی دارد؟!

 ۲ کتاب درباره کوهنوردی

 همچنین کتاب «سرطناب» نوشته روژه فریزون رُوش با ترجمه ابراهیم نوتاش  در ۳۰۷ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان در انتشارات سنایی راهی بازار کتاب شده است.

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: روژه فریزون روش متولد ۱۹۰۶ در پاریس، از جوانی دلبسته کوهستان شد و با آن‌که در شهر شامونی که خاستگاه راهنمایان کوهستان است، غریبه‌ها را به سادگی برای این کار نمی‌پذیرند، او توانست جای خود را در میان آنان باز کند. در زمان جنگ جهانی دوم کتاب‌های بسیاری با موضوع نهضت مقاومت فرانسه نوشت.

 کتاب «سرطناب» به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده و از پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های مربوط به کوه‌نوردی است. داستان این کتاب در منطقه شامونی می‌گذرد و برپایه ماجرای واقعی زندگی ژوزف راوانل (سرخه)، از معروف‌ترین راهنمایان کوهستان فرانسه در دوران پیش از جنگ جهانی دوم، نگاشته شده است.

 نویسنده بیشتر شخصیت‌های آن حادثه را می‌شناخته و همه مسیرهای ذکرشده در کتاب را بارها صعود کرده است.

 ۲ کتاب درباره کوهنوردی

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha