• پنجشنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400082721484
  • منبع : نمایندگی همدان

زنگ خطر برای بسکتبال همدان/ خشم بلند قامتان همدانی زیر فشار سنگین حواشی

زنگ خطر برای بسکتبال همدان/ خشم بلند قامتان همدانی زیر فشار سنگین حواشی

ایسنا/همدان حسرت شنیدن آوازه بسکتبال همدان در بالاترین سطح بسکتبال کشور اکنون تبدیل به یک رویای غیرقابل باور شده است؛ قریب به پانزده سال از درخشش پگاه همدان با حضور بسکتبالیست‌های آمریکایی و همدانی می‌گذرد و تنها اخباری که از این رشته در استان همدان شنیده می‌شود حواشی باورنکردنی و تاسف آور است. چهار هزار بسکتبالیست در سطح استان همدان فعالیت دارند.

پرویز ریحانی، رئیس هیئت بسکتبال استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز تاسف و ناراحتی از شرایط کنونی بسکتبال همدان در رابطه با تصمیم جنجال برانگیز چند ماه پیش اداره کل ورزش و جوانان استان همدان مبنی بر تغییر محل خانه بسکتبال همدان و هیئت بسکتبال (سالن تختی واقع در جهان نما)، اظهار کرد: این موضوع تصمیمی بوده که توسط اداره کل ورزش وجوانان اتخاذ شده و از همان اوائل ورود آقای حمید سیفی(مدیرکل فعلی ورزش و جوانان استان همدان) به ما اطلاع داده شده بود و از آن روز تاکنون جلسات بی‌شماری در این زمینه برقرار شده که متاسفانه تا الان که با شما صحبت می‌کنم نتیجه مشخصی نداشته است.

زنگ خطر برای بسکتبال همدان/ خشم بلند قامتان همدانی زیر فشار سنگین حواشی

وی ادامه داد: طی جلساتی که با مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان داشتیم در ابتدا عنوان شد که سالن بسکتبال تختی به سالن شش هزار نفری شهید سلیمانی (سالن انقلاب سابق) منتقل می‌شود و ما در این رابطه با هیئت رئیسه بسکتبال جلسه‌ای برگزار کردیم و با بررسی تمام جوانب این موضوع با این انتقال مخالفت کردیم زیرا دوری سالن و مسیر تردد آن برای بازیکنان بسکتبال مشکل است بالاخص دختران بسکتبالیست ما که نمی‌توانند هر روز چنین مسافتی را طی کنند. البته توجیه اداره کل ورزش و جوانان این است که آن سالن مجهز و استاندارد است اما این موارد کافی نیست.

رئیس هیئت بسکتبال استان همدان در ادامه افزود: طی جلسات متعددی که با اداره کل ورزش و جوانان و شخص آقای سیفی داشتیم منجر شد سالن ابن سینا را در اختیار هیئت بسکتبال استان همدان قرار دهند اگر چه جامعه بسکتبال هیچ رضایتی از این موضوعات و جابه جایی‌ها نداشت و ندارد! اعتقاد داشتیم که می‌شد به راحتی خانه بسکتبال همدان را تجهیز و استاندارد کرد اما وقتی در طی این سال ها ریالی به ما در این زمینه پرداخت نشده است چه انتظاری از ما داشته اند؟ از جذب حامی مالی صحبت می‌کنند که این صحبت‌ها فرار رو به جلو است و همگان می‌دانند هیچ سرمایه داری با این شرایط وارد میدان نمی‌شود.

زنگ خطر برای بسکتبال همدان/ خشم بلند قامتان همدانی زیر فشار سنگین حواشی

لحن ریحانی نشان می‌دهد از این اوضاع به شدت ناراحت و عصبانی است، با اشاره به وعده اداره کل ورزش و جوانان مبنی بر انتقال خانه بسکتبال همدان به سالن ابن سینا گفت: اداره کل ورزش و جوانان تا کنون به این وعده خود عمل نکرده‌اند و قریب به شش ماه است سالن‌های بسکتبال همدان تعطیل است و بازیکنان ما هیچ تمرینی ندارند! بالاخره اداره باید اقدام کند و ما تا کی می‌توانیم وقت خود را تلف کنیم؟

ریحانی خاطرنشان کرد: عملا بازیکنان رسمی ما شش ماه تمرین نداشته‌اند و این موضوع یک فاجعه برای ورزش استان است. اگر سالن تختی را به هیئت جودو استان همدان واگذار کردند حداقل یک فکری هم به حال بسکتبال کنند. باورنکردنی است که تاکنون جلسات ما با اداره ورزش و جوانان حاصلی در پی نداشته است.

سکاندار پرسابقه جامعه بسکتبال استان همدان در ادامه با اشاره به برنامه‌های آینده هیئت بسکتبال استان همدان، مطرح کرد: المپیاد نخبگان در بخش آقایان و بانوان در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد که امیدواریم این مشکلات باورنکردنی در اسرع وقت حل شود تا بتوانیم برای میزبانی این المپیاد که در قالب مسابقات بسکتبال ۳به۳ در رده سنی ۱۳ الی ۱۵ سال است اقدام کنیم و استعدادیابی‌های مربوطه صورت گیرد. برنامه المپیاد برای انتخابی شهرستان را به هیئت شهرستان‌های استان ابلاغ کردیم و اگر میزبان نباشیم افراد نهایی و مشخص شده را اعزام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بحث ساماندهی بسکتبال در رده‌های مختلف در دستور کار قرار دارد زیرا استان همدان در بسکتبال دارای دو تیم در بخش بانوان و چهار تیم در بخش آقایان است و می‌شود گفت این تیم‌ها کاملا بومی هستند و بدون هزینه و حمایت مالی و معنوی افتخار آفرینی کرده‌اند. بسکتبال همدان پتانسیل بالایی دارد و در کنار برخی از رشته‌ها در خون مردم همدان جریان دارد.

زنگ خطر برای بسکتبال همدان/ خشم بلند قامتان همدانی زیر فشار سنگین حواشی

ریحانی تصریح کرد: شش تیم بسکتبال در استان مشغول به فعالیت هستند و از این تیم‌ها حتی در بحث‌هایی ساده مثل اعزام، کوچک‌ترین حمایتی صورت نگرفته است. سوال من از مسئولین ورزش استان این است که آیا صرفا فوتبال و تیم‌های فوتبال همانند پاس همدان برای مردم شادی‌آور است؟ آیا به یاد ندارند که بسکتبال همدان زمانی که در اوج رقابت های لیگ برتر و در بالاترین سطح قرار داشت چه مقدار تماشاچی وارد سالن ها می‌شدند و حتی دوهزار نفر در پشت سالن ها باقی می‌ماندند؟ حتی رشته های دیگر همچون کشتی و بوکس و والیبال و... هم این شرایط را داشتند. اگر چه خودم موافق حضور و حمایت تیم هایی همچون پاس در همدان هستم و اعتقاد دارم این موارد برند ورزشی استان را بهبود می‌بخشند اما به شما می‌گویم هیچ توجهی به بسکتبال نمی‌شود و تیم بانوان نایریکا نهاوند را صفر تا صد هزینه‌هایش را خانواده بازیکنان پرداخت کردند! اگر اعتقاد دارند پاس همدان یا رشته‌های ورزشی دیگر در لیگ‌ها حضور دارند و باید حمایت شوند وضعیت بسکتبال هم مشابه این رشته‌ها است و نیاز به حمایت مالی و معنوی داریم.

در ادامه حبیب خلیلی بازیکن کهنه کار و پرتجربه خانه بسکتبال همدان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن محکوم کردن اقدامات عجیب و شگفت آور مسئولین در رابطه با رشته پرهوادار بسکتبال در استان همدان، گفت: ما از مسابقات کشوری لیگ دو به همدان بازگشتیم و ذهن خود را آماده حضور در ادامه رقابت‌های لیگ دو کرده بودیم که در حین ورود به همدان با تعطیلی سالن تختی مواجه شدیم و تیم در شوک فرو رفت. باورمان نمی‌شد که سالن تختی را اداره کل ورزش و جوانان تعطیل کرده است در صورتی که ما میزبان ادامه مسابقات لیگ دو بودیم. اداره ورزش و جوانان علاوه بر آن که هیچ حمایت مالی و معنوی از ما نداشت و حتی بابت نتایجمان کوچک ترین تقدیر و تشکری از ما نکرد منجر به تعطیلی تمریناتمان هم شد.

زنگ خطر برای بسکتبال همدان/ خشم بلند قامتان همدانی زیر فشار سنگین حواشی

خلیلی آشکارکرد: باورتان می‌شود ما حتی توپ رسمی مسابقات را هم نداشتیم که با هر مشقتی که بود آقای قاسملو از هیئت بسکتبال بهار چهار توپ را برای تمرینات ما فراهم کرد. به علت مشکلات مالی علاوه بر تعطیلی سالنمان در اواسط لیگ دو هیچ امکاناتی هم نداشتیم و در همان حین فدراسیون به هیئت بسکتبال استان فشار می‌آورد و حق هم داشت زیرا میزبانی را به ما داده بودند که در نهایت در سالن ابن سینا این امر به سختی به وقوع پیوست.

بازیکن خانه بسکتبال همدان ادامه داد: ۲۰ سال است ریالی به ما بابت تجهیز و استانداردسازی زیر ساخت هایمان پرداخت نشده آن وقت آقایان اداره ورزش و جوانان از این موضوع صحبت می‌کنند که سالن تختی استاندارد نیست که درست هم می‌گویند اما مشکل اینجا است که آنها چه کرده‌اند؟ باورتان نمی‌شود سالن رضازاده اردبیل در عرض چند روز سالن والیبال خود را تغییر داد و یک سالن مجهز و استاندارد و مخصوص بسکتبال برای تیم اردبیلی فراهم کرد. از این موارد بخواهم مثال بزنم بسیار است.

حبیب خلیلی با بیان این که تیم اول مسابقات سه میلیارد تومان برای حضور در مسابقات لیگ دو هزینه کرده بود و تیم‌های دوم و سوم مسابقات به ترتیب ۱ میلیارد و هشتصد میلیون و ۹۰۰ میلیون برای حضور در این میادین هزینه کرده بودند، گفت: تیم صد در صد بومی ما با ۷۰ میلیون هزینه که آن را هم خودمان تامین کردیم وارد مسابقات شد و در میان بهت و حیرت جامعه بسکتبال کشور چهارم شدیم! بسکتبالی‌های تهران می‌گفتند ما فکر می‌کردیم تیم شما به علت مشکلاتی که دارد و سال‌ها دوری از مسابقات آخر شود. باورتان می‌شود حتی یک نفر هم از ما استقبال نکرد؟! آیا مدیران ورزش استان اصلا ارزشی برای بسکتبال قائل هستند؟ مدیرکل در تهران حضور داشتند اما بر خلاف مسئولان رده بالای استان‌های دیگر حتی نیامدند با تیم ما عکس بگیرند. این که دیگر بودجه نمی‌خواست!

این بازیکن کهنه کار خانه بسکتبال همدان افشا کرد: سه بازیکن از تیم ما مشغول به تحصیل در مقطع دکتری هستند اما از بی پولی و نبود حمایت‌های مالی در حین تمرینات روزانه مشغول به کارگری بودند تا دخل و خرج زندگیشان لطمه نبیند.تمرینات آماده‌سازی تیم در حین مسابقات لیگ دو را در پارک برگزار کردیم که حتی مورد تعجب خبرنگاران صداوسیما هم قرار گرفت و از ما گزارش تهیه کردند.

وی اشاره کرد: سالن بسکتبال تختی همدان ۶۷ سال سابقه دارد و به خودی خود تاریخچه ورزش بسکتبال استان محسوب می‌شود اما ذره‌ای برای آقایان مهم نبود! می‌گویند این سالن در شأن بسکتبالیست‌ها نبود و برای همین آن را تغییر دادیم. از شما می‌پرسم از کدام شأن صحبت می‌کنند؟ حتی بابت عکس گرفتن هم مارا قابل ندانستند. باورتان می‌شود زمانی که به تهران رفتیم تا در مراحل پایانی مسابقات به صعود به لیگ یک امیدوار باشیم "در به در" دنبال خوابگاه و محل اسکان بودیم و نهایتاً ساعت سه نصفه شب شام خوردیم؟ آیا این مشکلات در شأن ما است؟

خلیلی در پایان تاکید کرد: ضربه‌های عظیمی به روحیات بازیکنان ما وارد شد و بازیکنان جوان‌تر در شوک اتفاقات آن موقع بودند. حیف است که این استان پتانسیل بالایی در بسکتبال دارد اما به آن توجه نمی‌شود. جالب است بدانید از سه بازیکن ما برای حضور و تست در تیم‌های لیگ برتری دعوت شد که این بازیکنان بومی و با تعصب این فشار های سنگین را در همدان تحمل کرده بودند. من امیدوارم اداره کل ورزش و جوانان استان همدان و در رأس آنها آقای سیفی سر و سامانی به اوضاع بسکتبال بدهند و اگر کمک نمی‌کنند و سالن تختی را بر نمی‌گردانند حداقل همان سالن ابن سینا را برای تمرینات ما در اختیارمان قرار دهند. اگر چه این کار مشکل است زیرا قرارداد فعلی آن سالن در اختیار شخص دیگری است و بعید است به این زودی‌ها راضی شود تا سالن ابن سینا در اختیار جامعه بسکتبال قرار دهد.

انتهای پیام

گزارش ازخبرنگار ایسنا: سینا بیدمشکی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha