• جمعه / ۲۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082821876
  • خبرنگار : 71132

دیدار "۳ آمیگو" در کاخ سفید

دیدار "۳ آمیگو" در کاخ سفید

سران آمریکای شمالی در کاخ سفید دیدار کردند. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا با برگزاری مجدد نشست سران آمریکای شمالی در کاخ سفید در روز پنجشنبه، به دنبال توافق فرامرزی در مورد مهاجرت، کرونا و یکپارچگی اقتصادی بود؛ حتی در شرایطی که مهمانان او نگرانی خود را در مورد آنچه به گفته آنها سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه داخلی به جا مانده از سلف بایدن است، ابراز کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌ان، بایدن هنگام دیدار با رهبران کانادا و مکزیک در کاخ سفید گفت: ما می‌توانیم با همه چالش‌ها روبرو شویم اگر فقط برای صحبت با یکدیگر وقت بگذاریم. ما به عنوان رهبران، درک ذاتی داریم که تنوع ما یک نقطه قوت عظیم است.

اختلافات اصلی بین سران آمریکای شمالی بر اعتبارات مالیاتی پیشنهادی بایدن برای وسایل نقلیه الکتریکی ساخت آمریکا متمرکز است که در برنامه اصلی هزینه‌های اجتماعی و آب و هوایی گنجانده شده است و در حال حاضر مسیر خود را از طریق کنگره طی می‌کند. کانادا استدلال کرده است که اعتبارات پیشنهادی می‌تواند توافق تجاری جدید آمریکای شمالی را نقض کند. کاخ سفید دیدگاه متفاوتی دارد و انتظار می‌رفت این موضوع در جریان گفتگوهای طولانی بین رهبران در گردهمایی روز پنجشنبه مطرح شود.

از سال ۲۰۱۶، این اولین اجلاس سران از این دست است که به عنوان «سه آمیگو» شناخته می‌شوند، و گفت‌وگوهایی را احیا می‌کند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از آن دوری می‌کرد. این اجلاس چند هفته پس از آن برگزار شد که بایدن مرزهای زمینی ایالات متحده را به روی مسافران کاملاً واکسینه شده باز کرد و به تعطیلی تقریباً ۲۰ ماهه آن پایان داد که باعث تنش با هر دو کشور شده بود.

بایدن قبل از دیدار مشترک با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، با هر یک از رهبران به صورت جداگانه برای گفتگو درباره مسائل دوجانبه گفتگو کرد. آنها برخلاف هشت اجلاس قبلی رهبران آمریکای شمالی که از سال ۲۰۰۵ برگزار شده بود، کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار نکردند.

بایدن با خوشامدگویی به ترودو در دفتر خود، رابطه خود با نخست وزیر کانادا را یکی از آسان‌ترین روابطی که می‌توان به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا داشت و یکی از بهترین‌ها دانست و از آن تمجید کرد. بایدن در دیدار با لوپز اوبرادور از روابط متفاوت و در حال ظهور دو کشور که ناشی از احترام متقابل است، استقبال کرد و گفت: آقای رئیس جمهور، ما دیگر از زبانی مانند «دوستان ما از جنوب» استفاده نمی‌کنیم. شما برابر هستید، ما کشورهای برابر هستیم، و این چیزی است که من در مورد شما دوست دارم.

هر سه رهبر با امید به ایجاد یک جبهه متحدتر در زمینه مسائل اقتصادی و امنیتی با افزایش رقابت جهانی از سوی چین و سایر مناطق وارد گفتگو شدند. اختلالات زنجیره تامین، تمایل کشورها را برای ایجاد تولید انعطاف‌پذیرتر در داخل افزایش داده است. رهبران در حال برنامه‌ریزی بودند تا گروه جدیدی را با تمرکز بر انعطاف‌پذیری زنجیره تامین، متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند متان و تاکید مجدد بر حمایت از نیروی کار موجود در توافق تجاری ایالات متحده، مکزیک و کانادا که در دوران دولت ترامپ امضا شد، معرفی کنند. رهبران همچنین امیدوارند روابطی را که در دولت قبلی غیرفعال شده بود، از جمله گفتگوهای امنیتی در سطح بالا، بازسازی کنند.

با این حال، همانطور که بایدن برای ترویج قانون اساسی زیرساختی که این هفته امضا کرد، تلاش می‌کند، برخی از مقررات گنجانده شده در یک برنامه بزرگتر هزینه‌های اقلیمی و اجتماعی باعث ایجاد وحشت در میان همسایگان ایالات متحده می‌شود. به طور خاص، اعتبارات مالیاتی پیشنهادی برای خودروهای الکتریکی که در طرح «بهتر بسازید» به نفع تولیدکنندگان آمریکایی است و باعث نگرانی در مورد سیاست‌های حمایتی می‌شود. ترودو و مقامات مکزیکی در مورد اعتبارات مالیاتی پیشنهادی ابراز نگرانی کرده‌اند. بایدن در پاسخ به خبرنگاران گفت که در کنار ترودو، دو رهبر قرار است درباره مشوق‌های مالیاتی برای خودروهای برقی صحبت کنند، اما اشاره کرد که این ماده هنوز به تصویب مجلس نرسیده است. جن ساکی دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور آمریکا، طی یک نشست خبری روزانه در کاخ سفید، گفت که اعتبار پیشنهادی مالیات بر خودروهای الکتریکی فرصتی برای کمک به مصرف کنندگان در این کشور است.

مهاجرت یکی دیگر از موضوعات اصلی بحث بود، هرچند مشاوران بایدن پیش از این گفتند که تمرکز بر روی توسعه یک رویکرد منطقه‌ای به این موضوع خواهد بود و نه به طور خاص در مورد مرز جنوبی ایالات متحده. مسائل دیگر باعث ایجاد تنش در میان همسایگان شده است، از جمله خط لوله نفتی شماره پنج که ایالت میشیگان می‌خواهد آن را تعطیل کند و تعمیرات اساسی صنعت برق مکزیک.

اما با احیای اجلاس «سه آمیگو»، از جمله اعلامیه در مورد اهدای واکسن کرونا، رهبران همچنان چهره‌ای مشارکتی نشان می‌دهند. در اوایل سال جاری، ایالات متحده دوزهایی را به هر دو کشور قرض داد و روز پنجشنبه آنها با اهدای میلیون‌ها واکسن به کشورهای نیمکره غربی، آن‌ها را بازگرداندند. آنها همچنین توافق کردند که برای تدوین برنامه‌های آمادگی منطقه‌ای همه‌گیری و بحث در مورد بهترین راه‌ها برای توزیع واکسن کرونا در آمریکای لاتین تلاش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha