• جمعه / ۲۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400082821924
  • خبرنگار : 30057

برنامه انجمن ساتکا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر رونمایی می‌شود

برنامه انجمن ساتکا برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر رونمایی می‌شود

انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتکا) بر اساس انتشار فراخوان و دریافت نظرات فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه‌ای برای تحقق ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تدوین کرده و قرار است این برنامه فردا شنبه ۲۹ آبان رونمایی شود.

به گزارش ایسنا، پس از روی کار آمدن محرابیان به عنوان وزیر نیرو و اعلام هدف توسعه ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، این سوال از طرف کارشناسان مطرح شد که این هدف چگونه و با چه روشی قابل تحقق است.

برای پاسخ به این سوال اساسی، از سوی انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتکا) با انتشار در فراخوانی در شهریور ماه از فعالین بخش خصوصی و دانشگاهی درخواست کرد تا نظرات و ایده‌های خود را در خصوص تحقق این برنامه و نحوه آن اعلام کنند.

این برنامه‌ها هم اکنون جمع آوری شده و بر اساس آن برنامه‌ای برای تحقق هدف توسعه ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدید پذیر در کشور تدوین شد و قرار است این برنامه در ششمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر که از فردا شنبه ۲۹ آبان ماه آغاز به کار می‌کند، رونمایی شود.

برگزاری این کنفرانس تا روز یکشنبه ۳۰ آبان ادامه دارد.

در همین راستا نظرات اعضای این انجمن در زمینه کم و کیف این برنامه را جویا شدیم که به این شرح است:

استفاده از پتانسیل بدنه کارشناسی بخش خصوصی و تشکل‌ها

حمید رضا صالحی رئیس هیات مدیره انجمن ساتکا در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به پتانسیل کارشناسی موجود در بدنه بخش خصوصی گفت: تشکل‌های بخش خصوصی می‌باید از توانایی کارشناسی خود استفاده کرده و در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، طرح‌ها و برنامه‌های کارشناسی شده ارائه دهند؛ چرا که کشور با بحران برق روبرو است و با توجه به کسری گاز در کشور دیگر راهی جز توسعه همه جانبه انرژی‌های تجدیدپذیر برای ایران وجود ندارد.

وی تاکید کرد: من از همه تشکل‌های مرتبط در انرژی‌های تجدیدپذیر دعوت می‌کنم که همگی در کنار هم قرار گیریم و یک برنامه مشترک به وزیر نیرو ارائه دهیم.

توسعه نیروگاه‌های دولتی، بخش مهمی از برنامه انجمن

شهریار صابر مسئول تهیه برنامه انجمن در بخش ادارات دولتی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به مصوبه هیات وزیران در خصوص تامین ۲۰ درصد از مصرف برق ادارات از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر خاطر نشان کرد: پس از تلاش‌های انجمن ساتکا و نامه‌نگاری‌های فراوان و مطرح شدن موضوع در شورای گفت‌وگوی اتاق خراسان و اتاق ایران، دستورالعمل مربوط به این مصوبه در اسفند سال قبل توسط وزیر نیرو ابلاغ شد و هم اکنون شرکت توزیع استان خراسان جنوبی به عنوان پایلوت پیگیر اجرای آن است.

وی با اشاره به پتاسیل بیش از ۲۵۰۰ مگاواتی ادارات دولتی در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تاکید کرد: در جلساتی که در انجمن برای تدوین برنامه ادارات دولتی داشته‌ایم، با توجه به اینکه بخش ادارات دولتی خرید تضمینی ندارد و از این بابت فشاری بر روی بودجه خرید تضمینی و عوارض برق وارد نمی‌کند، بخش مهمی از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در چهار سال آینده می‌تواند باشد و از این جهت در برنامه انجمن ساتکا قرار گرفته است، بصورتی که در سال اول ۱۰۰ مگاوات، و سپس در سال‌های بعدی ۲۰۰، ۴۰۰ و ۶۰۰ مگاوات و مجموعا ۱۳۰۰ مگاوات از برنامه وزارت نیرو به نظر ما از طریق ادارات دولتی قابل تحقق است.

توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در دو بخش خرید تضمینی و خودتامین

نسترن رفیعی مدیر کارگروه خورشیدی خانگی انجمن ساتکا نیز به بخش خورشیدی خانگی در برنامه پیشنهادی انجمن اشاره کرد و گفت: ما توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی را در دو بخش پیشنهاد داده‌ایم. در بخش اول برنامه، نیروگاه‌های خورشیدی خانگی انجمن همراه با خرید تضمینی برق است که با توجه به محدودیت‌های بودجه خرید تضمینی، در سال اول حدود ۱۰ مگاوات پیشنهاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ما برای سال‌های بعد بستگی به تامین بودجه برای خرید تضمینی دارد و هنوز نهایی نشده است، یادآور شد: در بخش دوم برنامه، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی برای مشترکین پرمصرف و به صورت خودتامین است که به نظر کارشناسان انجمن در سال اول به میزان ۱۰۰ مگاوات قابل احداث است و این عدد در سال‌های بعد تا سال چهارم به اعداد ۲۰۰، ۴۰۰ و ۸۰۰ مگاوات قابل افزایش است که مجموعا به ۱۵۰۰ مگاوات در چهار سال می‌تواند برسد.

وی به واقعی شدن قیمت برق به عنوان پیش نیاز اصلی توسعه این بخش از برنامه انجمن اشاره کرد و ادامه داد: برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به صورت خودتامین برای مشترکین بسیار پرمصرف نیاز است که قیمت برق این مشترکین بدون احتساب یارانه محاسبه شده به سمت واقعی شدن قیمت برق حرکت کند تا این مشترکین از نظر اقتصادی برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد که نیروگاه خورشیدی احداث کرده و برق آن را در خانه استفاده کنند؛ مانند وضعیتی که در اغلب کشورها اتفاق افتاده است.

مزارع خورشیدی بر روی زمین‌های کشاورزی فاقد آب

سید محمد جواد موسوی نایب رئیس انجمن ساتکا نیز در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به بخش زمین‌های کشاورزی در برنامه پیشنهادی انجمن، اظهار کرد: با توجه به کمبود آب در کشور و بحران در بخش کشاورزی، انجمن ساتکا پیشنهاد داده است که دولت سیزدهم با یک همت عالی کشاورزان را ترغیب کند که بر روی زمین‌های کشاورزی نیروگاه‌های خورشیدی احداث کنند.

وی ایجاد یک اراده ملی برای ایجاد مزارع خورشیدی در زمین‌های کشاورزی را پیش نیاز اصلی تحقق این برنامه دانست و یادآور شد: در برنامه انجمن ایجاد یک کارگروه در سطح هیات وزیران با حضور وزیر نیرو و وزارت وزیر جهاد کشاورزی و همراهی بانک‌ها پیشنهاد شده است. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی نمی‌باید برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در زمین‌های کشاورزی نیز تغییر کاربری زمین را در نظر بگیرد؛ چرا که نیروگاه‌های خورشیدی تغییری روی زمین بوجود نمی‌آورند و بعد از ۲۰ سال می‌توانند جمع آوری شوند.

به گفته این فعال حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در این مدت ۲۰ سال، سفره‌های آب زیرزمینی نیز فرصتی برای احیا پیدا خواهند کرد ولی در این زمینه ایجاد تسهیلات مناسب برای توسعه این مزارع خورشیدی برای کشاورزان بسیار مهم است.

تجربه موفق کمیته امداد و بهزیستی در زمینه ایجاد نیروگاه های خورشیدی برای مددجویان

غلامرضا طهماسبی مسئول تدوین برنامه انجمن ساتکا در بخش مددجویان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به جلسات برگزار شده در این خصوص گفت: در سال‌های اخیر کمیته امداد امام خمینی و همچنین بسیج مستضعفین و سازمان بهزیستی اقدام به احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان کرده‌اند، برای مثال تاکنون حدود ۲۷۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی توسط کمیته امداد امام خمینی در ۱۸ استان کشور احداث شده که مجموع ظرفیت آن نزدیک به ۱۴ مگاوات است.

طهماسبی با تاکید بر اینکه استان فارس با بیش از ۹۰۰ واحد، در رتبه اول و کرمان با بیش از ۶۰۰ واحد در رتبه دوم این اقدام قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب ضمن کمک به تامین قسمتی از برق کشور، با توجه به خرید تضمینی برق از مددجویان توسط وزارت نیرو، درآمد مناسب نیز برای آنها ایجاد شده است.

مسئول تدوین برنامه انجمن ساتکا در بخش مددجویان اضافه کرد: علاوه بر آن با توجه به گستردگی مددجویان در سراسر کشور و از طرف دیگر گستردگی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر کشور این پتانسیل برای بخش خصوصی وجود دارد که در سراسر کشور به توسعه این نیروگاه‌ها اقدام کند، و از این جهت موجب ایجاد اشتغال و کسب و کار برای بخش خصوصی نیز خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما در برنامه انجمن ساتکا به موضوع تعمیر و نگهداری از این نیروگاه‌های خورشیدی، موضوع بیمه این نیروگاه، و سایر موارد می‌پردازیم و قصد داریم از تجربیات موفق کمیته امداد برای سایر بخش‌ها نیز استفاده کنیم.

جمع آوری نظرات بخش دانشگاهی در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

محمود کریمی عضو هیات مدیره انجمن ساتکا ضمن اشاره به کمک انجمن علمی دانشجویی مهندسی انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات در بخش دانشگاهی بیان کرد: اعضای این انجمن نظرات بخش دانشجویی و نیز اساتید دانشگاه را در قالب مصاحبه و فیلم جمع آوری کردند که بسیار ارزشمند بود. اساتید دانشگاه اعتقاد داشتند که برای توسعه اصولی انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران نیاز به توسعه نیروی انسانی متخصص و اهمیت دادن به نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به این موضوع است.

وی ادامه داد: محققان دانشگاهی همچنین اظهار کرده‌اند که تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باید تامین شود تا دانشجویان بتوانند چالش‌های علمی و فنی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را بصورت عملی مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha