• شنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۶:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082922130
  • خبرنگار : 71434

در تماس گوترش با رهبران اتیوپی و تیگرای مطرح شد

سازمان ملل طرف‌های درگیر اتیوپی را به مذاکره دعوت کرد/فراخوان احمد برای اتحاد ملی

سازمان ملل طرف‌های درگیر اتیوپی را به مذاکره دعوت کرد/فراخوان احمد برای اتحاد ملی

دبیرکل سازمان ملل از اتیوپی و جبهه آزادیبخش خلق تیگرای درخواست کرد تا به جنگ پایان داده و مذاکرات جامع را برای حل بحران آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، طبق اعلام سخنگوی آنتونیوگوترش، دبیرکل سازمان ملل، این درخواست طی تماس تلفنی شخص دبیرکل با نخست وزیر اتیوپی از یک سو و همچنین رهبر شورشیان تیگرای از سوی دیگر مطرح شد.

در این بیانیه آمده است که دبیرکل سازمان ملل با هماهنگی میانجی اتحادیه آفریقا، تماس‌های تلفنی را به طور جداگانه با ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی و گبرمیشل، رهبر جبهه آزادیبخش خلق تیگرای برقرار کرد و از دو طرف درخواست کرد که به درگیری پایان داده و مذاکرات جامع را برای حل بحران آغاز کنند.

فراخوان اتحاد ملی 

از سوی دیگر، نخست وزیر اتیوپی، با نزدیک شدن شورشیان تیگرای به پایتخت از مردم کشورش درخواست کمک کرد.

ابی احمد در توییترش نوشت: "در حالی که مبارزات و ناراحتی‌های زیادی وجود دارد که ممکن است مجبور به مقابله با آنها باشیم و در شرایطی که ملت با تهدیدهای خارجی و داخلی مواجه است، از همه اتیوپی‌ها می‌خواهم که متحد شوند و از این لحظه حساس عبور کنند. ما با ایستادن در کنار هم می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم. ما قبلا این کار را انجام داده‌ایم. و اکنون هم این کار را انجام خواهیم داد."

پیشتر ارتش آزادیبخش اورومو، که با جبهه آزادیبخش تیگرای در اتیوپی متحد است، اعلام کرد که "تصرف آدیس آبابا، اگر نگوییم هفته‌ها، ظرف چند ماه اتفاق می‌افتد."

هشدار آمریکا

در همین حال کاخ سفید بار دیگر تأکید کرد که با توجه به نگرانی‌های فزاینده درباره وضعیت وخیم درگیری‌های مسلحانه در اتیوپی، از شهروندان آمریکایی خواسته است که هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت: ما از اتباع آمریکایی خواسته‌ایم به محض برقراری پروازهای تجاری، اتیوپی را ترک کنند.

سخنگوی کاخ سفید اشاره کرد که وضعیت در اتیوپی "هر لحظه ممکن است تغییر کند. ما برای شهروندان خود در اتیوپی گفتیم که انتظار تخلیه نظامی را نداشته باشند."

تعهد برای تامین امنیت پروازها

از سوی دیگر دولت اتیوپی از صدور هشدار امنیتی ایالات متحده درباره پروازها به اتیوپی و از اتیوپی، با توجه به درگیری‌های مسلحانه جاری در این کشور انتقاد کرد.

سازمان هواپیمایی غیرنظامی اتیوپی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر پروازی در حریم هوایی این کشور از جمله از طریق فرودگاه بین‌المللی آدیس آبابا انجام شود، "امن" است.

در این بیانیه آمده است: "اخطار صادره که از سوی رسانه‌ها منتشر شد، کذب و مغایر با واقعیت است و ما به کاربران از حریم هوایی و فرودگاه‌های خود اطمینان می‌دهیم که در تامین امنیت آنها کوتاهی نخواهیم کرد و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که پروازها مانند گذشته به شیوه‌ای امن و سالم سازماندهی شوند."

این بیانیه پس از آن صادر شد که اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده از خلبانان پروازها به و از اتیوپی خواست به منظور ممانعت از  هدف قرار گرفتن مستقیم و غیرمستقیم هواپیماهایشان هنگام فرود یا برخاستن از فرودگاه بین‌المللی آدیس آبابا، با احتیاط رفتار کنند.

اتیوپی از یک سال پیش صحنه درگیری مسلحانه میان نیروهای فدرال و جبهه مردمی آزادسازی تیگرای است و این درگیری با پیشروی جبهه تیگرای به سمت تعدادی از شهرهای اصلی از جمله آدیس آبابا شدت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha