• شنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400082922401
  • خبرنگار : 30054

با پوشش‌های ضدزنگ آهن بیشتر آشنا شوید

با پوشش‌های ضدزنگ آهن بیشتر آشنا شوید

صنعت‌گران و تولیدکنندگان انواع محصول که از آهن‌آلات در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، همواره در حال تلاش برای افزایش میزان مقاومت آهن‌آلاتی که در محصول نهایی خود بکار گرفته‌اند، در برابر عوامل مخرب محیطی مانند زنگ‌زدگی، خوردگی، سایش و ... هستند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شاهین فلز، معضل زنگ زدگی آهن وقتی چالش برانگیزتر می‌شود که فولاد در مناطق یا محیط مرطوب قرار بگیرد. مانند صنعت کشتی‌سازی که به وفور از محصولات فولادی در تولید کشتی استفاده می‌کند. یا صنعت عمران در نواحی شمالی و جنوبی ایران که درصد رطوبت هوا بالاست.

از قدیم روش‌هایی برای ضد زنگ نمودن آهن وجود داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما به تازگی، پوششی به نام پوشش زینک فلیک، تحولی در این زمینه ایجاد کرده که مفصلا درباره آن توضیح خواهیم داد.

همچنین اولین خط پوشش Zinc Flake لارج پارت که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در کارخانه شرکت شاهین فلز سپاهان راه‌اندازی شده را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع پوشش ضد زنگ آهن

مرسوم‌ترین روش‌هایی که تا به امروز برای ضدزنگ نمودن آهن‌آلات استفاده شده و هنوز هم جزو رایج‌ترین روش‌ها به حساب می‌آیند را با هم بررسی می‌کنیم.

آبکاری

در طول تاریخ استفاده از آهن برای آبکاری، رایج و گسترده بوده و همواره برای ساده‌تر شدن روند فرآیند تلاش شده است. به همین منظور محلول‌های آبکاری چندین بار تغییر کرده و جایگزین شده‌اند.

آهن آبکاری شده بسیار ظریف و شکننده است و همچنین این فلز به عنوان پایه نیز به شدت در معرض اکسیداسیون و پوسیدگی می‌باشد.

در هر صورت استفاده از آبکاری آهن برای محافظت از فلزات نرم و آلیاژهای در معرض پوسیدگی مانند مس و آلومینیوم، تقویت اشکال فلزی شکننده، فراهم کردن سطحی برای رنگ آمیزی و ایجاد سطوح مغناطیسی روی مواد غیرمغناطیسی و به عنوان یک تکنیک احیاء کننده به عنوان لایه‌ای  برای زیرکار  سایر فلزات انجام می‌شود.

گالوانیزه گرم

فرایند گالوانیزه گرم نوع خاصی از روش گالوانیزه است که در آن پوشش محافظ روی با غوطه‌ور کردن قطعه فولادی در یک حمام مذاب روی بر سطح آن اعمال می‌گردد. پوشش روی به صورت مانعی در برابر خوردگی از فولاد محافظت می‌کند.

با پوشش‌های ضدزنگ آهن بیشتر آشنا شوید

این فرایند شامل چندین مرحله، از جمله آماده‌سازی، تمیزکاری، اعمال فلاکس، گالوانیزه گرم، سرمایش، و کنترل کیفیت، است.

هر مرحله از فرایند به گونه‌ای کنترل می‌شود که مجموعه‌ای از ضخامت پوشش مناسب، کیفیت، ظاهر و عملکرد بهینه مطابق با استاندارد بین المللی ASTM برخوردار باشد .

قطعات گالوانیزه شده به عنوان یک جایگزین مناسب و اقتصادی برای فولاد ضد زنگ محسوب شده و بخصوص برای کاربردهایی طراحی می‌شوند که نیاز به مقاومت خوردگی بالا و طولانی مدت مورد نیاز است.

هر چند که پوشش روی از فولاد گالوانیزه شده در برابر خوردگی محافظت می‌کند، اما به محض تماس قطعه گالوانیزه شده با سایر اجزای فلزی سازه، خطر خوردگی گالوانیکی با تشکیل یک زوج دوفلزی وجود خواهد داشت.

این زوج دوفلزی می‌تواند، با تسریع خوردگی پوشش روی، فولاد گالوانیزه شده را تخریب کند.

گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد (Cold galvanizing) در واقع استفاده از یک رنگ غنی از روی در سطح قطعات فولادی یا آهنی برای محافظت از آنها در برابر خوردگی است. گالوانیزه سرد به اندازه گالوانیزه گرم دوام ندارد و در جاهایی که استقامت فلزات مورد نظر است از این روش استفاده نمی‌شود.

با پوشش‌های ضدزنگ آهن بیشتر آشنا شوید

پوشش ضد زنگ زینک فلیک

پوشش زینک فلیک (Zinc Flake Coating) مدرن‌ترین روش ضد زنگ نمودن آهن‌آلات است. Zink Flake به معنی پولک روی، لایه‌ای بسیار مقاوم در سطح قطعات و مقاطع فولادی ایجاد می‌کند.

مزایای زینک فلیک

زینک فلیک به خاطر ساختار پولکی شکل خود جزء بهترین روش های مقاومت در برابر خوردگی می‌باشد. طبق تست‌های انجام شده این پوشش دارای مقاومت حداقل ۵۰۰ ساعت سالت اسپری و بالاتر (تا 2000 ساعت) بوده، بدون اینکه رنگ قرمزی در سطح پوشش ایجاد شود.

یکی دیگر از نقطه قوت‌های این روش در برابر روش های گالوانیزه، میزان مقاومت و پایداری زیاد روش فلیک در برابر گرما می باشد. این پوشش مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. و برای زمان زیادی به عنوان پوشش قطعات فولادی باقی می ماند. و باعث حفاظت آن در برابر خوردگی و ساییدگی می شود. و درجه حرارتی تا دمای ۳۰۰ الی ۴۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند.

فلزاتی که در پوشش زینک فلیک آبکاری می‌شوند درجه حرارت کمی به آن‌ها وارد می‌شود. و به همین  دلیل دچار فرآیند باز پخت نشده و خواص مکانیکی خود را از دست نمی‌دهند. این در حالی است که فرآیند گالوانیزه گرم در دمای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که در گالوانیزه گرم وجود دارد این است که چون پوشش آن‌ها با ضخامت بالا (ضخامت حداقل ۶۰ میکرون) صورت می‌گیرد. برای قطعاتی که رزوه دار هستند، مانند واشر، پیچ و مهره و… مشکلاتی به وجود می‌آورد. اما این مشکل در قطعاتی که با زینک فلیک پوشش داده می‌شوند به حداقل می‌رسد. زیرا این پوشش در ضخامت‌های پایین (ضخامت ۶ الی ۱۵ میکرون) انجام می‌شود. و در عین حال که ضخامت کمی دارد. با پوشش دهی بسیار بالای خود بهترین نوع پوشش برای قطعات ماشین کاری شده و رزوه دار است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha