• شنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082922676
  • خبرنگار : 71661

استولتنبرگ، روسیه را به "حمله به دیگر کشورها" متهم کرد

استولتنبرگ، روسیه را به "حمله به دیگر کشورها" متهم کرد

دبیرکل ناتو در کنفرانسی در برلین گفت، این ائتلاف نظامی از نزدیک "تجمع غیرعادی نیروهای روسیه" در مرز با اوکراین را رصد می‌کند. او همچنین روسیه را به "حمله به دیگر کشورها" متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه ریپابلیک ورلد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو جمعه در کنفرانس انجمن آتلانتیک آلمان با عنوان "گفت‌وگوی ناتو" در برلین با اشاره به افزایش نگرانی‌ها درباره تجمع نظامیان روس در نزدیکی مرز اوکراین گفت: ما به دقت تحولات در امتداد این مرزها را رصد می‌کنیم. این مساله برای ناتو حائز اهمیت است و ما این ظرفیت و قابلیت را داریم که اطلاعات جمع‌آوری کرده، از نزدیک اوضاع را رصد کنیم و متوجه شویم که آنجا چه حوادثی رخ می‌دهد.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه تهدید یک درگیری مسلحانه قریب‌الوقوع وجود دارد، این وضعیت را با نمونه‌هایی از تحرکات نظامی روسیه در گذشته مقایسه است. او گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۸ "به طور مخفیانه" از جدایی‌طلبان در گرجستان در منطقه اوستیای جنوبی حمایت نظامی به عمل آورد و انتقاد غرب را برانگیخت.   

استولتنبرگ گفت: ما می‌دانیم که آنها (روس‌ها) از این نوع نیروها قبلا هم برای مداخله و حمله واقعی به دیگر کشورها -گرجستان و اوکراین- استفاده کرده‌اند. ائتلاف ناتو برای روسیه آشکار کرده است که ما تقویت حضور نظامی چشمگیر آنها را می‌بینیم.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، دبیرکل ناتو پیشتر همچنین در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در آستانه نشست در برلین گفته بود: ما شاهد تمکر غیرعادی نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین هستیم. ضروری است که روسیه در مورد این افزایش نیروهایش شفاف‌سازی کرده و تنش‌ها را کاهش دهد. ناتو نظارت دقیقی بر این وضعیت دارد و به حمایت سیاسی و عملی خود از اوکراین ادامه می‌دهد.

مرکل نیز در این نشست خبری، نسبت به "اقدامات نظامی سری" روسیه در منطقه ابراز نگرانی و بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها با روسیه تاکید کرده و گفت: من همواره حامی گفت‌وگو میان ناتو و روسیه بوده‌ام.

مرکل افزود: گرچه ممکن است تفاوت‌هایی اساسی میان ناتو و روسیه وجود داشته باشد، اما من معتقدم بهتر است گفت‌وگوها ادامه داشته باشد.

هفته گذشته نیز رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به افزایش نیروهای نظامی روسیه هشدار داده و مدعی شد که ممکن است کرملین "در تدارک حمله‌ای دیگر" به کشور همسایه‌اش، اوکراین باشد.

مناطق شرقی اوکراین، از مارس ۲۰۱۴ و در پی الحاق کریمه توسط روسیه، درگیر مناقشه بوده است. غرب، روسیه را به "ثبات‌زدایی از منطقه با حمایت از جدایی‌طلبان" متهم کرده است؛ اتهامی که کرملین نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha