• شنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400082922783
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۹ آبان

درخواست‌ها برای زاینده‌رود/واکنش برجامی ظریف/لغو منع تردد شبانه

درخواست‌ها برای زاینده‌رود/واکنش برجامی ظریف/لغو منع تردد شبانه

برجام/ کرونا/ زاینده‌رود و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،  واکنش محمدجواد ظریف به ادعاهای نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره تعهداتش نسبت به توافق هسته ای و اجرای آن در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در صفحه توییترش نوشت: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از فرصت تغییر دولت در ایران و «فراموشکاری» تروئیکای اروپا و اتحادیه اروپا بهره می جوید تا تاریخ اخیر را بازنویسی کند. ایران هیچ گاه از «بازگشت دوجانبه به برجام» دست نشست. آمریکا این کار را کرد. برای بررسی اسناد  «عدم اجرای» برجام از سوی آمریکا و تروئیکای اروپا، لطفا به آدرس اینترنتی undocs.org/A/۷۵/۹۶۸ مراجعه کنید. 

همچنین با توجه به از سری گیری مذاکرات از تاریخ هشتم آذرماه، فؤاد ایزدی معتقد است که نشانه‌هایی دیده نمی‌شود که آمریکایی ها واقعا بخواهند به برجام برگردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با انجام مذاکره امتیاز بگیرند و اگر نشد به سمت سیاست اجماعی می‌روند تا ایران را تحت فشار قرار دهند، افزود: از طرف دیگر دولت ایران با حسن نیت مذاکره می کند و شکی در این مساله نیست همچنین این که دولت آقای رئیسی علاقه‌مند به رسیدن به توافق است، یک واقعیت است زیرا در زمان انتخابات قول هایی را درباره مسائل اقتصادی دادند که اینگونه تصور می‌شود که می خواهند زودتر محقق شود.

وزیر دفاع آمریکا هم در اجلاس امنیتی منامه به تکرار ادعاهای غرب و آمریکا علیه ماهیت برنامه هسته ای کشورمان پرداخت و گفت: تعهد ما به امنیت  خاورمیانه قوی و قطعی است. ایالات متحده همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و ما کماکان متعهد به یک راه‌حل دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای (ایران) هستیم.

همچنین لغو تردد شبانه از موضوعاتی بود که رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر تداوم اعمال کنترل های هوشمند و تاثیر آن در کنترل بیماری کرونا،‌ گفت: به هر میزان که ابعاد و حجم کنترل های هوشمند افزایش می یابد، می توان محدودیت های غیر هوشمند را کاهش داد. با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود.

رسیدگی به وضعیت زاینده رو هم از دیگر دغدغه‌های این روزهاست که در همین ارتباط عباس مقتدایی نماینده اصفهان و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نامه ای به رییس جمهوری خواستار توجه ویژه او به موضوع زاینده رود شد و گفت که به گونه ای تدبیر شود تا ضمن حضور شخص رییس جمهور در اصفهان و تشکیل شورای عالی آب و یا جلسه هیئت دولت در اصفهان، ابعاد مختلف موضوع بررسی شده و راهکارهای مناسب عملیاتی شود.

همچنین امیرحسین‌ بانکی‌پورفرد، نماینده دیگر مردم اصفهان با بیان اینکه مشکلات شهری و کشاورزی اصفهان به احیای زاینده رود گره خورده است، تاکید کرد: مشکل زاینده رود ضربه ای است که به کل کشور وارد خواهد شد.

رئیس دولت سیزدهم دهمین سفر استانی خود را پنج‌شنبه هفته گذشته با سفر به استان زنجان انجام داد. بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی استان، دیدار با نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رئیس قوه مجریه به استان زنجان بود.

گزارش کامل ایسنا از سفرنامه زنجان با عنوان "از اولتیماتوم به مالک کارخانه تا دستورات خاص به وزرا" را می توانید اینجا بخوانید.

دفاع سخنگوی شورای نگهبان از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم از دیگر اخبار پربازدید امروز بود.

هادی طحان نظیف با اشاره به اینکه قانون اساسی نگاه ویژه‌ای به خانواده دارد، گفت: طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و امیدواریم قوانینی از این دست ما را به مقصود قانون اساسی نزدیک کند.

همچنین امروز ۲۹ آبان ماه، مصادف با چهل و سومین سالگرد هتک حرمت حرم مطهر رضوی توسط ماموران پهلویِ پسر در سال ۱۳۵۷ است.

ایسنا در گزارشی تاریخی به بازخوانی این حادثه پرداخته که در بخشی از آن آمده است: حرم رضوی یک روز به بهانه تاسیس ژاندارمری خزانه، یک روز در اعتراض به سر گذاشتن کلاه پهلوی و به تن کردن لباس متحدالشکل و یک روز به دلیل لو رفتن جاسوس محمدرضا شاه بین زائران، گلوله باران شد و فاجعه مسجد گوهرشاد رقم خورد و روز دیگر با بمب‌گذاری منافقان، زائران رضوی به خاک و خون کشیده شدند و حرم هتک حرمت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha