• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400083023097
  • خبرنگار : 50453

مدیرکل دامپزشکی همدان:

استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک در دام و طیور ممنوع است

استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک در دام و طیور ممنوع است

ایسنا/همدان مدیر کل دامپزشکی استان همدان استفاده خودسرانه از مصرف آنتی بیوتیک توسط دامپروران و مرغداران راممنوع اعلام کرد و گفت: هر آنتی بیوتیکی کارایی و تاثیر متفاوتی دارد، بنابراین اگر دامداران و مرغداران خود سرانه اقدام به شروع خوراندن آنتی بیوتیک به دام و طیور کنند، تنها مقاومت میکروبی در برابر آنتی بیوتیک‌ها را ایجاد کرده و زمان طلایی برای رفع بیماری دام و طیور را از دست می‌دهند.

دکتر محمودرضا رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای درمان بیماری‌های دامی در بحث آزمایشگاهی از میکروآنتی بیوگرام استفاده می‌شود که به تشخیص و درمان بیماری با تجویز نوع آنتی بیوتیک مورد نظر کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه اهمیت مصرف دارو و آنتی بیوتیک در حوزه دامپزشکی بسیا حائز اهمیت است، تصریح کرد: این موضوع با سلامت مردم بسیار در ارتباط بوده و در صورت عدم رعایت میزان مصرف آنتی بیوتیک‌ها در واقع این روند در سفره‌های مردم ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اکر دامدار یا مرغداری به میزان مصرف آنتی بیوتیک توجه نداشته باشد و داروها را به موقع قطع نکند این موضوع علاوه بر ایجاد مقاومت میکروبی در بدن دام به سفره جوامع انسانی نیز تسری پیدا کرده و سلامت شهروندان نیز در مورد مقاومت‌های میکروبی در برابر آنتی بیوتیک‌ها به خطر می‌افتد.

رسولی خاطرنشان کرد: مصرف آنتی بیوتیک‌ها در مرغداری‌ها تحت نظارت مسئولان فنی و ناظر فنی انجام می‌شود و حتی تجویز نوع آنتی بیوتیک نیز با تشخیص دامپزشک است.

مدی کل دامپزشکی همدان با بیان اینکه با واکسیناسیون‌های انجام شده، کاهش مصرف آنتی بیوتیک در دام را شاهد هستیم، تصریح کرد: برخی بیماری‌ها واکسن نداشته و گاهی آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های ناشی از باکتری و ویروس ایجاد شده در یک ارگان تجویز می‌شود که تمامی نکات لازم در مورد میزان مصرف، زمان قطع دارو و سایر مصادیق توسط دامپزشکان به دامداران و مرغداران ارائه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha