• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400083023826
  • خبرنگار : 71610

نخست‌وزیر و فرمانده ارتش سودان توافقنامه سیاسی امضا کردند/ مرگ یک نوجوان در تظاهرات امروز

نخست‌وزیر و فرمانده ارتش سودان توافقنامه سیاسی امضا کردند/ مرگ یک نوجوان در تظاهرات امروز

فرمانده ارتش سودان و رهبر کودتا با نخست‌وزیر برکنار شده توافق سیاسی امضا کردند. این در حالی است که پلیس این کشور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در خارطوم از گاز اشک آور استفاده کرد و به زور متوسل شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این توافق سیاسی بین شورای حاکمیتی و نخست‌وزیر برکنار شده در حالی امضا شده که صدها سودانی در خارطوم تظاهرات کردند.

پلیس سودان علیه تظاهرکنندگان سودان در خارطوم در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری به گاز اشک آور متوسل شد.

کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد، نوجوان ۱۶ ساله‌ای در اثر تیراندازی به سرش در اعتراضات ام درمان امروز جانش را از دست داد.

این کمیته افزود:  به این ترتیب تعداد کشته‌های اعتراضات از زمان کودتا در ۲۵ اکتبر به ۴۱ تن افزایش یافت.

در حالی که عبدالله حمدوک امروز، یکشنبه برای اولین بار در تصویری با عبدالفتاح البرهان و معاونش محمد حمدان دقلو رویت شد. این دیدار سه جانبه قبل از امضای توافقنامه در کاخ ریاست‌جمهوری انجام گرفت.

نخست‌وزیر و فرمانده ارتش سودان توافقنامه سیاسی امضا کردند

عبدالفتاح البرهان و نخست‌وزیر برکنار شده توافقنامه‌ای ۱۴ بندی را امضا کردند که یکی از بندها مربوط به بازگشت حمدوک به پست خود است جزئیات این ۱۴ بند به شرح ذیل است:

۱- بر سند قانون اساسی سال ۲۰۱۹ به عنوان مرجعیت اصلی جهت تکمیل دوره گذار با رعایت وضعیت خاص شرق سودان و تلاش برای حل و فصل وضعیت تاکید شد.
۲ – لزوم اصلاح سند قانون اساسی با توافق باشد به طوریکه مشارکت سیاسی فراگیر برای تمام اقشار جامعه به جز حزب ملی منحل شده محقق شود.
۳ – شراکت انتقالی بین غیرنظامیان و نظامیان تنها ضامن و راه امنیت و ثبات سودان است. 
۴ –  تشکیل دولت مدنی متشکل از تمام افراد شایسته ملی گرا و مستقل.
۵ – شورای حاکمیتی بر اجرای ماموریت مرحله گذار مطرح شده در بند هشت سند قانون اساسی نظارت می‌کند و هیچ دخالت مستقیم در فعالیت اجرایی ندارد.
۵ – تضمین گذار قدرت در موعد مشخص شده به دولت مدنی منتخب.
۶ – دولت انتقالی براساس توافق سیاسی چارچوب مشارکت بین گروه‌های ملی و مدنی بخش نظامی و اداره محلی و کمیته‌های مقاومت و گروه‌های انقلابی و بخش‌ زنان و جوانان را مشخص می‌کند.
۷ – تحقیق درباره حوادث رخ داده در تظاهرات و مرگ غیرنظامیان و نظامیان و تحویل مسببان به دستگاه قضا.
۸ – اجرای توافقنامه صلح جوبا و تکمیل اختیارات مربوطه و پیوستن کسانی که توافق صلح را امضا نکرده‌اند.
۹ – تسریع در تکمیل تمام موسسات دولت انتقالی و تشکیل قوه مقننه و سیستم‌های قضایی از جمله تعیین رئیس قضات،‌ دادستان، دیگر بخش‌های مربوط به موسسات دوره انتقالی.
۱۰ – آغاز مذاکرات گسترده و شفاف بین گروه‌های سیاسی و جامعه و گروه‌های انقلابی.
۱۱ – بازسازی کمیته انحلال نظام ۳۰ ژوئن با بازنگری در عملکرد دوره سابق و به جریان انداختن کمیته‌های تجدید نظر.

۱۲- آزادسازی همه زندانیان سیاسی.

۱۳- تلاش برای ایجاد ارتش ملی یکپارچه.
۱۴-  با امضای این توافقنامه عبدالفتاح البرهان حکم برکناری عبدالله حمدوک از نخست‌وزیری را ملغی کرده و او مجددا به این پست بازگشت.

رسانه‌های سودان درحالی خبر از دستیابی به توافق میان عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و عبدالله حمدوک دادند که برخی از احزاب مخالفت خود با این توافق را اعلام کردند.

حزب الأمه ضمن اعلام مخالفت خود با این توافق اعلام کرد: هرگونه توافقی که به ریشه‌های بحران سودان نپردازد ما در آن شریک نخواهیم شد.

همچنین گروه موسوم به "شورای مرکزی" بخشی از ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان اعلام کرد که این گروه توجهی به توافق اعلام شده ندارد.

در بیانیه این گروه آمده است: ما در شورای مرکزی ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر بر موضع از پیش اعلام شده‌مان تأکید می‌کنیم و از نظر ما هیچ‌گونه مذاکره و شراکتی با نظامیان وجود نخواهد داشت و هیچ‌گونه مشروعیتی برای آنها قائل نیستیم.

پیشتر منابع خبری از لغو حصر خانگی و آزادی نخست‌وزیر سودان خبر داده بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha