• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400090100594
  • خبرنگار : 71129

وانگ یی: کشورها نباید مجبور شوند در رقابت با آمریکا طرفی را انتخاب کنند

وانگ یی: کشورها نباید مجبور شوند در رقابت با آمریکا طرفی را انتخاب کنند

وزیر خارجه چین گفت، در جریان رقابت بین قدرت‌های بزرگ نباید کشورهای دیگر را مجبور کرد تا طرف یکی از رقبا را بگیرند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ساوث چاینا مورنیگ پست، وانگ یی وزیر خارجه چین این کشور و آمریکا را به دو کشتی بزرگ مقایسه کرد و افزود، آنها نباید با هم تصادف و برخوردی داشته باشند و بجای آنکه رقابت شرورانه با هدف جدایی و قطع روابط را در نظر بگیرند و کشورهای دیگر را مجبور به انتخاب یکی از طرف‌ها کنند، باید رقابتی مثبت بر اساس اصل سود متقابل و نتایج برد-برد داشته باشند.

وی ادامه داد، آینده و سرنوشت جهان به واشنگتن و پکن بستگی دارد که روابط خود را به خوبی و به صورت متناسبی مدیریت کنند چون بازی مجموع صفر تنها باعث ضرر هر دو کشور می‌شود.

وانگ یی در کنفرانسی به میزبانی اندیشکده "جامعه سیاست خارجی اندونزی" همچنین این را هم گفت که چین تمایل دارد تا اختلافاتش به ویژه مناقشات بر سر قلمروها را با سایر کشورها مدیریت کند.

چین با کشورهای عضو مجمع جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن بر سر دریای چین جنوبی مناقشه دارد. بسیاری از کشورهای این مجمع نگران این هستند که مجبور شوند تا در رقابت بین پکن و واشنگتن، طرف یکی را بگیرند.

وزیر خارجه چین همچنین افزود، پکن از آ.سه.آن به منظور ایفای نقشی بزرگتر و عمیقتر در منطقه و تمرکز بر همکاری و توسعه برای صلح و ثباتی پایدار که به نفع تمامی کشورهاست، حمایت می‌کند.

وی همچنین ادامه داد، تاکید و اصرار ورزیدن بر درگیری‌ها و تنش‌های مسلحانه و درگیری‌های سیاسی و نظامی کم مقیاس باعث بر هم خوردن و از بین رفتن صلح و شرافت منطقه می‌شود.

وانگ یی همچنین مخالفت شدید دولت پکن را با استقلال تایوان مطرح و دولت واشنگتن را متهم کرد که از این مساله برای محدود و سرکوب کردن چین استفاده می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha