• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400090100712
  • خبرنگار : 71282

افزایش تعداد بازرسان کار آموزش دیده

افزایش تعداد بازرسان کار آموزش دیده

بر اساس گزارشها، تعداد بازرسان کار آموزش دیده طی سال ۱۳۹۹ افزایش داشته و بیشترین دوره‌ آموزشی و بازرسان آموزش دیده متعلق به استان تهران بوده است.

به گزارش ایسنا، آموزش ایمنی و بهداشت کار به انجام مجموعه فعالیتها و اقداماتی گفته می‌شود که با هدف ارتقای فرهنگ و رعایت اصول ایمنی و بهداشت کار از طریق ایجاد یا تغییر دانش، نگرش و شناخت شاغلان به منظور پیشگیری از اعمال و شرایط ناایمن، حوادث و بیماری‌های شغلی صورت می‌گیرد.

حفاظت فنی محیط کار شامل به کارگیری مجموعه تمهیدات و اقدامات فنی و مهندسی به منظور پیشگیری از بروز حوادث شغلی و خسارت به سرمایه‌های مادی و انسانی می ‌شود.

هر عاملی که از حد تحمل فیزیولوژیک بدن انسان پیشی گیرد، عوارض و آسیب‌هایی را ایجاد خواهد کرد که به آن عوامل زیان آور محیط کار گویند. این عوامل شامل عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، ارگونومیکی، ‌ مکانیکی و عوامل روانی زیان آور محیط کار است.

افزایش تعداد بازرسان کار آموزش دیده

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد بازرسان کار آموزش دیده مرد و زن در سال گذشته ۶۴۸ نفر بوده که نسبت به سال ۱۳۹۸ بیشتر شده و ۳۱ هزار و ۹۲۰ نفر ـ ساعت آموزش به آنها ارائه شده است. این میزان آموزش در مقایسه با سال ۱۳۹۸ که بیش از ۲۳ هزار و ۳۷۰ نفر ـ ساعت بوده افزایش داشته است.

استان تهران در بین استانهای کشور بیشترین تعداد بازرسان آموزش دیده و دوره‌های آموزشی طی شده را به خود اختصاص داده است.

بررسی تعداد کارگران، ‌کارفرمایان و کارآموزان آموزش دیده در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که جمعا ۴۲ هزار و ۴۵۷ نفر دوره‌های آموزشی مربوطه را گذرانده‌اند. این میزان نسبت به سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ روند نزولی داشته است اما بیشترین تعداد آموزش دیدگان متعلق به سال ۱۳۹۸ با ۱۲۵ هزار و ۵۸۱ نفر بوده است.

افزایش تعداد بازرسان کار آموزش دیده

به موجب این گزارش، تعداد مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی مجاز و مورد تایید طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ جمعا ۱۸۵۱ نفر بوده که از این تعداد ۱۴۱۱ نفر دارای مدرک لیسانس، ۳۷۸ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۵۶ نفر دکترا و ۶ نفر فوق دیپلم هستند.

به موجب آیین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، ‌ در کارگاههایی که دارای ۲۵ نفر کارگر باشند کارفرما مکلف است کمیته ای به نام کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه تشکیل دهد.

مسئول حفاظت فنی ترجیحا باید از فارغ التحصیلان بهداشت حرفه‌ای یا پزشک عمومی مورد تایید مرکز بهداشت شهرستان باشد.

به گزارش ایسنا، قانون کار در ماده ۸۵ به منظور صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار تدوین می‌شود را برای کلیه کارگاهها، کارگران، کارفرمایان و کارآموزان الزامی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha