• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400090100717
  • خبرنگار : 71415

آمریکا موضع بلغارستان درباره شبه‌جزیره کریمه را محکوم کرد

آمریکا موضع بلغارستان درباره شبه‌جزیره کریمه را محکوم کرد
رومن رادف

یک روز پس از آن که «رومن رادف» برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان شد، واشنگتن که در ائتلاف ناتو متحد اصلی این کشور است، به انتقاد از مواضع او در خصوص وضعیت شبه جزیره کریمه پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفارت آمریکا در بلغارستان در بیانیه ای به ابراز "نگرانی عمیق" از بابت اظهار نظرهای اخیر رادف که در آنها شبه جزیره کریمه را "روسی" خواند، پرداخت.

شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ از اوکراین به خاک روسیه ضمیمه شد و ناتو و اتحادیه اروپا با این حال همچنان آن را بخشی از خاک اوکراین می دانند.

رادف روز پنجشنبه گذشته در یک مناظره ریاست جمهوری با آناستاس گرجیکوف، رقیبش از جناح راست میانه رو بر داشتن روابط عملگرایانه با روسیه تاکید و اضافه کرد که اتحادیه اروپا باید مذاکراتش با مسکو را احیا کند.

رئیس جمهوری بلغارستان خاطر نشان کرد: تحریمهایی که به خاطر مسائل کریمه و اوکراین اعمال شدند نتیجه نداشته اند.

او خاطر نشان کرد که شبه جزیره کریمه "هم اکنون روسی" است و اضافه کرد: "این شبه جزیره چه چیز دیگری غیر از این می تواند باشد؟"

این اظهارات، اعتراض دولت اوکراین را در پی داشت.

سفارت آمریکا بیان داشت: آمریکا، گروه هفت، اتحادیه اروپا و ناتو همگی این موضع متحد را داشته اند مبنی بر این که به رغم تلاش روسیه برای الحاق شبه جزیره کریمه و تداوم اشغال آن، این شبه جزیره متعلق به اوکراین است.

در این بیانیه آمده است: همه ما از جمله بلغارستان در ماه اوت در اجلاس "پلتفرم کریمه" (Crimea Platform) اعلام کردیم که شبه جزیره کریمه بخش لاینفک اوکراین است و ما تلاشهای روسیه برای مشروعیت بخشیدن به تصرف و اشغال غیرقانونی این شبه جزیره را به رسمیت نخواهیم شناخت.

کشور بلغارستان با وجود آنکه به ناتو و اتحادیه اروپا تعلق دارد اما بسیاری از بلغاری ها همچنین حس قرابت فرهنگی و تاریخی با روسیه دارند. این کشور واقع در حوزه دریای سیاه اتکای سنگینی از بابت تامین انرژی به روسیه داشته و در معرض تنشهای فزاینده بین روسیه و غرب قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha