• دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400090100747
  • منبع : نمایندگی همدان

همدان خشکسالی بی سابقه در ۴۵ سال اخیر را تجربه کرد

همدان خشکسالی بی سابقه در ۴۵ سال اخیر را تجربه کرد

ایسنا/همدان سرپرست اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: طی ۴۵ سال گذشته همدان در سال جاری خشکسال ترین سال را تجربه کرد که زنگ خطر و تهدید جدی برای منطقه است.

به گزارش ایسنا، حسین عابد دوشنبه اول آذر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تغییر اقلیم از چالش‌های مطرح در ایران و مورد توجه مسئولان است، گفت: موضوع خشکسالی و کمبود بارش در استان همدان از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده است.

وی ادامه داد: همدان تا سال ۹۹ با بحران کم آبی مواجه نبود اما اکنون با شرایط به وجود آمده با همه مراکز و ارگان‌ها برای رفع این موضوع و فرهنگ‌سازی در راستای تغییر اقلیم و راه‌های مقابله با آن قدم برمی‌داریم.

عابد به موضوع خشکسالی در استان اشاره کرد و افزود: توان اقلیمی یک منطقه حدی دارد و اگر به این مسئله برسیم که توان منطقه برای استفاده چقدر است راه درست را برای حفاظت از اقلیم در پیش گرفته ایم.

وی تصریح کرد: افزایش گرما، کمبود بارش و خشکسالی از مشکلات و رکوردهای امسال استان بوده است که به دنبال این موارد مشکلاتی برای زندگی شهروندان پیش می‌ آید که اصطلاحا به آن "خشکسالی اجتماعی " گفته می‌شود.

عابد در ادامه اظهار کرد: بسیاری از امورات جزئی و کلی کشور تابع مسائل هواشناسی است و اگر به این اصل در همه امور کشور دقت شود می‌توان جلوی بسیاری از مخاطرات و مشکلات را گرفت یا به درستی با آن مقابله کرد.

وی خاطر نشان کرد: سازمان هواشناسی وظیفه حفاظت از جان و مال مردم در برابر مخاطرات طبیعی را دارد و همواره تلاش می‌کند در هر حال دقیق‌ترین و بروزترین اطلاعات و داده‌ها را در اختیار مردم قرار دهد.

عابد مطرح کرد: در دنیا ۴۲ مخاطره وجود دارد که ۳۲ نمونه از آن در بحث آب و هواشناسی است و از ابتدای امسال ۱۶ مورد هشدار صادر کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: هشدارها به سه رنگ زرد برای آگاهی، نارنجی برای آمادگی و قرمز برای مقابله صادر می‌شود و از ابتدای آبان ماه چهار هشدار در بحث آگاهی از بارش صادر شده که خوشبختانه تحقق یافته است.

عابد ادامه داد: این هشدارها در بحث حمل و نقل، سفرهای جاده‌ای و تردد در کوهستان‌ها در راستای کمک به مردم و مسئولان برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار صادر می‌شود.

این مقام مسئول از بازدید مستمر از ایستگاه‌ها برای بالا بردن دقت در گزارشات و اطلاعات خبر داد و اضافه کرد: اطلاعات هواشناسی بر حسب پیش بینی هستند و شرایط جوی دائما در حال تغییر و حرکت هستند و این قضیه گاهی باعث می‌شود آنگونه که پیش بینی شده وضعیت پیش نرود اما ما تلاش خود را برای با خبر کردن مردم از اطلاعات لحظه‌ای می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha