• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400090200979
  • خبرنگار : 50403

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی:

دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات سنت بدی است/ بخش شدن باسمنج یک اقدام سیاسی بود

 دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات سنت بدی است/ بخش شدن باسمنج یک اقدام سیاسی بود

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید نمایندگان مجلس در بحث انتخاب استاندار دخالت می‌کردند، گفت: بحث دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات سنت بدی است.

احمد علیرضا بیگی بعد از ظهر سه شنبه، اول آذر، در جمع خبرنگاران در رابطه با بحث انتخاب استاندار آذربایجان شرقی و اظهارات خود در خصوص مخالفتش با دخالت نمایندگان در انتخاب استاندار گفت: من بارها اعلام کرده‌ام که اعتقاد زیادی به اصل تفکیک قوا دارم و این‌که نباید قوای سه‌گانه در امور یکدیگر دخالت کنند، زمانی‌که نمایندگان مجلس در انتصابات و انتخاب مدیران سازمان‌ها و مدیران کل دخالت کرده‌اند مخالفت خود را اعلام و تاکید کرده‌ام که با این کار بحث نظارت نمایندگان از بین می‌رود چراکه وقتی نماینده مجلس در تعیین استاندار، فرماندار و یا مدیران کل دخالت می‌کند دیگر نمی‌تواند نظارتی در امور داشته باشد.

وی ادامه داد: در بحث انتخاب استاندار نیز همین اتفاق افتاد و من به نمایندگان گفتم که شما باید اجازه دهید دولت فرد موردنظر خودش را انتخاب کند و در این کار دخالت نکنید اما متاسفانه این سنت بد به‌وجودآمده است و رییس مجمع نمایندگان استان نیز در پیامی از رئیس‌جمهور تشکر می‌کند که گزینه پیشنهادی نمایندگان به‌عنوان استاندار انتخاب شده‌است که این کار باعث می‌شود افرادی که در انتخاب استاندار نقش داشته‌اند، بعدها در بحث انتخاب مدیران کل ادارات و سازمان‌ها نیز دخالت کنند.

وی تاکید کرد: تنها وظیفه‌ای که در قانون اساسی در بحث انتخاب افراد برای نمایندگان تعیین‌شده است، دادن رای اعتماد به وزرا است و در سایر موارد نمایندگان مجلس نباید دخالتی انجام دهند اما نمایندگانی که در بحث انتخاب مدیران، استانداران و فرمانداران دخالت می‌کنند، ظاهرا  قصد ندارند از ابزار قانونی مانند سوال، استیضاح  و تحقیق و تفحص که در اختیار دارند، استفاده نکرده و گویا می‌خواهند از طریق انتخابات و انتصابات امورات خود را رفع‌ و رجوع کنند.

بخش شدن باسمنج در اثر تداوم تفکر «تبریز یک روستای بزرگ است» اتفاق افتاد/ استاندار سابق ادعای شهرسازی داشت اما معتقد بود تبریز نباید بزرگ شود

علیرضا بیگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بحث حریم تبریز و ایجاد بخش باسمنج گفت: ۱۵ سال قبل تصویب شد که باسمنج به تبریز ملحق شود حتی تعهداتی هم داده شد اما یک جریان سیاسی خاص در تبریز معتقد بود که نباید تبریز بزرگ شود و آقای پورمحمدی استاندار سابق به من گفت که هرچه تبریز بزرگتر شود، اداره اش نیز سخت تر خواهد بود.

وی ادامه داد: بخش شدن باسمنج نه تنها حق مردم باسمنج نیست بلکه ظلم بزرگی به آنها است چراکه آنها می‌توانستند از اسلوب شهرداری تبریز استفاده کنند، در حالیکه توان شهرداری باسمنج حتی برای یک مسیرگشایی ساده هم نمی‌رسد و در واقع باسمنج مانند محله شمس آباد شهرک شهید یاغچیان تبریز خواهد شد.

وی تاکید کرد: این اقدام در راستای تفکر «تبریز یک روستای بزرگ است» انجام شد و من براساس اعتقادی که داشتم به وزات کشور نامه نوشتم هرچند که بعضی از همکاران به این خاطر که تصور می‌کردند حقی از مردم باسمنج ضایع می‌شود، مردد بودند اما ما با ابطال این موضوع خدمت بزرگی به مردم باسمنج می‌کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره وزارت قبل قصد داشتیم این موضوع را تحت سوال از وزیر کشور مطرح کنیم که برخی اتفاقات مانع از این کار شد ولی در این دوره به جد پیگیر موضوع هستیم و سوال را از وزیر کشور فعلی خواهیم پرسید؛ هرچند که دوستان وزارت کشور به ما گفتند که این مربوط به دوره قبل است ولی ما مصرّ هستیم که با ابطال این موضوع جلوی تکرار این قسم اقدامات را در آینده بگیریم.

وی متذکر شد: اکنون وزارت کشور از این جهت تحت فشار است و ما نباید ذره ای تزلزل نشان دهیم در غیر اینصورت اینگونه تلقی می‌شود که ما بخش شدن باسمنج را قبول کرده ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه یک تفکر نارس از قدیم الایام وجود دارد که مانع از رشد تبریز شده است تبریز ظرفیتی هچون شهر استانبول دارد و کانون موثر در جغرافیای منطقه است ولی متاسفانه عده ای معتقد هستند که نباید تبریز بزرگ شود.

علیرضا بیگی تاکید کرد: من این تصمیم را یک تصمیم سیاسی می‌بینم چراکه لزومی نداشت در چند ماه آخر عمر دولت دوازدهم این تصمیم به‌صورت عجولانه گرفته و بخشداری باسمنج ایجاد شود درحالی‌که باسمه با آن ظرفیت موجود می‌توانست از اسلوب شهرداری تبریز بهره بگیرد اما با این کار عملاً جای جلوی اینکار گرفته شد.

دلسوزی و تعصب کارگران ماشین سازی این کارخانه را سرپا نگه داشته است

وی در خصوص اعتراضات کارگران واحدهای مختلف صنعتی استان نیز بیان کرد: نمونه بارز این اعتراضات در کارخانه ماشین سازی اتفاق افتاد و ما انتظار داشتیم بعد از فعل و انفعالاتی که در کارخانه‌ی ماشین سازی روی داده است، نتایج قابل قبولی مانند تحقق در تولید، افزایش درآمد ماشین سازی و ایفای نقش این مجموعه در صنعت را مشاهده کنیم و علی‌رغم اینکه دستگاه‌های تولید شده در ماشین سازی مولد اشتغال بوده و مشتریان زیادی دارد، ولی در عمل تحول مثبتی در این خصوص مشاهده نکردیم.

وی با اشاره به ورود افراد سفارش شده به ماشین سازی، ادامه داد: جذب افراد اضافی با کمترین تخصص، بزرگترین آفتی است که بنگاه‌داری دولتی را غیر سود ده و غیراقتصادی می‌کند و علی‌القاعده از مدیدیت ماشین سازی انتظار داشتیم که بتواند هزینه‌های خود را مدیریت کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: کارگران دلسوز ماشین سازی چندین ماه حقوق نگرفته اند که این مجموعه‌ی صنعتی بتواند فعال بماند و کارگران حاضر بودند منابع موجود در کارخانه بر سر سفره‌ی شان نیاید اما وارد چرخه‌ی تولید شود.

وی گفت: اکنون همین کارگران از وضعیت فعلی کارخانه ناراضی هستند و این نارضایتی صحنه‌های نامناسبی به وجود آورده است و کارگران رو در روی مدیران قرار گرفته و آنها را از کارخانه بیرون می‌کنند و چه بسا این‌ رفتار ها ناپسند هستند اما در مقابل برخی نابسامانی‌ها طبیعی است ولی نمود بیرونی حرکت مطلوب نبود.

وی خاطرنشان کرد: شبیه همین اتفاقات ماشین‌ سازی در سایر واحدهای صنعتی تبریز نیز اتفاق می‌افتد که نیازمند ورود و توجه بیشتری از سوی مسئولان مخصوصا ما نمایندگان است که باید وزیر مربوطه را مورد سوال قرار دهیم تا اقدامات لازم را برای فعال شدن این مجموعه‌ها انجام دهد وگرنه اگر قرار باشد همان اتفاقات زمان مشهدی قربانعلی تکرار شود، عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

در بدنه وزارت کشور، امورخارجه و شورایعالی امینت ملی نگاه تردید آمیزی نسبت به آذربایجان وجود دارد

علیرضا بیگی در واکنش به اعتراضات مردم اصفهان در بحث زاینده رود و مقایسه واکنش مسئولین به مطالبات مردم آذربایجان و سایر استان ها  تاکید کرد: یک نگاه در مرکزیت وجود دارد که نسبت‌به اتفاقاتی که در برخی استان‌ها از جمله در خصوص منطقه آذربایجان رخ می‌دهد، نگاه بدبینانه دارند؛ ما در دولت آقای احمدی‌نژاد این نگاه را کاهش دادیم که به‌عنوان مثال تیم تراکتور که قبلا با محوریت امنیتی مورد توجه قرار می‌گرفت، از حالت امنیتی خارج کردیم و نتیجه‌اش صعود تیم تراکتور به لیگ برتر و قرار گرفتن در بین سه تیم برتر ایران بود.

وی ادامه داد: ما توانستیم تبریز را به‌عنوان اولین پایتخت تشیع جهان اسلام معرفی کنیم و رؤسای جمهور کشورهای دیگر به این استان سفر کنند و مراسمات بین‌المللی زیادی برگزار شد اما متأسفانه علی‌رغم تمامی آن اقدامات همچنان در بدنه‌ی وزارت امور خارجه، وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی افرادی هستند که  نسبت‌به منطقه آذربایجان نگاه بدبینانه دارند؛ کمااینکه در بحث مناقشه آذربایجان و قره‌باغ علی‌رغم اینکه‌ رهبر معظم انقلاب صراحتاً اعلام کردند که قسمت‌های تصرف‌شده توسط ارمنستان خاک اسلام است و باید به خاک اسلام برگردد اما دولت قبلی اعلام کرد که مواضعش در این خصوص بی‌طرفانه است  درحالی‌که مواضع رهبر انقلاب کاملاً صریح و روشن بود.

وی افزود: یکی دیگر از آثار نگاه تردیدآمیز به منطقه آذربایجان واکنش آقای ظریف به شعرخوانی اردوغان در باکو بود؛ آقای ظریف برای توجیه سیاست خود گفت که شعرهای اردوغان با تمامیت ارضی ما تعارض دارد درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پدر برای آذربایجان و باکو است و آن‌ها قسمتی از خاک ما را غصب کرده‌اند هرچند که دولت آن‌ها با ما مشکل دارد ولی ما با مردم آذربایجان هیچ مشکلی نداریم لذا این نگاه تردیدآمیز همواره وجود داشته و اکنون نیز نسبت‌به منطقه آذربایجان وجود دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت:متأسفانه صاحبان این تفکر با مواضع و اظهارات  خود نسبت‌به آذربایجان، برای ضدانقلاب قرینه‌سازی می‌کنند و این نگاه باید اصلاح شود و ما در مجلس شورای اسلامی نیز این مشکل را داریم؛ چراکه آذربایجان جغرافیای اثرگذار جمهوری اسلامی ایران است و مردم آذربایجان نیز باید مانند تمامی مردم ایران مطالبات خود را مطرح کنند و نباید به مطالبات مردم آذربایجان از جمله در بحث دریاچه ارومیه برچسب امنیتی زده شود.

دولت سیزدهم با تزریق ۱۰۰ میلیون دز واکسن، به تعهدات خود در خصوص کرونا عمل کرد/ دولت قبلی اراده ای برای مقابله با کرونا نداشت

این عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در رابطه با مقابله با کرونا گفت: دولت آقای رئیسی توانست در این مدت ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق کند و به نوعی جلوی مرگ‌ومیر وحشتناکی که قبلاً اتفاق می‌افتاد و روزانه تقریباً ۸۰۰ نفر از هم‌وطنانمان جان خود را از دست می‌دادند، گرفته شود درحالی‌که بسیاری از مردم عزیزان خود را از دست داده و همچنان داغ‌دار هستند.

وی افزود: این کار می‌توانست در دولت قبلی نیز انجام شود و صف‌های خفت‌باری که در مرز نوردوز برای رفتن به ارمنستان جهت تزریق واکسن به‌وجودآمده بود، شکل نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه  به‌نظر می‌رسد در دولت قبل اراده‌ای برای انجام این کارها وجود نداشت، اضافه کرد:  دولت سیزدهم به تعهدات خود در خصوص کرونا در این مدت عمل کرد و توانست آمار فوتی هایی که  بسیار زیاد بود به زیر ۱۰۰ نفر برساند و به تبع این‌موضوع و کاهش میزان تلفات جانی رفته‌رفته محدودیت‌های قبلی برداشته شده و مدارس و دانشگاه‌ها نیز به مرور بازگشایی خواهد شد.

تعداد واقعی مخاطبین طرح رتبه بندی معلمان مشخص نیست

علیرضا بیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتخاب وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: مجلس از دولت انتظار دارد که حداقل انتظارات در بحث وزارت آموزش‌وپرورش در فردی که به‌عنوان وزیر پیشنهادی معرفی می‌شود، متجلی باشد و در غیر اینصورت رای اعتماد داده نخواهد شد کمااینکه دو وزیر پیشنهادی قبلی موفق به اخذ رای اعتماد از محلس نشدن و وقتی‌که نمایندگان مجلس این حداقل ها را در افراد معرفی شده نمی‌بینند، چاره‌ای جز ندادن رای اعتماد ندارند.

وی همچنین در خصوص بحث نظام رتبه‌بندی معلمان نیز بیان کرد: اکثر نمایندگان مجلس موافق این موضوع هستند اما تاکنون تعداد اصلی مخاطبین این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است و درحال‌حاضر تعداد مخاطبین این طرح مابین ۷۰۰ هزار الی یک میلیون نفر است و از طرفی نیز دولت می‌گوید بضاعتش برای تامین این طرح در سالجاری بیشتر از ۲۷ هزار میلیارد تومان نیست و مجلس نیز به دلیل مشخص نبودن تعداد اصلی مخاطبین این طرح، موضوع را به کمیسیون مربوطه ارجاع داد تا تعداد مخاطبین به‌صورت دقیق مشخص شود.

عمل جراحی اقتصادی با طرح ۲ سطری امکان پذیر نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لایحه دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی، خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که دولت در بحث تامین منابع ارزی نهاده‌های دامی با کمبود منابع مواجه است و از این فرصت استفاده می‌کند تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قرار دادن رقمی در اختیار مردم این‌موضوع را به اتمام برساند؛ اما اصولاً یک کار و طرح اقتصادی باید جامع و کامل بوده  و تمامی جوانب را در بر بگیرد ما در مجلس به وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه نیز گفتیم که نمی‌شود با یک طرح دو سطری یک عمل جراحی در اقتصاد انجام داد و شاید دولت با این کار  کسری بودجه خود را بر روی کاغذ جبران کند اما در عمل فشار زیادی بر دوش مردم به وجود خواهد آمد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: حرف اصلی دولت این است که اولویت اول برای دولت حفظ سلامتی و جان مردم بود و در این مدت تمام تمرکز خود را بر واکسیناسیون کرونا متمرکز کرده بود اما اکنون ما از دولت برنامه اقتصادی می‌خواهیم و دولت باید به‌طور شفاف بگوید که برنامه‌اش برای بهبود وضع معیشت مردم چیست.

رئیسی معیشت را به برجام گره نزده است / روحانی برجام را مایه حیات ایران می‌دانست

وی در رابطه با برجام نیز متذکر شد: عده ای در داخل همچنان معتقد هستند که دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باید با غرب مذاکره کند درحالی‌که برجام برای اجرا طراحی نشده بود و هدف از طراحی برجام تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران بود درحالی‌که یک سند بین‌المللی باید به‌گونه‌ای تنظیم ‌شود که هر دو طرف تعهدات یکسانی داشته باشند و به‌طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند در حالیکه طرف ایرانی تمامی تعهدات خود را انجام داده‌است اما طرف غربی هیچ تعهدی را انجام نداده است.

وی تاکید کرد: آقای روحانی معتقد بود برجام مایه حیات، عزت و سربلندی ملت ایران است اما خوشبختانه دولت سیزدهم تاکید کرده‌است که اقتصاد و معیشت مردم ایران را به برجام گره نخواهد زد و تمام تکیه‌اش بر روی ظرفیت‌های داخلی خواهد بود و اینطور نیست که اگر برجام به نتیجه نرسید رو به قبله دراز بکشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha