• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400090201482
  • خبرنگار : 50295

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان:

کتاب به رشد انسان کمک می‌کند

کتاب به رشد انسان کمک می‌کند

ایسنا/زنجان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: تجلیل از خادمان نشر زمینه و بستر فرهنگی را در جامعه ایجاد می‌کند تا خیل فعالان این عرصه بیشتر شود.

خدابخش مرادی‌نافچی ظهر امروز (۲ آذرماه) در مراسم تجلیل از خادمان نشر استان زنجان، اظهار کرد: انسان به اقتضای انسان بودنش، کمال‌جو و کمال‌خواه بوده و به دنبال تعالی است، طبیعتاً عوامل مختلفی می‌تواند انسان را برای کمال‌جویی و رسیدن به مطلوبش تلاش کند، انسان‌های بزرگ، کتاب‌ها و بستر فرهنگی که یک انسان در آن قرار می‌گیرد از عواملی هستند که به رشد و بالندگی انسان کمک می‌کند.

وی افزود: یکی از مطلوباتی که در دنیای امروز در همه جوامع مهم است و همه دولت‌ها به آن توجه می‌کنند و مطلوب‌شان را بر اساس آن تعریف می‌کنند، تحقق توسعه در کشور است و توسعه، پیشرفت و بالندگی در هیچ کشوری محقق نمی‌شود، مگر اینکه مبنای آن مبتنی بر علم و آگاهی باشد. همچنین جامعه‌ای می‌تواند توسعه یافته‌ باشد که عالم بوده، اهل مطالعه و مانوس با کتاب و بهره‌مند از دیدگاه‌ها و نظرات صاحب‌نظران و اندیشمندان باشد.

این مسئول با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند وقتی در کشوری می‌خواهیم شاخص‌های توسعه‌یافتگی و بالندگی را ارزیابی کنیم باید چند شاخصه مانند تعداد کتابخانه‌ها، تیراژ کتاب، تعداد کتاب‌ها و میزان مطالعه را بررسی کنیم و این عوامل از شاخص‌های بالندگی محسوب می‌شود، تصریح کرد: در نظام فکری، ایدئولوژی توحیدی و نظام ارزشی ما هم وقتی اولین پیامی که به پیامبر مهربانی، رسول اسلام نازل می‌شود بر خواندن است و در کتاب مقدسش هم قسم بر قلم می‌شود، نشان می‌دهد که علم و آگاهی و کتاب و کتابت در دنیای امروز و فرهنگ دینی و ایرانی اسلامی ما کتاب جایگاه خود را دارد.

مرادی‌نافچی ادامه داد: نویسنده یا پدیدآورنده و ناشر دو عنصر تهیه کتاب هستند که با نبود هر کدام از این عناصر فرصت بالندگی برای جامعه ایجاد نمی‌شود و همواره در جامعه اندیشمندانی باید حضور داشته‌ باشند که تولید اثر کنند و ناشرینی نیز باید باشند تا اثر تولید شده را نشر و گسترش داده و در اختیار جامعه قرار دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه دو عامل انیس انسان است که یکی از آن‌ها گروه دوستان فرد و دیگری کتاب است، گفت: تجلیل از ناشران نشر و کسانی که در حوزه کتاب تلاش می‌کنند تجلیل از فرهنگ و تمدن و کسانی است که در ارتقای سطح فرهنگی و در قوام تمدنی یک سرزمین تلاش می‌کنند که این کار دو اثر دارد و علاوه بر اینکه زمینه و بستر و فرهنگی را در جامعه ایجاد می‌کند که خیل فعالان این عرصه بیشتر شوند، با این کار بستری را نیز فراهم می‌کنیم تا فعالیت نشر به لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کند.

در ادامه مراسم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در بیست و نهمین دوره هفته کتاب بیش از ۳۰ عنوان برنامه را در سطح استان انجام داده‌است، اظهار کرد: برگزاری پویش استانی معرفی کتاب، مسابقات کتابخوانی، اجرای طرح پاییزه کتاب، اهدای کتاب، آیین رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب به یکی از کتاب‌های مادران شهدا که به صورت ملی در استان، برگزاری جشنواره عکس با موضوع کتاب، رونمایی از کتاب‌های منتشره، اختتامیه کتاب سال استان و تجلیل از خادمان نشر بخشی از برنامه‌هایی است که در هفته کتاب سال جاری در استان برگزار شده‌ است.

محمدربیع احمدخانی با اشاره به برگزاری طرح پاییزه کتاب در استان زنجان نیز افزود: یکی از برنامه‌های مهم و تاثیرگذار وزارت فرهنگ‌ و ارشاد در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرای طرح‌های بهارانه، تابستانه، پاییزانه و زمستانه کتاب است که طرح پاییزه کتاب در حال حاضر در ۱۲ کتاب‌فروشی استان با ۲۰ درصد تخفیف از ۲۹ آبان تا ۳ آذرماه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کتاب و قلم دو آفریننده ذوق و اندیشه در نزدیک‌ترین قله به آسمان معرفت بوده و فرهیختگی، دانایی، فضل و ادب، دانش و معرفت، ذوق و هنر و ... وام‌داران کاغد و قلم هستند، عنوان کرد: می‌توان فضل و معرفت انسان را از اندازه گرایش و عشق او به کتاب و کتابخوانی میزان‌ کرد و از این وسیله برای محک گوهر آدمیان عیار گرفت.

این مسئول با بیان اینکه هر روز رسانه‌ای فرهنگ‌پرور به جمع فرهنگ‌سازان جهان اندیشه اضافه می‌شود ولی هیچ‌کدام نمی‌تواند جایگاه کتاب را بگیرد و کتاب همچنان در صدر قرار داشته و هیچ غباری بر آینه خورشید کتاب نمی‌نشیند، بیان کرد: گشت و گذار در هیچ‌ صحرایی به اندازه گرداندن دیده بر روی صفحات کتاب طراوت بخش نیست و بحق که میان حق و باطل فاصله همان است که میان بستن و گشودن کتاب است.

احمدخانی افزود: کتاب میراثی ماندگار، عنصری رشدآفرین و روشنگر در پهنه زندگی بشر بوده و افتخار ما بر این است که فرهنگ دینی ما یعنی آیین مقدس اسلام مبتنی بر ارزش، دانش، بینش و ارجمندی کتاب و نگارش است و خداوند منان معجزه ابدی آخرین فرستاده‌اش را یک کتاب قرار داد که سرآمد همه کتاب‌های عظیم است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب در میان همه ابزارهای بشری جایگاه ویژه‌ای دارد و تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب نیست و می‌توان کتاب را در کنار مبارک‌ترین پدیده‌های بشری نشاند، کتاب خاموش‌ترین آوازی است که در خانه‌های ما می‌پیچد و کتاب راست‌گوترین ترازویی است که می‌شود فرهیختگی اقوام و ملل را با آن سنجید.

به گزارش ایسنا در پایان مراسم از برگزیدگان حوزه کتاب و خادمان نشر تقدیر به عمل آمد و نصرالله عباسی برای اثر «فسیل»، ظهیر محمدی «سیز نئجه»، رضا اسم‌خانی «چهل برگ» و محسن کمالی برای «مراقبت‌های دارویی»، برگزیدگان سومین دوره کتاب سال استان زنجان هستند.

همچنین از رقیه فرنیا، سردبیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان رسانه فعال و فاطمه توفیقی، خبرنگار این خبرگزاری به عنوان خبرنگار فعال حوزه کتاب استان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha