• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400090201558
  • خبرنگار : 71415

موافقت عمران خان با انتقال محموله‌های کمکی اهدایی هند به افغانستان از خاک پاکستان

موافقت عمران خان با انتقال محموله‌های کمکی اهدایی هند به افغانستان از خاک پاکستان

نخست وزیر پاکستان اعلام کرد، دولتش به انتقال ۵۰ هزار تن گندم اعطایی هند به افغانستان از خاک پاکستان به مجرد نهایی شدن سازوکارها بین اسلام آباد و دهلی نو مجوز خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از هندوستان تایمز، عمران خان، نخست وزیر پاکستان این خبر را در ضمن تصویب یک بسته کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان اعلام کرد.

او به بازدید از نهاد موسوم به "سلول هماهنگی بین وزیران افغانستان" (AICC) در شهر اسلام آباد رفته و ریاست اولین نشست کمیته عالی این نهاد را بر عهده گرفت. همچنین شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، موید یوسف، مشاور امنیت ملی دولت این کشور و ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ارتش پاکستان هم در این نشست شرکت داشت.

در یک بیانیه رسمی انتشار یافته بعد از این نشست آمده است: عمران خان تصمیم پاکستان برای مجوز دادن به انتقال ۵۰ هزار تن گندم اهدایی هند به عنوان کمک بشردوستانه به افغانستان از طریق خاک پاکستان به مجرد نهایی شدن تشریفات مربوط به آن با طرف هندی را اعلام کرد.

در ادامه این بیانیه تصریح شد: طبق اعلام عمران خان، پاکستان همچنین بازگشت بیماران افغان که با هدف معالجه پزشکی به هند رفته و در آنجا گیر افتاده‌اند را تسهیل خواهد کرد.

صدها تبعه افغان شامل بیماران نیازمند معالجات پزشکی و بستگان و همراهنشان ماه‌هاست در پی تصرف افغانستان در اواسط اوت از سوی طالبان، در هند گیر افتاده ‌ند.

در هفته‌های اخیر برخی از آنها از طریق ایران و با چند پرواز  هماهنگ شده ویژه به افغانستان برگشته‌اند. با این حال هزینه بازگشت از طریق این مسیر ۸۵۰ دلار بوده و خارج از توان بسیاری از افغان‌های سرگردان است.

هند چند هفته پیش پیشنهاد کرد این ۵۰ هزار تن گندم اهدایی به عنوان کمک بشردوستانه از طریق گذرگاه مرزی واگاه با پاکستان انتقال یابد. با این حال طبق اعلام مقام‌های هندی پاکستان تاکنون به این اقدام پاسخ مثبتی نداده بود. اخیرا یک هیئت اعزامی طالبان هم که به اسلام آباد سفر کرده بود مساله اجازه دادن به انتقال این محموله گندم را نزد رهبران ارشد پاکستان مطرح ساخت.

عمران خان در جریان نشست برگزار شده در اسلام آباد به همه وزیران پاکستانی دستور داد "حداکثر تسهیلات را برای افغان‌ها فراهم کنند".

او همچنین دستور به انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه خود پاکستان شامل ۵۰ هزار تن گندم، تجهیزات اورژانس پزشکی، سرپناه‌های زمستانی و دیگر اقلام را صادر کرد.

او همچنین با کاهش تعرفه‌ها و مالیات بر فروش به صورت اصولی برای اقلام صادراتی کلیدی افغانستان موافقت کرده و به مقامات دستور داد به تامین واکسیناسیون رایگان کووید-۱۹ برای همه افغان‌هایی که از مرزهای زمینی وارد پاکستان می‌شوند، ادامه دهند.

پاکستان در ۱۳ نوامبر واکسیناسیون رایگان افغان‌ها را شروع کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha