• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400090201567
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد:

افزایش پوشش واکسیناسیون در اصفهان با اجرای طرح شهدای سلامت

افزایش پوشش واکسیناسیون در اصفهان با اجرای طرح شهدای سلامت

ایسنا/اصفهان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای طرح ضربتی پوشش حداکثری واکسیناسیون با عنوان شهدای سلامت از اول تا ۱۹ آذرماه خبر داد.

محمدمهدی امین، امروز (سه شنبه-۲ آذرماه) در نشست خبری با اشاره به اجرای طرح بسیج واکسیناسیون با عنوان شهدای سلامت، اظهار کرد: این طرح با هدف افزایش میزان واکسیناسیون در جامعه و رساندن سطح واکسیناسیون به بالای ۹۰ درصد اجرا می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح شهدای سلامت از اول تا ۱۹ آذرماه، گفت: ویژگی خاص طرح پیگیری فعال آن است، چراکه تا آخر آبان تقریبا تمام افرادی که تمایل به واکسیناسیون داشتند واکسن کرونا را تزریق کردند اما هنوز برخی افراد واکسینه نشده اند. گروه‌های هدف این طرح عموم مردم اعم از دانش آموزان، اصناف و صنایع هستند که هنوز واکسینه نشده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیگیری فعال واکسیناسیون در جامعه را مستلزم زیرساخت های لازم دانست تا بتوان به طور دقیق افرادی که واکسینه نشده اند را شناسایی کرد و افزود: سامانه استعلام واکسیناسیون طراحی و اطلاعات استخراج شد که از طریق کد ملی، به صورت فعال در حال شناسایی افراد واکسینه نشده و تلاش برای اقناع آنها به واکسیناسیون هستیم.

ترس از وکسن و عوارض آن

منصور شیری- مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به راه افتادن کمپینی برای ترغیب افراد به تزریق واکسن کرونا، گفت: عمده دلیلی که برخی افراد واکسن نمی‌زنند ترس از واکسن و عوارض واکسن آن است، همچنین تمایل به پیشگیری و درمان از طریق طب سنتی و تناقض اطلاعاتی دریافتی از دیگر دلایل عدم تزریق واکسن است.

وی از رسانه‌ها خواست منابعی را برای انتقال پیام به مخاطبان خود انتخاب کنند که مطمئن باشند و افزود: افرادی که با واکسن مقابله می‌کنند اطلاعات علمی ندارند، بنابراین به نظر نمی رسد ارائه اطلاعات علمی آنها را قانع ‌کند، ضمن اینکه در صدد هستند افراد دیگر را نیز به عدم تزریق واکسن ترغیب کنند، بنابراین مطرح کردن آنها نوعی افتادن به دام آنها است، تعداد این افراد زیاد نیست اما باید مراقبت بود این افراد، جامعه مردد را به سمت واکسن نزدن سوق ندهند.

حمامی-مسئول واحد گسترش مرکز بهداشت استان نیز با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای طرح شهدای سلامت، واکسیناسیون در مراکز تجمیعی انجام می شد، گفت: برای موفقیت بیشتر طرح و تسهیل دسترسی مردم به مراکز واکسیناسیون، به غیر از مراکز تجمیعی، ۱۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت نیز در نوبت بعد از ظهر در سطح استان واکسیناسیون را انجام می دهند.

وی استراتژی دیگر طرح شهدای سلامت را استقرار اتوبوس های سیار در مناطقی اعلام کرد که تمرکز جمعیت وجود دارد و افزود: ۱۵ دستگاه اتوبوس سیار در استان که ۷ دستگاه در شهر اصفهان است به مجموعه قبلی اضافه و پیش بینی شده اگر در مراکزی دسترسی به واکسیناسیون  سخت است مثل شهرک های صنعتیف واحدهای سیار اعزام و واکسیناسیون انجام می شود.

حمامی افزود: سالمندان و افرادی که مشکل حرکتی دارند، تک عضو هستند و امکان مراجعه به مراکز واکسیناسیون را ندارند می‌توانند با مرکز بهداشت شمار ۱ و ۲ تماس گرفته و واکسیناسیون درب منازل آنها انجام می شود.

مجید مشایخ-مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان از شناسایی سازمان ها، ادارات، صنایع و کارخانجاتی خبر داد که تجمع جمعیت در آنها زیاد است و گفت: بعد از بررسی وضعیت موجود این مراکز، با اجرای طرح شهدای سلامت نسبت به افزایش میزان واکسیناسیون در این مراکز اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۳۱ دستگاه کد کاربری صادر کرده ایم، گفت: در هر سازمان و ستگاه یک رابط سلامت داریم که در همه برنامه های بهداشتی آموزش می بینند و با مرکز بهداشت در ارتباط هستند. این افراد میزان واکسیناسیون در مجموعه خود را رصد می کنند تا بازرسان ما وارد عمل شوند و واکسیناسیون را انجام دهند.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان همچنین به صدور کد کاربری برای ۷۷ معاونت و دستگاه در دانشگاه علوم پزشکی اشاره و تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد واکسیناسیون در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی انجام شده و درحال رصد هستیم تا این میزان به صد در صد برسد.

وی اضافه کرد: در صنایع، کارشناس بهداشت حرفه ای مقیم صنعت داریم که ۵۷۵ کد کاربری نیز برای این افراد صادر شده و آموزش های لازم را دیده اند. در صنایع استان دغدغه زیادی نداریم و بالای ۹۵ درصد از کارکنان صنایع بالای ۲۵ درصد واکسینه شده اند، اما همان ۵ درصد هم برای ما مهم است و تلاش می کنیم به صد در صد برسیم.

مشایخ با اشاره به استفاده از ظرفیت بازرسان بهداشت حرفه ای و صدور ۱۷۴ کد کاربری در این بخش، افزود: این بازرسان در ۲۲ شهرستان به کله اصناف، صنایع و سازمان ها مراجعه کرده و افزایش واکسیناسیون را پیگیری خواهند کرد.

سید مهدی میرجهانیان-مدیر واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت استان نیز به صدور ۳۳۰ کد کاربری برای بازرسان بهداشت محیط اشاره و اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ کد کاربری نیز برای کارشناسان بهداشت محیطی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند صادر شده و حتی برای فروشگاه های زنجیره ای کوثر هم  کد کاربری درنظر گرفته ایم. همچنین از ظرفیت اتاق اصناف اصفهان و شهرستان و بسیج اصناف هم استفاده کرده ایم تا حین بازرسی، وضعیت کارکنان اصناف را ثبت و گزارش کنند.

پوشش ۶۲ درصدی واکسیناسیون در اصفهان

پژمان عقدک_سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه خوشبختانه طی یک ماه اخیر وضعیت ابتلا و مرگ و میر کرونا در استان رو به کاهش بوده، گفت: تعداد بستری بیماران در بیمارستان‌ها که تا ۲ هزار نفر رسیده بود، به ۷۰۰ نفر رسیده، همچنین بیماران بستری بخش آی سی یو از ۴۰۰ نفر در یک ماه گذشته به ۱۴۵ نفر رسید و شرایط خیلی بهتر از قبل است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر کرونا در استان عدد ثابت با شیب کندی به سمت پایین است، گفت: آنچه در این شرایط به ایمنی جامعه کمک می‌کند واکسیناسیون است. در جمعیت بالای ۱۲ سال ۷۷ درصد دوز اول و ۶۲ درصد دوز دوم واکسن را تزریق کرده اند و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال ۷۲ درصد دوز اول و ۴۹ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند که روند خوبی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha