• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400090201664
  • خبرنگار : 71573

«روزشمار تاریخ قاجاریه» منتشر شد

«روزشمار تاریخ قاجاریه» منتشر شد

«روزشمار تاریخ قاجاریه» نوشته غلامحسین زرگری‌نژاد منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب با طراحی و ویراست جدید و افزایش برخی از رکوردهای تاریخی در ۱۰۰۰ صفحه با قطع رحلی، در انتشارات سروش وارد بازار نشر شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است:  این اثر روایتی مستند و پژوهشی از تمام رویدادهایی است که با دودمان قاجار مرتبط است؛ از این‌رو کتاب «روز شمار تاریخ قاجاریه» منبعی مهم برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.  محتوای مجموعه حاضر را تمام رخدادهای زمانمند و قابل دسترس تاریخ قاجاریه و تحولات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و روابط خارجی ایران در فاصله درگذشت کریم‏خان زند تا انقراض سلسله قاجاریه، همراه با نگاهی کلی به مهمترین حوادث ایران از سقوط اصفهان تا فروپاشی زندیه، که خود حکم زمینه تاریخی بحث به شمار می‌‏رود، تشکیل داده است.

جلد اول این کتاب از تولد فتحعلی‌خان تا قتل آغا محمدخان را در بر می‌گیرد و تمام جزییات وقایع دوره قاجاریه در قالب روزشمار تاریخی ارائه شده است.

غلامحسین زرگری‌نژاد (متولد ١٣٢٩) دانش‌آموخته تاریخ و استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه تهران، مصحح و مؤلف آثار متعدد تاریخی است. او تحصیلات عالی خود را در دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ١٣٥٧ در رشته تاریخ در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. پس از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش رفت و بلافاصله پس از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تاریخ در دانشگاه تهران پی گرفت. سپس به وزارت خارجه رفت و تا اواخر دهه ۶۰ به عنوان استاد در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه مشغول به تدریس شد. او در سال ١٣٧٣ از رساله دکتری خود با عنوان «تحول و تطور اندیشه سیاسی در عصر قاجار» دفاع کرد و هم‌زمان به تدریس در گروه تاریخ دانشگاه تهران مشغول شد. او نهایتاً در سال ١٣٨٨ با درجه استادتمامی و در سن ٥٩ سالگی بازنشسته شد.

دکتر زرگری‌نژاد در دو زمینه تاریخی به تالیف مبادرت ورزیده و آثاری را در دو حوزه تاریخ ایران و تاریخ اسلام نگاشته است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۰:۰۶

انشالله این تاریخ قاجار را به واقعیت نوشته شده است. نه با عینک پهلوی و ایراشهری