• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400090201732
  • خبرنگار : 71659

لبنان: غرب از بازگشت آوارگان سوری حمایت نمی‌کند/ مشکل با ریاض با گفت‌وگو حل شود نه با زور

لبنان: غرب از بازگشت آوارگان سوری حمایت نمی‌کند/ مشکل با ریاض با گفت‌وگو حل شود نه با زور

وزیر امور خارجه لبنان اعلام کرد که کشورهای غربی از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان حمایت نمی‌کنند و حتی در تلاش هستند مانع از بازگشت آنها شوند.

به گزارش ایسنا، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در سخنرانی امروز خود در آکادمی دیپلماتیک وزارت خارجه روسیه گفت: ما با مشکلاتی از سوی غرب مواجه هستیم، زیرا کشورهای غربی می‌گویند  نمی‌خواهند به دلایل مربوط به موضعگیری خود نسبت به دولت سوریه، این پناهجویان به وطن خود بازگردند.

وی در ادامه توضیح داد: لبنان در امور داخلی سوریه دخالت نمی‌کند و با فدراسیون روسیه برای بازگرداندن پناهجویان سوری به کشور خود همکاری می‌کند.

به گزارش سانا، وزیر امور خارچه لبنان همچنین یادآور شد: لبنان به دلیل تداوم معضل پناهجویان در خاک خود از فشارهای اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برد و به دنبال حل این مشکل است.

وزیر امور خارجه لبنان خاطرنشان کرد که لبنان برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان با روسیه همکاری می‌کند.

وی تأکید کرد که آوارگان فلسطینی و سوری حدود ۴۰ درصد از کل جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند که به نوعی جامعه لبنان را تحت فشار قرار می‌دهد.

عبدالله بوحبیب امروز همچنین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: مهم است که اعراب و همه جهان را متقاعد کنیم که اینجا لبنان است و ما نمی‌توانیم آزادی بیان را در این کشور رها کنیم و باید به توافق برسیم. ما باید همه کلمات را بسنجیم. به دلیل حساسیت منطقه آنچه می گوییم، مهم است که بدانیم چه می گوییم.

وی افزود: روابط لبنان با عمان، قطر و امارات وجود دارد و ما در کویت و عربستان کاردار داریم، این رابطه به طور کامل قطع نشده است، اما یک سوء تفاهم بوجود آمده است که نیاز به گفتگو دارد نه زور و دیکته.

بوحبیب گفت: ما برای گفت‌وگو با سوریه نیازی به واسطه نداریم و در بحث گاز و برق با سوریه، اردن و مصر همکاری می‌کنیم و این یک اتفاق اقتصادی خوب برای لبنان و سوریه است. وزرا مشکلی برای گفتگو با طرف سوری ندارند.
وی تصریح کرد: روسیه نگران اتفاقات لبنان است و توانایی کمک به ما را دارد. روسیه از نظر اقتصادی و امنیتی برای ما مهم است و تصاویر ماهواره‌ای (مربوط به انفجار بندر بیروت) را در اختیار ما قرار داد. وقتی ما درخواست کردیم کشورهای دیگر آنها را در اختیار ما قرار ندادند و بین لبنان و روسیه دوستی وجود دارد.
بوحبیب در پاسخ به سوالی مبنی بر کمک روسیه به لبنان گفت: تنها یک کشور نیست که بتواند به لبنان کمک کند، بلکه مجموعه‌ای از کشورها هستند که یکی از آنها روسیه است. روسیه متحدانی در منطقه دارد و ما از آنها خواستیم و به ما قول دادند که در این زمینه کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha