• چهارشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400090302211
  • خبرنگار : 71660

سرنوشت نامعلوم تسلیحات اتمی آمریکا در دولت بعدی آلمان

سرنوشت نامعلوم تسلیحات اتمی آمریکا در دولت بعدی آلمان

متحدان ناتو، سیاست‌های دولت آتی آلمان را در یک موضوع حیاتی جست‌وجو می‌کنند؛ آیا برلین به استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو پایبند خواهد ماند یا اینکه از آن کنار می‌کشد و از آمریکا می‌خواهد تا بمب‌های هسته‌ای خودش را از خاک آلمان جمع‌ کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که چنین اقدامی ممکن است در بین برخی از آلمان‌ها طرفدار داشته باشد، این شکافی را درون ناتو آشکار خواهد کرد؛ درست وقتی که روابط این ائتلاف با روسیه به پایین‌ترین وضعیت خود از زمان جنگ سرد رسیده است.

به‌عنوان قسمتی از استراتژی "بازدارندگی ناتو"، آمریکا تسلیحات هسته‌ای خود را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه که همگی از متحدان ناتو هستند و نباید سلاح‌های هسته‌ای خود را داشته باشند، مستقر کرده است.

حدود ۲۰ بمب هسته‌ای در پایگاه هوایی در خارج از منطقه راینلاند-فالتس قرار دارد. همچنین این پایگاه هوایی مکان امنی برای اسکادران جنگنده‌های "تورنیدو" است که به نیرو هوایی آلمان تعلق دارد و تنها جنگنده آلمانی است که بمب‌های هسته‌ای حمل می‌کند.

جنگنده‌های "تورنیدو" نیروی هوایی آلمان، از دهه ۱۹۸۰ پرواز می‌کنند و به طور فزاینده‌ای شرایط نگهداری آن‌ها هزینه‌بر است. وزارت دفاع آلمان قصد دارد که استفاده از این جنگنده را بین سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰  متوقف کند. اگر برلین جنگنده‌های جدیدی را برای حمل تسلیحات هسته‌ای آمریکا خریداری نکند،  آخرین "تورنیدو" که حدود سال ۲۰۳۰ از دور خارج شود، آلمان به راحتی سهمیه هسته‌ای را کنار خواهد گذاشت.

در بهار ۲۰۲۰، آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان، پیشنهاد کرد که جنگنده‌های "تورنیدو" در پایگاه هوایی "بوشل"، با اف-۱۸ هایی که توسط بوئینگ ساخته شده، جایگزین شوند؛ اما تصمیم وی به سال ۲۰۲۲ موکول شد.

در حال حاضر، برخی از قانونگذاران حکومت جدید آلمان که قرار است توسط سوسیال دموکرات‌ها رهبری شود، خواستار رهایی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک آلمان هستند. همچنین، برخی از قانونگذاران حزب سبزها با این دیدگاه موافق هستند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، طی چند روز گذشته در سفر خود به برلین، گفت اگر برلین از استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو خودداری کند، می‌توان آن را به دیگر کشورهای اروپایی در شرق این قاره منتقل کرد.

استولتنبرگ افزود: شراکت هسته‌ای مهم است، زیرا مسئله‌ای است که در آن متحدان ناتو با یکدیگر همکاری کرده و بازدارندگی هسته‌ای را فراهم می‌کنند. انتظار دارم که آلمان همچنان بخشی از این مشارکت باشد، زیرا این اتفاق برای کل چارچوب دفاعی اروپا بسیار مهم است. آلمان قطعا خود می‌تواند تصمیم بگیرد که سلاح‌های هسته‌ای در این کشور وجود داشته باشد یا خیر.

اگر ناتو تصمیم بگیرد که تسلیحات هسته‌ای آمریکا را به لهستان منتقل کند، چنین حرکتی مسکو را به دلیل نزدیکی تسلیحات با مرزش برآشفته خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha