• جمعه / ۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400090503458
  • خبرنگار : 71592

تشدید درگیری‌ در اتیوپی و حضور آبی احمد در میدان جنگ/ اردن هم به اتباعش هشدار داد

تشدید درگیری‌ در اتیوپی و حضور آبی احمد در میدان جنگ/ اردن هم به اتباعش هشدار داد

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که درگیری‌ها میان نیروهای فدرال اتیوپی و اقلیم تیگرای تشدید شده و نخست وزیر این کشور هم خود را به خط مقدم درگیری رسانده و مستقیما فرماندهی درگیری ها را برعهده گرفته است.

به گزارش ایسنا  به نقل از شبکه خبری الجزیره، این درگیری‌ها در چهار جبهه ادامه دارد و نیروهای فدرال برای تحکیم پایگاه ها و مقابله با تلاش‌های نیروهای مسلح جبهه تیگرای برای نفوذ بیشتر، تجهیزات نظامی فرستاده است.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی هم وارد جبهه درگیری‌ها شده و در حال حاضر فرماندهی درگیری ها را مستقیما برعهده داشته و ضد حملات را رهبری می‌کند. طرق گزارش‌ها در نبود احمد، معاون وی اداره امور روزه مره دولت را برعهده گرفته است.

سخنگوی دولت اتیوپی گفت، نیروهای فدرال در دو جبهه باتی و شواربیت پیشروی کرده و با حملات نیروهای مسلح تیگرای در دو منطقه عفر و امهری مقابله کردند که در اثر آن یکی از رهبران تیگرای کشته شد اما جبهه آزادسازی مردمی تیگرای این خبر را تکذیب کرد.

همزمان وزیر مشاور در دفتر ارتباطات دولت اتیوپی به سفارت آمریکا در آدیس آبابا نسبت به انتشار اطلاعات دروغ هشدار داد و گفت، این سفارتخانه، سایر سفارت خانه و نهادها را برای ترک اتیوپی تحت فشار قرار می دهد و این اقدام روابط میان دو کشور را تیره خواهد کرد.

ایالات متحده اعلام کرده بود که گزارش‌ها نشان می‌دهد، احمد در جبهه درگیری‌ها حضور دارد در حالی که هیچ راه حل نظامی برای این درگیری وجود ندارد و دیپلماسی اولین و آخرین گزینه است.

سطح بین المللی هم ضمن ابراز نگرانی بابت تشدید درگیری ها در منطقه تیگرای اتیوپی، اعلام کرد، هیئت های خارجی تمامی تلاش خود را برای دستیابی به آتش بس می کنند اما پیشرفتی حاصل نشده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار توقف فوری درگیری ها و برقراری بی قید و شرط آتش بس در اتیوپی شد.

تاکنون کشورهای مختلف اروپایی از اتباع خود خواستند اتیوپی را ترک و به این کشور سفر نکنند.

همچنین وزارت خارجه اردن از شهروندان مقیم خود در اتیوپی خواست کاملا احتیاط کرده و با توجه به تحولات اتیوپی در سریع ترین زمان این کشور را ترک کنند.

پس از اینکه آبی احمد نیروهای اقلیم تیگرای را به حمله به مواضع ارتش فدرال متهم کرد، آدیس آبابا در پاییز ۲۰۲۰، نیروهای خود را برای سرنگون کردن سلطه حاکم بر اقلیم تیگرای، وابسته به جبهه آزادسازی مردمی تیگرای، به این منطقه فرستاد و در پی نبردهای سنگین ابی احمد در ۲۸ نوامبر سال گذشته، پیروزی ارتش بر جبهه تیگرای را اعلام کرد اما در ماه ژوئن سال جاری این جبهه کنترل بخش بزرگی از این اقلیم را بازپس گرفته و به طرف مناطق همجوار عفر و آمهره پیش‌روی کرد و درگیری ها میان دو طرف همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha