• شنبه / ۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400090604009
  • خبرنگار : 71660

استرالیا: رفتار و عمل چین هم‌خوانی ندارد

استرالیا: رفتار و عمل چین هم‌خوانی ندارد

وزیر دفاع استرالیا گفت که اقدامات "خطرناک" چین با اظهاراتش درخصوص افزایش صلح و رونق اقتصادی در منطقه تطابق ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیتر داتن، وزیر دفاع استرالیا، نظامی سازی دریای چین جنوبی، رفتار متخاصم علیه تایوان و معرفی قانون امنیت ملی در هنگ کنگ را مثال‌هایی از اقدامات چین که با صحبت‌های این کشور هم‌خوانی ندارد، دانست.

داتن طی یک سخنرانی در کانبرا گفت: ما همگی نسبت به ادعاهای مکرر چین درخصوص تعهدش به صلح، همکاری و توسعه آشنا هستیم اما شاهد عدم تطابق بین صحبت‌هایشان و عملشان هستیم. ما از نزدیک مشاهده می‌کنیم که دولت چین در فعالیت‌های خطرناکی دخیل شده است.

سفارت چین در کانبرا در واکنش اعلام کرد که داتن در سخنانش سیاست‌های خارجه چین را تحریف کرده و مردم استرالیایی را گمراه کرده است و در حال ایجاد یک درگیری و کشمکش بین ملت‌ها و مردم است.

این سفارت در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر دولت استرالیا استراتژی ملی خود را بر پایه چنین تحلیل بدون بینش و چشم انداز و ذهنیت منسوخ شده‌ای بسازد، این غیرقابل تصور است که رابطه چین-استرالیا با شتاب خوبی پیش برود.

روابط بین استرالیا و بزرگترین بازار صادراتی‌اش یعنی چین در سال ۲۰۲۰ زمانی که کانبرا از تحقیقات سازمان ملل درخصوص منشا ویروس کووید-۱۹ حمایت کرد، که اولین بار در چین ثبت شد، به سطح پایینی رسید.

چین در واکنش به این حرکت، تماس‌های وزراتی خود را با این کشور قطع کرد و تعرفه‌های سنگینی بر صادرات استرالیا اعمال کرد؛ در راستای اقدامات چین، استرالیا و آمریکا این اقدامات چین را "اجبار اقتصادی" تلقی کردند.

اظهارات وزیر دفاع استرالیا زمانی صورت گرفت که استرالیا تایید کرد که یک کشتی اطلاعاتی چینی را که در ماه اوت در داخل منطقه اقتصادی انحصاری استرالیا حرکت می‌کرد، اما نه در آب‌های سرزمینی استرالیا، زیر نظر داشت.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفت این کشتی، دومین کشتی از نوع خود که چند ماه در سواحل استرالیا نظارت می‌شود، به طور قانونی سفر می‌کند.

موریسون به خبرنگاران گفت: اما فکر نکنید که ما حواسمان جمع نیست. همانطور که آن‌ها به دنبال زیر نظر گرفتن ما هستند، ما نیز به این کار ادامه می‌دهیم. چیزی که اکنون نشان می‌دهد این است که هیچ شخصی از وضعیت منطقه هند-آرام رضایت ندارد.

در ماه سپتامبر، یک پیمان امنیتی جدید بین استرالیا، آمریکا و انگلیس، تحت عنوان "آکوس" بسته شد و این پیمان به طور گسترده به عنوان تلاشی برای تقویت قدرت نظامی منطقه در مواجهه با حضور رو به رشد چین تلقی شد. چین، "آکوس" را خطری برای صلح جهانی خواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha