• شنبه / ۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400090604192

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه:

تروریستی خوانده شدن حماس توسط انگلیس، نشان‌دهنده موفقیت این گروه در احقاق حقوق خود است

تروریستی خوانده شدن حماس توسط انگلیس، نشان‌دهنده موفقیت این گروه در احقاق حقوق خود است

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به تروریستی خوانده شدن حماس توسط انگلیس و حزب‌الله توسط استرالیا گفت: واقعیت امر این است که محرک اصلی این اقدامات رژیم صهیونیستی است و طبیعی است که این رژیم اشغالگر نژادپرست باعث انجام این حرکت‌ها از جانب انگلیس و استرالیا شده است و این امر نشان‌دهنده موفقیت این دو جنبش در احقاق حقوق خود است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدام استرالیا علیه حزب‌الله و همچنین حمایت پارلمان انگلیس از تروریستی خواندن حماس، اظهار کرد: اول باید این را بدانیم که هم حزب‌الله و هم حماس، گروه‌های مقاومت ملی هستند که طبق قوانین بین‌المللی حق مخالفت با تهدیدها و اشغالگران را دارند. هر دو جنبش نیز توسط مردم در انتخابات پیروز شده‌اند و رای آورده‌اند و در پارلمان و دولت حضور قانونی دارند.

وی ادامه داد: لذا اگر انگلستان، استرالیا یا هر کشور دیگری اقدامات این چنینی انجام دهد، خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی عمل کرده است. این دو کشور به جای به رسمیت شناختن حرکت مقاومت این گروه‌ها، در حال طی کردن راه اشتباهی هستند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مردم فلسطین در غزه و کرانه غربی و اگر زمینه آن فراهم بود در کل سرزمین فلسطین رای می‌آوردند و می‌توانستند پایگاه‌های اجتماعی بزرگتر و وسیع‌تری داشته باشند، گفت: حزب‌الله نیز به عنوان یک نیروی مقاومت ملی بارها در برابر اشغالگری اسرائیل مبارزه کرده است و موفق به اخراج رژیم صهیونیستی از اغلب بخش‌های سرزمین لبنان شده است و در حال حاضر تنها منطقه شبعا باقی مانده است که حزب‌الله همچنان باید برای آزادسازی آن گام بردارد.

زنگنه خاطرنشان کرد: تجاوزها و حمله‌های هوایی و موشک‌باران اسرائیل نسبت به غزه و لبنان، حق مقاومت را به این جریان‌ها و جنبش‌ها می‌دهد.

وی اظهار کرد: اما در مورد اینکه چرا انگلیس و استرالیا در این مقطع دست به انجام این اقدامات زدند، باید گفت واقعیت امر این است که محرک اصلی این اقدامات، رژیم صهیونیستی است و طبیعی است که این رژیم اشغالگر نژادپرست که قائل به تبعیض نژادی است و سایر نژادها را قبول ندارد، باعث این انجام این حرکت‌ها از جانب انگلیس و استرالیا شده است و این نشان‌دهنده موفقیت این دو جنبش در احقاق حقوق خود است. به همین دلیل رژیم صهیونیستی که خود را در برابر این دو جنبش ناتوان می‌بیند، دست به انجام اقدامات سیاسی می‌زند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه این اقدامات بسیار ظالمانه و وحشیانه است که نظیر آن حتی  در قرون وسطی نیز وجود نداشته است، بیان کرد: اعلام تروریستی بودن کلیت حماس توسط دولت انگلیس، باعث می‌شود حتی مردمی که از این جنبش‌ها دفاع می‌کنند یا آن‌ها را ترویج می‌کنند و یا درباره آن‌ها بحث‌های مثبتی را انجام می‌دهند نیز دچار محکومیت شوند. حتی افرادی که لباس‌هایی شبیه به لباس‌های اعضای حماس و حزب‌الله را بر تن می‌کنند نیز در تحریم قرار می‌گیرند و محکوم می‌شوند. این نوع اقدامات حتی در تاریخ قرون وسطی و دادگاه‌های تفتیش عقاید نیز انجام نمی‌شد.

زنگنه اضافه کرد: طبیعتا در برابر این اقدامات جامعه انسانی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر باید زبان به اعتراض بگشایند و این اقدامات را نادرست بدانند و در صدد محکومیت آن برآیند.

وی ادامه داد: در برابر این اقدام کشورهای انگلستان و استرالیا، باید حرکت سیاسی و تبلیغاتی و حقوقی صورت بگیرد. حقوقدانان باید گام بردارند و این اقدامات را خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی و عرف انسانی اعلام کنند و نسبت به آن‌ها موضع بگیرند. باید توجه داشت که اگر این دولت‌ها به همین رویه ادامه دهند، بعید نیست که تمام مخالفین خود را به چنین سرنوشتی دچار کنند. لذا باید تمام انسان‌ها، فعالان حقوقی و حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی به این وظیفه خود عمل کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه این گونه مقررات تنها در محدوده جغرافیایی همین دو کشور است، گفت: یعنی قانون انگلیس برای انگلیس و استرالیا برای استرالیا است و قوانین فرامرزی و فراملیتی به شمار نمی‌آیند. اما در هر صورت این قوانین باعث خواهند شد طرفداران گروه حماس و حزب‌الله که در انگلیس و استرالیا حضور دارند، دچار مشکل شوند و از آثار این تحریم‌ها در امان نباشند و اموال، تجارت، زندگی و حتی آزادی روزمره آن‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: به همین دلیل است که همه باید دست به دست هم دهند و در برابر این اقدامات ظالمانه و مجرمانه بایستند و اجازه ندهند این قوانین اعمال شوند و توسعه پیدا کنند و در دادگاه‌های بین‌المللی نیز این اقدامات را محکوم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha