• یکشنبه / ۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400090705318
  • خبرنگار : 71661

مجارستان نسبت به تلاش آمریکا برای عزل ویکتور اوربان هشدار داد

مجارستان نسبت به تلاش آمریکا برای عزل ویکتور اوربان هشدار داد

دولت مجارستان گفت پیش‌بینی می‌کند آمریکا با هدف به زیر کشیدن حزب پوپولیست راستگرای "فیدز"، که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان از اعضای آن است، در انتخابات سال آینده این کشور مداخله کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه فایننشال تایمز، پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان گفت فکر می‌کند واشنگتن "قانون ماگنیتسکی" را به کار بگیرد؛ قانونی که ممکن است پیش از انتخابات مجلس مجارستان، در وضع تحریم‌هایی علیه اتباع خارجی به دلیل فساد یا نقض حقوق بشر، استفاده شود.

سیارتو گفت: ما بر روی ماه زندگی نمی‌کنیم! ما در اروپای مرکزی هستیم! واضح است که تلاش‌هایی (برای شکست دادن دولت) وجود خواهد داشت. ما همین حالا هم برخی از اقدامات مقدماتی این تلاش‌ها را شناسایی کرده‌ایم... هرگونه تلاش برای مداخله در انتخابات را دفع می‌کنیم.

مقامات و منتقدان غربی اشاره کرده‌اند که مجارستان در مقابله با اقتدارگرایی، مبارزه با فساد و ترویج احترام به حقوق بشر، شکست خورده است و در نتیجه آن، روابط مجارستان با آمریکا و اتحادیه اروپا به سردی گراییده است. بروکسل برای فشار به مجارستان برای رعایت استانداردهای دموکراتیک، تهدید کرده است که میلیاردها یورو از دارایی‌های بوداپست را مسدود خواهد کرد.

واشنگتن اما این گفته‌ها را رد کرده و گفت: این ادعاها بی‌اساس هستند، آمریکا همواره به استقلال مجارستان احترام گذاشته است و زین پس نیز خواهد گذاشت. ما (فقط) در راستای دستور کار روابط دوجانبه خود، هرجا که محیط مورد نیاز برای استقلال رسانه‌ها، جامعه مدنی و حقوق دگرباشان جنسی مورد تعرض قرار بگیرد، به همتایان مجار خود فشار می‌آوریم.

تلاش مجارستان برای برقراری روابط نزدیک با چین و روسیه، در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پس از گذشت یک سال از شروع به کار دولتش، هنوز سفیری به مجارستان نفرستاده است.

این مقام همچنین گفت دولت فعلی آمریکا به دلیل روابط نزدیک بوداپست با دولت پیشین واشنگتن، از مجارستان کینه دارد.

وزیر خارجه مجارستان تاکید کرد: بوداپست و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا احترام دو طرفه‌ای نسبت به هم قائل هستند. ما همین سطح از احترام را برای دیگر رؤسای جمهور آمریکا داریم، فارغ از اینکه در عوض این احترام، چه چیزی عاید ما بشود.

در همین حال واشنگتن در اوایل سال جاری میلادی، در آستانه انتخابات بلغارستان، تحریم‌هایی را براساس قانون ماگنیتسکی، علیه چندین شهروند بلغارستان اعمال کرد و این اقدام به سقوط دولت بویکو بوریسوف، نخست وزیر وقت این کشور منجر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha