• دوشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400090805736
  • خبرنگار : 71415

الهام علی‌اف: "دالان زنگزور" اکنون به واقعیت تبدیل شده است

الهام علی‌اف: "دالان زنگزور" اکنون به واقعیت تبدیل شده است

رئیس جمهوری آذربایجان اظهار کرد، زیرساخت جدید حمل و نقل بخش مهمی از کریدورهای شرق-غرب، شمال-جنوب خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در سخنانی گفت، "دالان زنگزور" که جمهوری آذربایجان را به منطقه نخجوان متصل می‌کند، سرانجام به واقعیت تبدیل شده است.

الهام علی‌اف در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: این زیرساخت جدید حمل و نقل بخش مهمی از کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب خواهد بود.

"زنگزور" بخشی از جمهوری آذربایجان بود، اما در دهه ۱۹۲۰ شوروی این منطقه را به ارمنستان داد. پس از این اقدام، جمهوری آذربایجان ارتباط خود را با نخجوان از دست داد. جمهوری آذربایجان بر پروژه‌هایی مرتبط با "دالان زنگزور" از جمله بزرگراه‌ها و خطوط راه آهن تمرکز کرده است.

علی‌اف بیان کرد، جمهوری آذربایجان "در سال ۲۰۲۰ به ۳۰ ساله اشغال اراضی از سوی ارمنستان پایان داد و جنگ ۴۴ روزه منجر به شکست ارمنستان شد."

وی تاکید کرد که جمهوری آذربایجان قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را که در آن خروج بی قید و شرط ارتش ارمنستان از "اراضی اشغالی" در نظر گرفته شده بود، اجرا کرد.

علی‌اف با بیان اینکه در تمامی روستاها و شهرها، آثار مذهبی و فرهنگی متعلق به جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان در آن زمان ویران شد، تصریح کرد: ارمنستان مساجد ما را تخریب کرد و از آنها به عنوان طویله استفاده کرد.

وی گفت ۶۵ مسجد از ۶۷ مسجد واقع در این اراضی تخریب شدند.

او گفت که جمهوری آذربایجان تنها با اتکا به منابع خود دارد از صفر شهرها و روستاهایی جدید می‌سازد و این جمهوری ۱.۳ میلیارد دلار از بودجه دولتش را به آن تخصیص داده است،

وی افزود، جمهوری آذربایجان مناطق آزاد شده قره باغ و شرق زنگزور را به عنوان مناطق انرژی سبز اعلام کرده و  اراضی آزاد شده دارای پتانسیل ۷۲۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی و ۲۰۰۰ مگاوات انرژی بادی است.

علی‌اف درباره دستاوردهای اقتصادی جمهوری آذربایجان در ۱۸ سال گذشته گفت که با اجرای اصلاحات گسترده، فضای مناسبی برای سرمایه گذاری در این جمهوری ایجاد شده است.

الهام علی‌اف ادامه داد، بر اساس شاخص سهولت کسب و کار بانک جهانی، جمهوری آذربایجان در بین ۱۹۰ کشور در رتبه ۲۸ قرار دارد. او خاطرنشان کرد: ۲۸۰ میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده که نیمی از این میزان سرمایه خارجی است.

رئیس جمهوری آذربایجان هم‌چنین با تاکید بر تلاش‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا در کشورش گفت که بیش از ۶۰ درصد جمعیت بزرگسال این کشور به طور کامل در برابر این ویروس واکسینه شده‌اند. علی‌اف با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان گام‌های مهمی برای بسیج تلاش‌های جهانی برای مقابله با همه‌گیری برداشته است، گفت: ما کاملاً با ملی‌گرایی واکسن مخالفیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۰۰:۴۶

ان مرد ۴۰میلیون در ایران فدایی داره .برید خودتون رو مسخره کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۲:۴۲

تو هم فدائی داری

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۵:۲۶

این یک توهم است .

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۹:۱۰

صدام هم پشتش به همه اعراب گسترده بود و حمایت غرب و شرق داشت ،بماند که هوادار گروهک خلق و الاهوازی

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۹:۱۱

کدام مرد ؟ الهام رو میگی ؟ خودفروخته های سیصد دلاری رو میگی ؟ سرجمع هزار نفر نمیشن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۹:۳۵

من یک ترک زبانم.جانم فدای ایران.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۰:۴۴

این مرد وشما خیلی بیجا کردید 40میلیون طرفدار پیدا کردید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۱:۳۴

40 میلیون 😂😋😂🤣

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۲:۲۶

ایرانی که فدایی این آدم باشه ایرانی نیست چون این آدم تو خود آزربايجان از منفور ترین سیاست مداران تورک هستند... ولی نه اولینش خانواده محمد اف هستش بعدش اینا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۰۹:۵۵

عاقبت ظلم واشغالگری

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۴:۵۹

یاشاسین آذربایجان

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۸:۲۸

باسلام واحترام آفرین برالهام علی اف که باسیاست بی نطیرش به ملت ادربایجان خدمت بزرگی انجام داد واقعا فوق العاده ای

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۸:۵۵

ما فدایی کشور خودمان هستیم وخدمات اورا به ملت خودش تحسین میکنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۸:۵۷

نمی دونم از حکومتی حمایت می کنیم که قاتل مسلمانان بوده و شصت و پنج مسجدو ویران کرده و به عنوان طویله ازشون استفاده کرده است. !!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۹:۰۴

چرا خط راه اهن انزلی استارا به اتمام نرسید تا ایران بتواند از کرویور جنوب شمال استفاده کند در اذربایجان 140میلیارد دبار سرمایه گذار خارجی میشود ولی در ایران چقدر چرا از سهم گاز وتفت دریای خزر دولت بهره برداری نمیکند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۱۹:۵۱

درود بر الهام مرد با غیرت ودوستار وطن وابادانی وطنش

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۰:۰۶

اگه اینجوریه آذربایجان هم طبق اسناد مومود باید به ایران ملحق شود

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۰:۳۷

عاقبت تجاوز و جنایت همینه، خود ایروانم روزگاری خاک مسلمونا بود دولت روس خیانت کرد به مسلمونا، حالا هم باید قبل از اینکه دیر بشه بیان مرز جدید بپذیرن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۰:۳۹

حق‌به‌حقداررسیده‌به‌بعضیهاچه‌ربطی‌دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۱:۱۸

معلومه که به واقعیت تبدیل میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۲:۲۴

دریا رو که دادید ارمنستانم که دادید رفت.فقط ادعا دارید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۲:۳۲

دروغه..ویک شایعه بزرگ

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۳:۰۳

بنظر نمیرسه حرفهای الهام آقا به واقعیت بپیوندد با این همه مشکلات اردوغان و بزرگ نمابی و سیاه نمایی های باکو..... اگر بنا بر اتفاقی باشد روس و انگلیس خواستند نه باکو و نه اردوغان دوستان داخلی زیاد پر و بال به الهام آقا ندید...الهام آقا عروسکیست دست اسرائیل و روس

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۰۹ ۲۳:۱۵

مسوولین ماهم یاد بگیرند منافع ملی و رفاه مردم اولویت همه کشورهای دنیاست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۰:۳۵

زنگزور یک نام اصیل ارمنی است هیچ ربطی به آذربایجان ندارد . آذربایجان به کمک انگلیس. اسرائیل ایران. و روسیه توانست پیروز جنگ باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۱:۱۵

کجائیدای دولتمردان که هیچ صدایی ازشماشنیده نمیشودهمه شمارابه خون گرانبهای شهدای عزیزقسم میدهم ازخواب بیدارشویددارندمملکت وخاک واقتدارمان رامیگیرندکوآن همه شعارحالابیائیددرمیدان کجائید محاصره شدیم همین حالاهم اقدام کنیدبازهم ۳۰سال عقب هستیم بیدارشویدهوشیارشوید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۲:۱۱

قدرت منطقه چرا کاری نکرد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۵:۱۴

کار درستی یکند ارمنستان .وآذربایجان حق ندارد دالان بزند وارمنستان باید تمام سرزمینهای ازدست داده نگ چهل روزه را پس بگیرد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۷:۳۲

چقدر کوتاه اومدید، این بچه صهیونیست برای ایران قلدر شد، این سیاست کاملا اشتباهه، مسخره ترین حرفتون مسلمان خواندن این کشورک بود، دو دستی میزارید بیگانه اقتصاد ایران خراب کنه. شما کی هستید دیگه.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۸:۲۱

پس ااین همه ارتش رفت دم مرز ارمنستان خط و نشان کشید که مرز ایران ارمنستان را حفظ کنه ....آخرش مرز را دولت داد رفت ؟؟؟!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۰۵ ۲۱:۴۶

داداش این اتفاقات خارج از مرر ایران اتفاق می افته ارتش چیکار میتونه بیفته