• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400090906516
  • خبرنگار : 50250

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست:

تضمین منابع آب در گرو رعایت حق‌آبه‌های زیست‌محیطی است

تضمین منابع آب در گرو رعایت حق‌آبه‌های زیست‌محیطی است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تضمین تمام منابع آب در جهان و کشور مشروط به برآورده کردن حق‌آبه‌های زیست محیطی است، چون محیط‌زیست به‌عنوان اکوسیستم تولیدکننده آب اگر حق‌آبه‌های زیست‌محیطی‌ آن رعایت نشود، حالت طبیعی خود را از دست خواهد داد.

شهرام احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه رعایت حق‌آبه‌های زیست‌محیطی یعنی رعایت حق حیات طبیعت است، اظهار کرد: تضمین تمام منابع آب در جهان و کشور مشروط به برآورده کردن حق‌آبه‌های زیست محیطی است، چون محیط‌زیست به‌عنوان اکوسیستم تولیدکننده آب اگر حق‌آبه‌های زیست‌محیطی‌ آن رعایت نشود، حالت طبیعی خود را از دست خواهد داد و رو به تخریب می‌رود و قادر به حیات نیست.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه محیط‌زیست مادر طبیعت است، گفت: اگر حق‌آبه محیط‌زیست رعایت نشود، قادر به تولید آب نخواهد بود و باعث از بین رفتن اکوسیستم و عدم تولید آب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه حق‌آبه‌های محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: حق‌آبه‌های زیست‌محیطی تالاب گندمان و چغاخور در استان مطالعه شده و توسط سازمان محیط‌زیست به وزارت نیرو منعکس شد، بر اساس قانون حفاظت از محیط‌زیست وزارت نیرو مکلف است این تخصیص را به سازمان بدهد.

احمدی افزود: حق‌آبه‌های زیست‌محیطی حوضه زاینده‌رود توسط دانشگاه شهرکرد و دانشگاه صنعتی اصفهان مطالعه شد، بر اساس این مطالعات حداقل باید ۳۱۵ میلیون متر مکعب آب  در سال برای رعایت حق‌آبه زیست‌محیطی این حوضه اختصاص داده شود، همچنین طبق مطالعات انجام شده توسط دانشگاه شهرکرد حق‌آبه زیست‌محیطی  در سرشاخه کارون ۴۴۲ میلیون متر مکعب است.

‌‍ مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان تبعات بی‌توجهی به حق‌آبه‌های زیست‌محیطی، توضیح داد: اگر به این نیاز توجه نشود، اکوسیستم آسیب جدی خواهد دید و بالتبع آن تنوع زیستی آسیب می‌بیند و رودخانه‌ها و تالاب‌ها نیز کم‌آب وخشک می‌شود و به سمت بیابان‌زایی حرکت می‌کنیم.

وی بیان کرد: اگر حق‌آبه‌های محیطزیست رعایت نشود، مناطق بکر و طبیعی به سمت تخریب می‌رود و دشت‌ها تولیدکننده گرد و غبار خواهند شد، امیدواریم تمام مسئولان در بخش‌های مختلف بحث تخصیص حق‌آبه‌های زیست‌محیطی را مورد توجه قرار دهند تا از آسیب به طبیعت جلوگیری شود.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha