• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 1400090906522
  • خبرنگار : 30057

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

مسیر سخت موتورسیکلت‌های سبز برای رسیدن به بازار/تولید باتری‌پک‌هایی مقاوم به آتش

مسیر سخت موتورسیکلت‌های سبز برای رسیدن به بازار/تولید باتری‌پک‌هایی مقاوم به آتش

به منظور سالم سازی هوای شهرها محققان یکی از شرکت‌های فناوری در حالی نسبت به تولید موتور سیکلت‌های برقی و تجهیزات استراتژیک آن اقدام کرده است که همچنان با فرآیند پرپیچ و خم اخذ مجوزها مواجه است و این در حالی است که به گفته این محققان از آنجایی که این محصول دانش محور است، هر چه این فرآیند طولاتی مدت‌تر باشد، مسیر آنها برای رسیدن به بازار دشوارتر خواهد شد.

آیدین بیاضیان، مجری طرح و مدیر عامل این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، تولید موتورسیکلت‌های برقی در رنج‌های مختلف را از محصولات دانش بنیان این شرکت عنوان کرد و گفت: این شرکت توانسته است با تولید این محصول، قطعات مهم و استراتژیک موتور سیکلت برقی را بومی کند که از آن جمله می‌توان به "الکتروموتور"، "سیستم های کنترلی" و "باتری پک" اشاره کرد که از قطعات اساسی و مهم موتور سیکلت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ما تنها شرکتی هستیم که در ایران توانایی ارائه خدمات پس از فروش باتری پک را داریم و سعی کردیم محصولی را طراحی و تولید کنیم که برای مصرف کننده کارایی و عمر طولانی داشته باشد.

بیاضیان با اشاره به ویژگی‌های باتری پک‌های این موتور، خاطر نشان کرد: باتری پک‌های تولیدشده در این شرکت با توجه به توان موتورسیکلت‌های تولید شده بوده است، ضمن آنکه تمامی باتری‌ پک‌های تولید شده از نوع "لیتیوم-یون" بوده که دارای چگالی انرژی بالایی هستند. این باتری‌ها مقاوم در برابر حریق، ضربه و سقوط هستند، به گونه‌ای که در رِنج‌های دمایی بسیار گسترده‌ای توانایی عملکرد دارند. 

وی با بیان این که باتری پک‌های این موتور در مدت ۲۵ دقیقه در آتش مستقیم بنزین قرار گرفت، تاکید کرد: در این شرایط باتری بدون آنکه دچار انفجار شود، کارایی خود را از دست نخواهد داد.

مدیر عامل این شرکت فناوری به بیان توان این باتری پرداخت و گفت: این باتری بسته به میزان پیمایشی که داشته باشد، با یک بار شارژ توان لازم را دارد؛ از این رو از رنج ۸۰ کیلومتر تا ۲۴۰ کیلومتر بسته به نوع آپشن، باتری پک‌ها توان لازم را برای این وسیله نقلیه فراهم خواهد کرد.

بیاضیان به وضعیت پلاک گذاری موتور سیکلت‌های برقی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه کماکان مشکلات در این زمینه وجود دارد، در این باره توضیح داد: یکسری از مشکلات پلاک گذاری مربوط به سرعت انجام فرآیندهای آن است و هر چه این زمان طولانی‌تر شود، زمان رسیدن محصولات ما به بازار طولانی‌تر خواهد شد.

وی چنین محصولاتی را در رده محصولات دانشی دانست و ادامه داد: چنین محصولاتی لازم است به سرعت به بازار عرضه شوند و در طول زمان نیز فرآیندها و فناوری‌های استفاده شده آن ها ارتقا و بهبود یابد و اگر زمان صدور مجوزها طولانی شود، مسیر ما برای رسیدن به بازار دشوارتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، آمارها نشانگر آن است که هم اکنون ۱۲ میلیون موتور سیکلت شماره گذاری شده در کشور وجود دارد که از این میان ۳۰۰ هزار موتورسیکلت با پیمایش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز، جزو موتورهای پرتردد محسوب می‌شوند و به علت احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلت‌های کاربراتوری، میزان انتشار آلاینده‌ها توسط هر موتورسیکلت ۱۸ برابر یک خودروی سواری است.

این در حالی است که با برقی کردن ۳۰۰ هزار موتور سیکلت پرتردد، معادل انتشار آلاینده‌های ۵.۵ میلیون خودروی سبک، از آلودگی هوای کلانشهرها خواهد کاست.

در این راستا حمایت از طرح‌هایی چون طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی که تجهیزات استراتژیک آن در کشور تولید می‌شود، می‌تواند مسیر کشور را در رسیدن به هدف کاهش آلاینده‌های کلانشهرها به ویژه در فصول سرد سال هموار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.