• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400090906992
  • خبرنگار : 50006

اهر، قطب ورزش کبدی کشور

اهر، قطب ورزش کبدی کشور

ایسنا/آذربایجان شرقی کَبَدی یکی از بازی‌ها و ورزش‌های جهانی و المپیکی است که بیش‌تر در هند و پاکستان رایج بوده و در کشور ایران نیز بسیار پرطرفدار است، کبدی در اصل یک بازی ایرانی است و در مناطق مختلف کشور طرفداران خاصی را داشته و در این رشته قهرمانان زیادی پرورش یافته‌اند .

 قهرمانان کبدی شهرستان اهر نیز در این رشته جایگاه ویژه ای دارند و این شهرستان مهد پرورش قهرمانان کبدی و "قطب کبدی ایران" است و تاکنون بازیکنان حرفه‌ای و تراز اول جهان را در این رشته ورزشی به تیم ملی و جهان معرفی کرده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر، این شهرستان را قطب کبدی کشور برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه این شهرستان در ورزش کبدی زبانزد خاص و عام است اما از نبود یک مجموعه‌ی بزرگ خانه کبدی رنج می‌برد و در این زمینه ایجاد خانه کبدی، حیاتی‌ترین نیاز برای قطب کبدی کشور است.

جلیل علیجانپور در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر ایجاد خانه کبدی در شهرستان اهر گفت: برای این منظور نه تنها ایجاد یک سالن اختصاصی برای ورزش کبدی کافی نیست بلکه ساخت یک مجموعه مجهز با خوابگاه و تجهیزات مدرن که آبروی قطب کبدی ایران بوده بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: متاسفانه نبود خانه کبدی در شهرستان اهر باعث شده تا علاقه‌مندان زیادی به این رشته از ادامه تمرینات و بازی‌ها دلسرد شوند به طوری که پیش از این در رشته کبدی ۹ بازیکن حرفه‌ای به تیم ملی معرفی کرده بودیم که در حال حاضر به دلیل عدم توجه و نبود امکانات این تعداد به کمتر از چهار نفر رسیده و این زنگ خطری برای این ورزش در این شهرستان است.

علیجانپور از مسئولان ارشد استانی و شهرستانی درخواست کرد برای ایجاد خانه کبدی علاوه بر کمک به مجموعه اداره ورزش و جوانان اهر، برای ارتقای و تشویق بازیکنان این رشته ورزشی نیز تلاش کرده و این کار را حتما عملی سازند.

وی گفت: خوشبختانه تمام زیرساخت‌های لازم و زمین برای ایجاد خانه کبدی در شهرستان اهر مهیا است و تنها با کمک و حمایت مسئولان استانی و شهرستانی می‌توانیم به این هدف اصلی که خواسته به حق ورزشکاران است، دست یابیم.


رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر در ادامه از حضور یک ورزشکار کبدی اهری به‌عنوان تنها نماینده استان در تمرینات تیم ملی کبدی داخل سالن ایران برای شرکت در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین که به "المپیک آسیا" نیز معروف است خبر داد و این را بزرگترین افتخار برای این شهرستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای حضور در بازی‌هایی در این سطح ورزشی عنوان کرد.

رئیس هیأت ورزشی کبدی اهر نیز پتانسیل ورزشی این شهرستان را در رشته کبدی بسیار مناسب برشمرد و افزود: در این شهرستان ورزشکاران توانمند و حرفه‌ای زیادی وجود دارند که هر کدام می‌توانند به عنوان بازیکن تیم ملی کبدی مطرح باشند.
اسلام خانزاده نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بعد از انتخاب من به سمت رئیس هیأت کبدی اهر حدود سه سال است در تلاش هستیم علاقه‌مندان این رشته پرطرفدار و مهیج را بار دیگر به کلاس‌ها و تمرینات آمادگی برگردانیم و در این راه نیز خوشبختانه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم و با توجه به شیوع بیماری کرونا با برنامه‌ها و تمرینات انفرادی و در برخی موارد به صورت تیمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستیم آمادگی برخی ورزشکاران را حفظ کنیم و اکنون سطح آمادگی و تمرینات ورزشکاران کبدی اهر در حد جهانی است.

وی در ادامه شهرستان اهر را قطب کبدی ایران ذکر کرد و افزود: با داشتن استعدادهای عالی بین جوانان ورزشکار در این شهرستان می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد حضور ورزشکاران زیادی در سطح تیم ملی و تیم های مطرح دنیا باشیم.

خانزاده از جمله موفقیت‌های ورزشکاران کبدی اهر را آموزش آنها توسط بزرگان این رشته ورزشی از جمله محمد عطازاده که از نخبگان و قهرمانان جهانی این رشته است، عنوان کرد و گفت: عطازاده با انتقال تجربیات خود از بازی‌های مختلف ملی و جهانی در کشورهای هند، پاکستان، کانادا به جوانان و علاقه‌مندان این حرفه ورزشی باعث کشف و شناسایی استعدادها و توانمندی‌های جوانان و پرورش آنها در این زمینه شده است.

رئیس هیأت ورزشی کبدی اهر ضمن تاکید بر ایجاد خانه کبدی برای پیشبرد اهداف قهرمانانه این ورزش محبوب در این شهرستان گفت: کلاس‌های متعددی در رشته کبدی از رده‌های سنی نونهال تا بزرگسال در این شهرستان در حال فعالیت بوده که نیازمند حمایت و همراهی مسئولان برای حل مشکلات و کمبودها در این رشته ورزشی هستیم چرا که اهر در این رشته ورزشی قهرمانان زیادی برای تیم ملی ایران پرورش داده و به اطلاع می ‌رسانیم امسال نیز جوان‌ترین عضو کبدی اهر "علی عطازاده" علاوه بر کسب جواز حضور در اردوی تیم ملی کبدی ایران برای شرکت در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین در حال آماده شدن است.
 

اهر، قطب ورزش کبدی کشور

منتخب اولین لژیونرهای ایرانی خارج از کشور در جمع ستارگان تیم کبدی کانادا

محمد عطازاده عضو تیم ملی سرکل کبدی ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ورزش حرفه‌ای خود را از سال ۸۳ تا سال ۹۰ در رشته کشتی آغاز و بعد از کسب عناوین مختلف در این رشته ورزشی در اواسط سال ۹۰ با دعوت مجید بهرامی سرمربی تیم ملی سرکل کبدی و نایب رئیس کنونی کنفدراسیون کبدی آسیا به تبریز رفتم و زیر نظر بهرامی در کلاس‌ها و تمرینات حاضر شدم تا اینکه در سال ۹۱ با تشخیص مربیان در مسابقات قهرمانی سرکل کبدی به عنوان بهترین بازیکن تیم معرفی و برای اولین بار به اردوی تیم ملی راه یافتم و بعد از شش ماه تمرین به همراه تیم ملی به مسابقات قهرمانی ۲۰۱۲ آسیا در پاکستان اعزام و در نهایت مقام سوم این دوره از مسابقات را کسب کردیم.

عضو تیم ملی سرکل کبدی ایران افزود: بعد از این دوره از مسابقات بلافاصله به همراه تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان در کشور هندوستان، سپس در سال ۲۰۱۳ در جام باشگاه‌های آسیا در کشور امارات و در سال ۲۰۱۴ نیز به مسابقات جهانی در کشور هندوستان اعزام و با حضور مقتدرانه، تیم ملی ایران در تمام این مسابقات عنوان سومی را کسب کرده و در آخرین مسابقه یعنی مسابقات جهانی کشور هندوستان با توجه به بازی‌های درخشانی که انجام شد، به همراه دو بازیکن ایرانی دیگر با عنوان برترین بازیکنان به لیگ ستارگان جهان در کشور کانادا دعوت شدیم و با عنوان اولین لژیونرهای ایرانی خارج از کشور در تیم "لودر ونکوور کانادا" با نام ستارگان تیم کبدی "ریچموند ریدرز کانادا" به مقام سوم این دوره از مسابقات رسیدیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به سطح بالای بازی‌ها در مسابقات لیگ ستارگان جهان متاسفانه از ناحیه کتف چپ دچار مصدومیت شدم و ماه‌ها از بازی‌ها دور بودم و بعد از یک جراحی سخت توانستم دوباره به بازی‌ها برگردم و در سال ۲۰۱۹ به همراه تیم ملی جواز حضور در جام باشگاه‌های آسیایی را کسب و بعد از مقام سومی این دوره از مسابقات بلافاصله به مسابقات قهرمانی جهان در کشور پاکستان اعزام شدیم که در این دوره از مسابقات نیز تیم ملی سرکل کبدی ایران مقام سوم را کسب کرد و در نهایت با شیوع بیماری کرونا تمامی مسابقات تا امسال به حالت تعلیق در آمده و هیچ بازی انجام نشده است.

بازیکن تیم ملی سرکل کبدی ایران همچنین از حضور علی عطازاده در اردوی تیم ملی کبدی داخل سالن نیز خبر داد و افزود: علی عطازاده یکی از باهوش ترین، با استعدادترین و حرفه‌ای‌ترین ورزشکاران در رشته کبدی در سه حرفه" کبدی داخل سالن"، "کبدی ساحلی" و "سرکل کبدی" است که امسال برای حضور در تمرینات تیم ملی داخل سالن انتخاب شده که با توجه به سطح آمادگی خوبی که دارد اکنون در تمرینات این اردو حاضر بوده و امیدواریم با درخشش خود در تیم ملی در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین که سطح بازی‌ها به مانند "المپیک آسیا" است نیز عالی ظاهر شود و پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را به همراه سایر بازیکنان تیم ملی بار دیگر به اهتزاز درآوردند.

عطازاده در ادامه از مهمترین آرزوهای ورزش حرفه‌ای خود را بازی در لیگ های بزرگ کبدی دنیا و همچنین پیروزی مقتدرانه تیم ملی کبدی ایران در برابر تیم قدرتمند کبدی پاکستان و رسیدن به سکوی قهرمانی در سطح آسیا برشمرد و افزود: امیدوارم به زودی به این آرزوها دست پیدا کنم.

این مربی و بازیکن تیم ملی کبدی ایران، شهرستان اهر را قطب کبدی استان و ایران برشمرد و افزود: در صورتی که زیرساخت‌های لازم برای ایجاد ورزشگاه و خوابگاه برای رشته پرطرفدار کبدی در این شهرستان فراهم شود این قول را می‌دهیم که با میزبانی حداقل دو اردوی تیم ملی در این شهرستان بتوانیم در هر دوره  حداقل دو نفر از بازیکنان کبدی اهر را به تیم ملی اعزام کنیم.

اهر، قطب ورزش کبدی کشور


وی با اشاره به اینکه از شهرستان اهر در سال ۹۱، ۹ نفر به تیم ملی کبدی دعوت شده بودند، گفت: از این تعداد بازیکن چهار نفر مجوز حضور در مسابقات قهرمانی جهان و دو نفر دیگر نیز مجوز حضور در جام باشگاه‌های آسیا در کشور پاکستان را کسب کرده بودند که این استعدادها همچنان وجود دارد و امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و شهرستانی و خصوصا کمک‌های مالی و معنوی معادن منطقه ارسباران در ایجاد خانه کبدی، تقویت زیرساخت‌ها و برگزاری مسابقات مختلف، زمینه رشد و پیشرفت دوباره این ورزش پرطرفدار جهانی و المپیکی در اهر را فراهم خواهیم کرد، چرا که با وجود چنین جوانان با استعداد اهری تا ۱۰ سال آینده وضعیت ورزش کبدی در این شهرستان بسیار درخشان خواهد بود.  

بازی در لیگ حرفه ای هندوستان تنها آرزوی بازیکن تیم ملی کبدی ایران 

علی عطازاده بازیکن تیم ملی کبدی داخل سالن ایران تنها آرزوی دوران بازیکنی حرفه‌ای خود را بازی در یکی از تیم های لیگ حرفه‌ای کشور هندوستان به عنوان "لژیونر" برشمرد. 

علی عطازاده نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ۲۵ سال سن دارم و هشت سال است ورزش کبدی را به صورت نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای زیر نظر برادر و مربی خود محمد عطازاده قهرمان جهان شروع کرده‌ام و از سه سال پیش به اردوی تیم ملی کبدی ایران دعوت شدم که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا این اردوها تعطیل و امسال به دلیل وضعیت مناسب مجدد به این اردو دعوت و اکنون در تمرینات اردوی تیم ملی به صورت عضو اصلی حضور دارم.

بازیکن تیم ملی داخل سالن کبدی ایران افزود: رشته ورزشی کبدی در دو کشور هندوستان و پاکستان بسیار مطرح بوده و تیم ایران نیز جزو تیم های نخست و مطرح آسیا در این رشته می باشد که چندین مقام مختلف آسیایی و جهانی در کارنامه درخشان خود دارد. 

وی در ادامه هدف از حضور خود در اردوی تیم ملی را رسیدن به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین که به "المپیک آسیا" ذکر کرد و گفت: برای حضور قدرتمند در این دوره از مسابقات آسیایی تاکنون در دو اردوی تدارکاتی که اولی در استان قزوین و دومین در الیگودرز لرستان در حال برگزاری است شرکت کرده‌ایم و تا رسیدن به اوج آمادگی همچنان در اردو خواهیم بود.

عطازاده با اشاره به پتانسیل‌های مناسب و جوانان بااستعداد شهرستان اهر در پیشرفت و توسعه ورزش کبدی افزود: متاسفانه در شهرستان اهر نبود خانه کبدی و خوابگاه عاملی برای برگزار نشدن اردوی تیم ملی است که امیدواریم با حمایت مسئولان این امر تحقق یافته و جوانان زیادی را به این رشته پرطرفدار جهانی تشویق و ترغیب نماییم تا آینده روشنی را برای جوانان این شهرستان ترسیم کنیم. 

وی گفت: جوانان شهرستان اهر استعداد فراوانی در ورزش کبدی دارند که در صورت کار کردن روی آنها می‌توان نفرات بااستعداد و قدرتمندی را به اردوی تیم ملی معرفی کرد و اکنون نیز در این شهرستان کلاس‌های کبدی به صورت مداوم با بیش از ۲۰ نفر از جوانان فعالیت دارد که در صورت حمایت می‌توانیم این تعداد را افزایش دهیم.

عطازاده افزود: در حال حاضر اولین ورزشکار مردم استان هستم که برای اولین بار به اردو تیم ملی کبدی داخل سالن دعوت شده‌ام که امیدوارم در ادامه با بازی‌های درخشان بتوانیم تیم ملی را به مقام قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین برسانیم. 

اهر، قطب ورزش کبدی کشور


وی در پایان از دعوت خود به اردوی تیم ملی کبدی ساحلی نیز خبر داد و افزود: متاسفانه شیوع بیماری کرونا باعث لغو مسابقات در این رشته شد و امیدواریم با شروع مجدد تمرینات و بازی‌ها بار دیگر در این اردوها شرکت داشته باشم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha