• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400090907382
  • خبرنگار : 50082

رتبه تخست ایران در تولید خاویار گونه فیل ماهی

رتبه تخست ایران در تولید خاویار گونه فیل ماهی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات گفت: ایران در تولید خاویار گونه بلوگا یا فیل ماهی که ارزشمندترین گونه خاویار پرورشی است در سال‌های اخیر رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

ناصر کرمی راد عصر سه شنبه در بازدید از مراکز پرورش ماهیان خاویاری شهرستان سبزوار در جمع خبرنگاران عنوان کرد: همچنین بر مبنای آمارهای جهانی سازمان فائو، ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه چهارم تولید گوشت ماهیان خاویاری را داشته است.

وی تصریح کرد: پس از کشور چین، در حوزه تولید گوشت خاویار کشورهای روسیه، ارمنستان و ایران با هم رقابت دارند که کسب رتبه دوم دور از انتظار نیست. 

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات گفت: ظرفیت تولید خاویار از سال ۱۳۹۳ برای یک دوره ۱۰  ساله به میزان ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار برنامه ریزی شده بود.

کرمی راد افزود: در حال حاضر در ۲۲ استان کشور طبق پروانه‌های صادر شده هفت هزار تن تولید گوشت و ۱۱۰ تن خاویار تولید شده که این مقدار تا افق ۱۴۰۴ بیشتر نیز می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات محصول خاویار طی یک سال گذشته به میزان سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۲ تن خاویار، ۱۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: ۴۵ کیلوگرم خاویار و  هشت هزار کیلوگرم گوشت ماهیان خاویاری در این شهرستان طی یک سال گذشته تولید شده است.

علی اصغر امانیان افزود: چهار مزرعه پرورش چهار ماهی خاویار این شهرستان در دو حوزه پروار ماهی و استحصال فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: عملیات احداث شهرک آبزی‌ پروری و پرورش ماهیان خاویاری شهرستان با حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مساحت ۶ هکتار با استفاده از آب رودخانه کال شور، با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن از سال گذشته آغاز شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha