• چهارشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400091007504
  • منبع : نمایندگی ایلام

نخستین شماره مجله فرهنگی، هنری «رازان» منتشر شد

 نخستین شماره مجله فرهنگی، هنری «رازان» منتشر شد

ایسنا/ایلام رئیس حوزه هنری ایلام از انتشار نخستین شماره مجله فرهنگی، هنری، ادبی و اجتماعی «رازان» در ۶۸ صفحه خبر داد.

«محمدعلی قاسمی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شورای تحریریه «رازان» فرهاد شاهمرادیان، حسین شکربیگی و یاسر بابایی است که با تمرکز بر زبان، فرهنگ و هنر در استان‌های کردنشین شماره نخست را با تمرکز بر شعر و ادبیات کُردی جنوبی منتشر کرده است.

رئیس حوزه هنری استان ایلام به متن سرمقاله مجله رازان اشاره و افزود: تبارشناسی ادبیات کردی جنوبی از دوره افشاریه تا دوران حاکمیت پهلوی‌ها، نشان دهنده غربت و در حاشیه قرار گرفتن این ادبیات است و در این میان ادبیات کردی ایلامی، ادبیاتی مهجور و در حاشیه مانده است که تنها در قالب تاریخ شفاهی، روایتگرانی آن را به صورت سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده‌اند.

وی از بن بست تاریخی استان ایلام در مقوله توسعه گفت و تاکید کرد: این بن‌بست و واماندگی از تحولات فرهنگی هنری و ادبی باعث شده بود که علاوه بر عدم برخورداری از فضاهای آموزشی به منظور باسواد کردن مردم و فرزندان آنها، هنر و جریان ادبیات در آن کاملا مسکوت و محصور باشد به طوری که از آن دوران، هیچ جریان سازی ادبی و نوسازی هنری‌ای در این اقلیم به چشم نمی‌خورد.

قاسمی در خصوص نخستین شماره مجله فرهنگی رازان، خاطر نشان کرد: رازان روایتگر گفتمانی است که با بهره‌گیری از زبان فارسی و رسمی ایران اسلامی، بر آن است تا گویش کردی جنوبی را به عنوان یکی از شاخه‌های زبان کردی عصر حاضر، با بهره‌گیری از خالقان شعر و ادب، طریقی را فراروی دیگران به تماشا بگذارد که در عصر جهانی شدن، صداهای مهجور نیز در گوش دیگران طنین انداز شود.

وی تصریح کرد: رازان مجله‌ای است که معیارهای گفتمان تازه‌ای را در فرهنگ اقوام زاگرس نشین، زبان کردی جنوبی و هنر هنرمندان این دیار منعکس می‌کند تا چهره‌آرای قابلیت‌های این فرهنگ پویا و مانا در عرصه جهانی شود.

به گزارش ایسنا، اخبار فرهنگی و هنری، پوشه، نقد و نظر، گفت و گو و ضمیمه شعر و داستان کُردی از بخش‌های مختلف مجله تازه تأسیس رازان است.

«رازان» در ۶۸ صفحه تنظیم شده و بهای آن ۳۵ هزار تومان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha