• چهارشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400091008250
  • خبرنگار : 71625

حکایت بغض‌آلود هنرمندی که با بیسکویت زنده مانده است

حکایت بغض‌آلود هنرمندی که با بیسکویت زنده مانده است

اسدالله یقطینی، هنرمند سنتورنوازی است که دهه‌ها پیش آوای سنتورنوازی‌اش زبانزد بود اما اکنون مدتی طولانی است که دیگر نام و نشانی از او نیست و گویا گرد فراموشی بر نام این هنرمند پاشیده شده است.

به گزارش ایسنا، جمعی از اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت به تازگی برای بازدید از اسدالله یقطینی ـ نوازنده سنتور ـ به شهر زنجان رفته و در این بازدید گزارشی از وضعیت این هنرمند تهیه کرده‌اند که در ادامه آن را می‌خوانید:

«سوز هوای آخر پاییز و آسمان خاکستری، به اندازه کافی به ما بهانه داده بود تا عبوس باشیم. کم خوابی‌مان برای زود رسیدن به «زنجان» هم، چهره‌مان را بیشتر در هم کشانده بود. از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت در پایتخت، رفته بودیم برای دیدار با هنرمندان خوب این دیار زرخیز و حال مان را بهتر کنیم. همراه نیکنام حسینی پور؛ مدیرعامل موسسه.  

وارد زنجان می‌شویم؛ شهری که حسینیه‌اش در جهان زبانزد است و مایه مباهات. انسجام و همبستگی در میان مردمان موحد و مسلمانش، سبب شده است که چنین شهره آفاق شوند. در اینجا همه مشغول کارند و تلاش می‌کنند که حاصل کارشان ماندگار و مشتری پسند باشد. از چاقوهای بی نظیرش تا ظروف مسی درخشان و پرفایده، تا خوردنی های لذیذ و عطرآگین اش؛ جملگی نشان از فرهنگی اصیل و نیرومند دارد.

حکایت اندوه

قرار است برویم و یکی از شاعران و مداحان اهل بیت (ع) را به جرگه هنرمندان پیشکسوت درآوریم. محمدربیع احمدخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز، همراهی مان می کرد. اما در میانه مسیر، سراغ هنرمندی را می گیریم که برای خیلی ها دیگر آشنا نیست. هنرمند سنتورنوازی که در دهه ها قبل، صدای سازش را زنجانی ها دوست داشتند و با آن صفا می کردند؛ «اسدالله یقطینی». با کمی پرس و جو، یافتیم اش. اما کاش نمی یافتیم. پسر جوان زنجانی، وقتی با دست اتاقش را نشانمان داد، حالمان دگرگون تر شد. من چند ثانیه‌ای، به اتومبیل تکیه داده بودم و نمی‌توانستم حرکت کنم. حسینی پور و احمدخانی، با تردید، به جلو حرکت می کردند. یک رستوران قدیمی و نه چندان شاداب را به ما نشان داده بودند که یقطینی، در یکی از اتاق‌های طبقه بالای آن زندگی می کرد. از همین پایین، مشخص بود که آن بالا، داخل آن اتاق‌ها، چه خبر است.

باز هم با تردید، از پله های تنگ و تاریک و چرک آلود، بالا رفتیم. بالای پله ها که رسیدیم، نمی دانستم به خاطر پله ها بود که نفس در سینه مان حبس شده بود یا از دیدن این صحنه تلخ. از داخل یک راهرو حدود بیست متری به سمت اتاق هنرمند فراموش شده مان، گذر کردیم. ابتدا به دری رسیدیم که با رنگ های مختلف به شیوه ای نه چندان حرفه ای اما با سلیقه، رنگ آمیزی شده بود و فضای بانشاطی را در آن فضای نم آلود و کثیف به وجود آورده بود. لحظه ای آنجا ایستادیم و خودمان را قانع کردیم که اینجا اتاق اوست و آنقدرها هم که فکر می‌کردیم، نباید اوضاع خراب باشد.

برف فراموشی

اوضاع، خراب بود. چون آن اتاق رنگارنگ، از آن هنرمند مورد نظر ما نبود. باید به اتاق کناری می رفتیم. در همین لحظه، پیرمردی خوش رو و مهربان که برف فراموشی بر موی و ابروانش نشسته بود، به استقبالمان آمد. نحیف بود و دستپاچه. معلوم بود که سال‌ها در انتظار مهمان بود. سر از پا نمی شناخت. به داخل اتاقش تعارف مان کرد. نفسمان بیشتر گرفت. سراسر دیوارهای اتاق، بوی فقر و دلتنگی می داد. پیرمرد چیزی برای پذیرایی نداشت و از این بابت بسیار احساس شرم می کرد.

اسدالله یقطینی هنرمند پیشکسوت و نوازنده قدیمی سنتور در استان زنجان، حالا اینجا در بی تفاوت ترین گوشه جهان، سال ها اقامت کرده بود. ابتدا چیزی نمی گفت اما در و دیوار اتاق اش، همه چیز را پیش از او، فاش کرده بود برایمان. به زبان دلنشین ترکی سخن گفت. می گفت که ۱۰ سال پیش تصادف کرده و بخشی از سلول‌های مغزش دچار آسیب شده اند. چند سالی قدرت تکلمش را از دست داده و آرام آرام توانسته سخن بگوید اما فقط ترکی می تواند صحبت کند و فارسی را فقط متوجه می شود. می گفت مغازه ای داشته و سازسازی می کرده و هنرجو داشته و آموزش می داده و اجراهای مختلف هم داشته قبل از آن حادثه شوم. اما در این مدت همه چیزش را از دست داده است. اطرافیان هم از نگه داری اش خسته شده‌اند و او را به کنج تنهایی رهنمون کرده اند.

پرواز با بال‌های شکسته

یقطینی، صدایش را آرام تر می کند و با بغض به ما می گوید که یک فرد خیر در یک سال گذشته، مبلغ ۴۵۰ هزار تومان به صورت ماهیانه، کمکش می‌کند. ۳۰۰ هزار تومانش بابت اجاره این اتاق می رود و ۱۵۰ هزارتای باقی مانده هم برای خورد و خوراکش صرف می شود. از او می پرسیم با ۱۵۰ تومان چگونه می شود یک ماه، غذا خورد؟ سرش را پایین می اندازد و می گوید که اول ماه، همه را بیسکوییت می خرد و تا آخر ماه، زنده ماندن را تاب می آورد.

سرش را که بالا می‌گیرد، متوجه بغض‌های ما می شود. جوری که انگار خودش را دارد شماتت می‌کند، دست بر زانوی اش می کوبد و از جا بلند می شود. کیف بزرگ سنتورش را از لابه لای خنزر پنزرهایش، بیرون می کشد و جلوی رویمان می‌گذارد. می خواهد حالمان را خوب کند. معلوم است که مدت‌ها دست به ساز نبرده. سنتورش را از داخل کیف، بیرون می کشد و همچون نوزادی شیرین، آرام روی کیف می گذارد. روی زمین دنبال چیزی می گردد. متوجه می شویم که به دنبال مضراب های سنتور است. چهار تا مضراب را در دست اش می گیرد و نشان مان می دهد. به جز یکی، سه تای دیگر، شکسته اند. دو تا مضرابی که به نظر خوشدست تر می آیند را انتخاب می کند و شروع به نواختن می کند. پرنده نحیف ما، به سختی اما با غرور، بال های شکسته اش را در هوا تکان می داد و با همه وجود، ما را با خود به آسمان می برد. مضراب ها که روی سنتور بالا و پایین می شدند، زخم های کهنه را سر می گشودند و استاد پیر، با عشق و مهربانی، تیمارشان می کرد. رفته رفته، جلوه های استادانه تر و حرفه ای تر نوازندگی او، نمایان می شد و ما فراموش کرده بودیم صدای ساز هنرمندی را می شنویم که با مضراب شکسته و تن رنجور و دلی تنگ، دارد برای مان می نوازد.

بیداد زمان

وقتی بخشی از تصنیف «بیداد زمان» را برایمان می نواخت، بغض اش ترکید. خودش را به ما نمایانده بود: «به رهی دیدم برگ خزان، آزرده ز بیداد زمان، آزاد و رها بود...»، اما پیرمرد، آنقدرها هم بنیه اشک ریختن نداشت انگار. یا شاید هم رسم میزبانی نمی دانست که پیش روی مهمانان، گریه کند. چند قطعه‌ای دیگر نواخت و حالی پیدا کرده بود دلنشین و روح‌انگیز. اما می‌دانست که ما باید برویم؛ برخلاف میل باطنی‌مان و فقط بنا به جبر زمان.

از اتاق که بیرون آمدیم، چرک و سیاهی روی دیوارها، بیشتر آزارمان می‌داد. می باید که کاری می کردیم. آیا رواست که هنرمندی چیره دست و صاحب‌نام در استان زنجان، به این روز بیفتد؟ زنجان با آن همه غنای فرهنگی و اقتصادی، می‌پذیرد که هنرمندانش، چنین با شرم و فقر، روزگار بگذرانند؟ ابراز ناآگاهی از این موضوع توسط مدیرکل ارشاد استان، ما را کمی امیدوار کرد که می‌شود این وضعیت را حاصل عدم اطلاع از شرایط یقطینی بدانیم. آقای مدیرکل قول مساعد داد که هر آنچه در توان دارد برای تغییر اوضاع این هنرمند، انجام دهد. حسینی‌پور هم، فکرهایی در سر داشت و برنامه ریزی اش را بهتر شدن شرایط آن نوازنده پیر، از همان جا شروع کرد.

ایران قوی

اما دستگیری از این هنرمند پیشکسوت، با توجه به منابع محدود موسسه هنرمندان پیشکسوت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کار راحتی نیست. نیاز به حمایت ها و توجهات دیگران هم دارد. شرکت های بزرگ و معادن بزرگی در این استان هستند که با گوشه چشمی، زندگی یقطینی و امثال او را به سمت روشنایی و طراوت، مایل خواهد کرد. ما، زنجانی ها را به مردمانی می شناسیم که هوای همدیگر را زیاد دارند و پشت یکدیگر را خالی نمی کنند. جایی که به واسطه ارادت ویژه به اهل بیت، در جهان، سرآمد است، می داند هر آنکه به درگاه باریتعالی به جان ارزد، بی شک در خوان پرنعمت آنان، به نان ارزد.

سوار بر خودرویمان می شویم و به سمت محله سرچاه شهر زنجان می رویم؛ به دیدار حسین محمودی؛ هنرمند برجسته نقاشی قهوه خانه ای. که البته آن هم، حکایتی پرسوز و گداز دارد که درباره اش خواهیم نوشت. بین راه، با خودم می گویم، کشوری که می خواهد قوی باشد و سرآمد روزگار، نباید هیچیک از هنرمندانش، چنین حالی داشته باشند. هنرمندان، روح و احساس جامعه هستند. با حرکت برف پاکن‌های خودروی مان، متوجه می شوم که چند قطره باران دارد می بارد. پلک هایم را روی هم می گذارم تا آرام و بی صدا، باران چشم های من هم ببارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۱۹:۱۰

لطفا شماره کارت خود ایشان را لطف کنید.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۱۰:۳۸

سلام. وااسفا به حال اهالی فرهنگ اینطور افراد را باید حمایت کرد نه رها. نمیدونم بغض است یا عصبانیت هرچه هست باشد خاک بر سر هرچه آدم مدعی و دوستدار فرهنگ و تمدن و ایران و .... اینها سرمایه‌اند سرمایه با عرصض مععذرت لطفا یک ش.کارت بفرستید از ایشان

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۱۳:۴۹

شماره کارتش را بفرستید لطفا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۰۲:۵۲

بجای پرسیدن شماره کارت ودرج شدن نامتان یه سر تشریف ببرید ایشون را ببینید هرکمکی هم که میکنید در خفا انجام دهید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۱۳

الهی خیر ببینی ی کاری براش بکن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۲۷

دورد ب شما عزیزان خیر به داد هنرمندان این مرز بوم رسیدگی کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۵۰

آقا اگر خیر هستین به منم کمک کنید وضع مالی خوبی ندارم واقعا تو این اوضاع گرونی شرمنده زن و بچه ام شده ام .

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۴۴

سلام میترسی پول و بهش ندن حق داری البته درصدی را به موسسه باید بدی چون اونا این آقا را پیدا کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۱۹

دمت گرم مرد بزرگ

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۳۵

پاینده باشی

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۵۶

اره حتما شماره کارتشونا بفرستید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۲۷

دمت گرم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۴۹

سلام شماره کارتشونو بدیدن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۵۳

سلام واقعا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۶:۱۹

آره لطفا کاش شماره کارتش رو میزاشتید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۶:۴۸

منم شماره بدم؟؟!؟سه سال میخوام ماشین بخرم نمیتونم هر روز هم گرونتر میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۸:۰۲

لصفا شماره کارت خودایشان را بدهید.ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۹:۰۳

واقعا که!!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۲۳:۲۸

دمت گرم نمیدونم کی هستی ولی خیلی انسانی که به جای الکی هم دردی کردن یه راست رفتی سر اصل مطب هرکی هستی هر جا هستی خدا برات بسازه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۲۳:۴۵

لطفا شماره کارت استاد را بفرمایید ممنون میشیم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۴۱

آقای اکبرپوران خداوند به شما عمر با عزت بدهد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۱:۱۰

لطفا شماره کارت

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۷:۵۰

پول نداره نون بخره توقع حساب بانکی شما ازاین بنده خدا دآری؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۲۱:۱۹

هزاران حیف از این سرزمین و هنرمندان ش. هزاران حیف.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۲۲:۲۴

شرم بر ما ککه خنرمندان سرزمین مان چنین روزگار می گذرانند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۲۳:۲۴

عجب بالا و پایین داره دنیا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۰۷:۴۹

سلام.لطف کنید شماره کارتی از ایشان بفرستید ب خط من.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۰۹:۳۴

بعله لطفا با هماهنگی با ایشان شماره کارت و حسابی از ایشان بگیرید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۱۳:۰۳

بدک نبود

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۱۰:۳۷

سلام من یکی چیزی نمیتونم بگم موخم هنگ کرده بااین همه بدبختی گرونی

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۱۵:۰۱

کاش کسی که توانایش داره بره از نزدیک جویای حالش بشه و به این بنده خدا کمکی کنه.. کاری یا جایی برای سکونت براش در نظر گرفته بشه...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۱۵:۲۴

کمیته امداد حتی در کشورهایی مثل آمریکا فعالیتهای خیریه دارد حالا این اینجا چرا!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۱۸:۳۳

آقای مدیرکل ارشاد چرا نباید جنابعالی از وضعیت هنرمندان برجسته استان باخبر باشید؟ البته ظاهرا این معضل فقط محدود به زنجان نبوده و در تمامی کشور مشهود می باشد و نیازمند یک اقدام انقلابی در راستای حمایت از هنرمندان پیشکسوت در زمینه های موسیقی ، نقاشی ، تأتر و...می باشیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۶:۱۹

بله بالاترین میزان نذری در روز تاسوعا بعداز تهران در زنجان هستش حتی برای اینکه مردم بفهمند کجا نذری میدن اپ درست کردن البته اونم شده پارتی بازی به یکی یه نذری هم نمیرسه یکی پشت ماشینش دیگه جا نداره ازبس گرفته فقط کافیمردم روش نذری دادنشون رو عوض کنن به نیازمند واقعی کمک واقعی کنن مهم نیست اون بنده خدا کیه هنرمنده یا مردم عادی دولت ومملکت سالهاست دست از نردنش کشیده وبه فکر کشورهای دیگه س درحالیکه بیخ گوش وچشمشون هموطن خودش داره رنج میکشه باهم مهربان باشیم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۲۱:۴۹

متاسفم برای مردمانی که دم از دیانت ودینداری علی میزنند ومردمانی این چنین نه چندان دور از ما زندگی میکند وا اسفا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۱ ۲۳:۴۸

بله من هم شماره کارت می خوام لطفا ب ای ینده ایمیل کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۰۰:۱۸

خیلی غصه خوردم:(

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۰۰:۲۴

😓😞😞😞😞😢😢

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۰۰:۵۰

شرم برشما ک این چنین روزهایی رو برای ایشان و امثال ایشان ساختید ‌واقعا متاسفم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۰۸:۵۵

خیلی ناراحت شدم.چطور میشه به ایشون کمک کرد وایشون را دید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۰:۵۷

در حد توان کمک میکنم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۱۶

ای کاش در توانم بود براشون کاری میکردم، فقط تونستم اشک بریزم براشون خدا خودش کمک کنه🥺

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۵:۴۷

احسنت... بعضی بازیگرا شورشو دراوردن دیگه،،،

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۱۷

یه بازیگر هر شب عکس تیپ خفن و لباسای چند ده میلیونی میزاره یه بازیگر هم توی فقر دست و پا میزنه. جالب اینجاست که اون بازیگر خرپول دم از فقر مردم هم میزنه و میخواد که دیگران به فقرا کمک کنن!!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۲۸

لطفا" شماره کارت بنام خودشان را اعلام کنید . ما به هیچ کس و هیچ داستانی اعتماد نداریم.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۳۴

سلام به نظر من شما باید برید دم خونشون اگر زنجان هستید وگرنه اینجا شماره کارت ممنوعه .

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۴۳

ای داد از بی وفایی ما آدم ها

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۸:۱۵

ای کاش منم میتونستم کمکش کنم ...من هم به یه خانواده ۵نفره که برادر شوهرم هست کمک میکنیم چون هم قش داره مریض هست و یه پدر پیر داره وگر نه اگه درتوانمان بود کمک میکردیم خیلی ناراحت میشم اینجور آدما رو بی کس میبینم ..اگه هر کس به خانواده و فامیل فقیرش کمک کنه کسی فقیر تو این دنیا نمیمونه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۵۲

دلم خون شد.لطفا راه کمک رو اعلام کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۱:۵۶

سلام.کاش راه کمک به استاد را گفته بودید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۱۴

حالو روز ۳۰درصد مردم الان همونه پس کی قراره به داد ما برسه حتما باید هنرمند باشیم که یکی بیاد حالمون رو بپرسه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۲۶

به مدت ۵۰ ،۶۰ سال فراموش کنید هنرمندان رو بعدش لحظه ای به یادشون بیوفتید و برید دیدنشون ببینید که توی چه حال و روزی زندگی میکنن و باز هم همین روال رو پیش برید خدا قوت به همه تون

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۳۹

فقط ادرس بدید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۴۱

چقدر دردناک. در کشوری که دم از فرهنگ و دین و انسانیت می زنیم. کاش یک جریانی راه بیفتد که شناسایی کند هنرمندان همه استانها را و همه مون بتونیم کمک کنیم به این سرمایه های لطیف که همیشه حال دل ما رو خوب کردند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۴۵

واقعا بغض کردم عجب روزگاریست روزگار

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۴۶

سلام ای کاش یه شماره کارت می دادن ازش تا هرکس توان داره بهش کمک کنه و شماره تماسشو می دادن 😔😔😔😔

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۴۹

لطفاً شما هم حساب خود ایشان رو ارسال کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۶:۳۶

سلام دوست عزیز این نهادها فقط رنج امثال ایشون رو بیشتر میکنه برادرمن. من در 19 سالکی دجار حادثه کار شدم کلا 5ماه سابقه بیمه داشتم برام حداقل حقوق رو بریدن الان مستاجرم یه بچه 7ساله دارم در حاشیه ملارد با ده تومن پول پیش وماهی 1200اجاره میدم به سختی در حال زندگی هستم کلا 3500حقوقمه برای پنج یاشیش روز ماه کفاف میده بقیه ماه رو باید سرم رو بندازم پایین جلو زن وبچم شرمنده باشم رفتم بهزیستی برای کمک یا وامی چیزی بهم گفتن چون حقوق از کارافتادگی میگیری چیزی بهت تعلق نمیگیره گفتم من الان یک معلول هستم حداقل به من یه کارت بده که درصد معلولیتم رو نشون بده تو کارای اداری به دردم بخوره حتی اونم برام انجام ندادن حالا من موندم چیکارکنم با این زندگی این بنده خدا هم شاید رفته و چنین پاسخی دریافت کرده باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۵۱

پس این نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد وبهزیستی برای چه اند؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۵۲

عجب مردمانی دارد آن دیار یعنی دران بازار در بین اقوام دوست آشنا یکی نبوده ؟؟؟لااقل انسان باشد که این هنرمند عزیز گرسنه ودر چنین شرایطی نباشد .؟خدایا از کی بی تفاوت وبی رحم شدیم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۵۴

بله متاسفانه لطف کنید شماره کارت این عزیز را برایم ارسال کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۲:۵۴

میشود صندوق خیریه ای تاسیس کرد که مردم کمک کنند ومنابع آن در اختیار چنین افرادی که سرمایه این کشورند قرار بگیرد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۰۷

سلام.شماره کارت بدید ما هنوز زنده این تا دستگیر عزیزان هنرمند باشیم . این کوتاهی از جانب سازمان فرهنگ و ارشاد هست که هنرمندان را نمی شناساند برای آنها بیمه و حقوق تعریف نمیکند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۰۸

لطفا شماره کارتی که بنام خودشان باشد لطف کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۱۵

درود .واقعا نگران کننده است برای افراد پیشکسوت جامعه انهم هنرمندانی که آرامش را برای مردم به ارمغان میاورند .ای کاش مثل بقیه شغل ها صندوق کمکی برای هنرمندان در نظر گرفته می‌شد.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۲۶

واقعا ناراحت شدم هنرمندی با این چیره دستی در این وضعیت 🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺😭😭😭😭😭😭😭

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۳۱

سلام لطفا شماره کارت ایشون بفرستیذ

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۳۲

درودبراکبرپوران

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۳۳

سلام لطفا شماره کارت خودشان را لطف کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۳۴

حفظ الله

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۳۸

مثلامامسلمانیم ای وای برما

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۴۲

ظاهرا یعنی کلا ساز خالیست در چشم شماها پس کو چرا یک دقیقه از نواختن ساز این استاد نگذاشتید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۴۸

لطفاشماره کارت خودشوبذارید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۵۱

بسیار عالی مخصوصا با لحن ادبی عالی بود من عاشق ادبیات هستم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۵۲

بله اگر لطف کنید کمک میکنیم 💝🥰

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۳:۵۴

کسانی که حتی صدای ساز را به مطربی توصیف میکنند و هنرمندان را خار کرده اند.روزی جواب خواهند داد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۱۳

لطفا شماره کارت خود ایشان رالطف کنید مردم اینقدر بی عاطفه نیستن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۲۴

لطفن شماره کارت

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۲۹

متأسفانه از این دست آدمها درجهان زیاده! حکومت سرمایه داری درچهان بایدازبین برود. که متأسفانه نشدنی ست!!! و...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۲۹

درود به شرفش واقعا دل اتسان به درد میاد اینها یه روزی برای شادی ما مینواختن امروز نباید به این درد گرفتار شودند اگر امکان داره شماره کارت اقای یقطینی رو بفرستید ممنون میشم باسپاس

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۴۴

یعنی دولت نمی تونه حمایت کنه؟؟؟؟؟؟ این همه پولو چیکار می کنین؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۵۰

عدالت نیست وای به حاله نجومی بگیران چطور جواب این هنرمندان و دیگر اقشار جامعه خصوصآ معلولان رو میدن که فقر بدبختی زندگی میکنند انموقع زن و بچه های خودشان در آسایش زندگی کنند 😔😔😔

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۴:۵۷

سلام آدرس بدین!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۰۰

ای داد و بیداد از این زمونه بد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۰۶

سلام لطفا شماره کارت این عزیز لطف بفرمایید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۱۴

از اینکه اینگونه و دلسوزانه بدنبال بهبود این ذخیره های ارزشمند هنر این آب و خاک هستید از شما صمیمانه و بی نهایت کمال تشکر را داریم .

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۲۰

😔

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۲۳

سلام لطف کنید شماره کارت ایشون روبرام بفرستین

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۲۷

اخرش چی شد؟؟ فقط حرف؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۳۳

چه سوزناااااک من که نتونستم جلوی اشکامو بگیرم... شورشور اشک ریختم😭😭😭

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۳۸

سلام ، خداوند حفظ شان بکند ، بنظر من فقط اظهار ناراحتی مشکلی را حل نمیکند لازم است برای حل مشکلات سکونت و معیشتی این عزیزان از طریق وزارت ارشاد و سایر متولیان امر فرهنگی اقدام و راه حلی مناسب پیدا کرد ، وگرنه بیان درد و آلام بزرگواران بغیر از آزرده خاطر کردن خوانندگان این مطالب دردی را دوا نخواهد کرد .

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۴۶

سلام ، لطفا شماره حساب یا کارت بگذارید تا با کمک مردم جای بهتر و کمک هزینه زندگی ارسال شود .

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۵:۵۰

سلام اگه امکان داره آدرس محل سکونت رو اعلام کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۶:۰۹

دیگه هنر موسقی معرفت ادب تربیت شکم گرسنه مهم نیست امروز فقط لابی گری مافیا اشرافی گری حضرات و بقا ایشان مهم هست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۷:۰۵

فرقی نمیکند هنرمند یا هرکس دیگر انسان که باشی دیدن چنین صحنه هایی عذاب آور است. هرکسی در حد توانش باید به هموطن خود یاری رساند..کاش توان کمک داشتم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۷:۱۷

سلام لطفاً یه شماره کارت بنام خود ایشان لطف کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۷:۵۵

حالا که رفتید سری بهش زدید که واقعا تحسین هم داره چیزی هم کمکش کردید؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۸:۰۴

ننوشتیدایشان همسروفرزندخواهربرادرکسی را ندارن.شماره کارت خودایشان را بدهید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۸:۱۱

به نظرم به جای بیسکوییت نان بخوره ارزونتر در میاد ضرر کمتری هم داره!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۸:۵۳

دیار چنین افراد بزرگ فراموش شده خود یک عبادت است متاسفانه تعداد کم نیست فقط بگم به اشتر گفتند چه میخوری دراین صحرا ...گفت.خاررو. خون جان

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۹:۰۰

انشاالله مشکلاتشان حل شود. متن خیلی زیبایی بود . نویسنده متن چه کسی است ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۹:۱۰

وزارت ارشاد و ادارات کل این وزارتخانه در سطح استانها باید پیگیر رفع مشکلات این هنرمندان باشند. افراد خیر بسیاری هستند که دوستدار این هنرمندان هستند و می توانند با وزارت ارشاد در این زمینه‌ها کمک کننند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۱۹:۵۹

من ایشونودیده بودم اتاقش توصدرجهانه ولی متاسفانه نشناختمشون دوستان لرم اونجااتاق گرفتن ازشون تعریف کردن ،بنده شرمنده شدم چون نه توان مالی دارم ونه روی آنچنانی که خجالت نکشم واحوالشوجویاشوم،امااگه هنرجوبپزیرن به بهانه یادگیری خیلی ازماتورکهاشاگردش میشیم،کمک مالی چنین انسانهاروبه مرزنابودی خواهدبرد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۲۰:۳۳

پس وقتی نمی تونید واقعیت ها را درج کنید تخته کنید این تابلو را که برایتان دکان شده خودتان در ناز نعمت غرق شدید اما 80 درصد جامعه در فقر فلاکت مثل همین نوازنده هستند من به چه کس بی ادبی کردم چون در شأن فرهنگی من نیست پس هوای این مردم را داشته باشید وسلام

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۲۳:۰۱

بادرود.لطفا شماره تماسی ازایشان رابرایم ارسال کنید که ماهم بشکلی آرام بشیم وجویال حالشان باشیم واگرچیزی داریم باابسان استفاده کنیم.باتشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۲۳:۳۵

توکشورما همش وعده ووعید وشعار داده میشه ولی عملا از عمل کردن به سخنانشان سربازمیدارند وبه هنر و فرهنگ و علم وادب اهمیتی داده نمیشه چه بسا ما وشما مستحضریم که چه نخبگانی ونابغه نایی به خاطر بی توجهی مسولین از کشورمون رفتند کاش دوباره کاری کنیم که مردم مث گذشته دنبال رو علم و فرهنگ و هنر بروندومسولین هم بهشان بهای بیشتری بدهند تا کشورمان پرچمدار وسکان دار ومهد علو وتکنولوژی وفرهنگ وادب شود

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۲۳:۳۸

لطفا آدرس محل سکونت استاد را اعلام کنید..با تشکر

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۲۳:۳۸

لطفا شماره کارتی به اسم خودشون بدین واقعا ناراحت شدم انصاف نیست بخدااا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۲ ۲۳:۴۸

خدایا چی بگم😭

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۱۷

شماره کارت خودش بفرستید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۱۹

سلام لطف کنید بگوئید در کدام مهمانخانه زندگی میکنند ما زنجانی هستیم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۳۳

لطفا اگر مسیری برای کمک هست اطلاع رسانی کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۳۵

خاک برسراین مملکت که هنرمندانش اینجوری باید روزگارسپری کنن اونوقت امثال بهاره رهنما برای ی تولد ساده سر پیری اونجوری خرج میکنه و میگه هرکی نداره بی عرضه س

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۴۵

اگر امکانش هست شماره تماس ایشون روبدید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۴۷

لطفا ی شماره کارت از این آقا بفرستید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۵۳

خدا خیر بده به شما مسئولی که رفتید و نشر دادید این مسائل رو... خیرین و مسئولین باخبر بشن از حال کسانی که تو شرایط سخت هستن خیلی خوبه... توی این شرایط اقتصادی همین که سراغی از بعضی اقشار بگیرید جای تشکر داره

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۰:۵۹

توی ایران واسه هنرمند جماعت ارزشی قائل نمی شن همه به دست فراموشی سپرده شدند چه بازیگر چه موسیقی دان چه نوازنده فقط زندگی به کام اختلاس گران بوده اونا هم مانند این قشر هنر مند به فراموشی سپردن فقط اونا بی غمند اینها با غم اجیر

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۱:۰۰

سلام لطفاً شماره کارت بانکی آقای یقنیطی را ارسال کنید به ایمیل

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۱:۲۰

سلام کاش دوستانی که این رنج نامه را به قلم کشیدند لااقل شماره حساب ایشان را هم اعلام می کردند که خیرین ناشناس کمکی می کردند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۱:۲۸

دمتگرم برادر

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۱:۴۲

خدا نگذره از بچه هایی که پدرو مادر ناتوان و بیمارشان را نگهداری نکنند و خرجش را در حد توانشان ندهند لااقل بیان و سر بزنند ..دنیا برای همه سورپرایز داره ..پس پدر تان را رها نکنید یا اگر اونها نیستند برادر و خواهر زادها باید بیان مگه مردیم همه 😥😥😥😭😭

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۱:۴۷

حداقل شماره کارت خودش یا آدرس ازش بذارید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۲:۵۶

دوستان عزیزکه ازایشون اطلاع دارین لطفا ادرس مکان استاد روبذارید تا هرکی تونست بره حضورا سربزنه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۲:۲۸

خوب!چکارکردین براش؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۲:۳۷

برای مدیر اداره ی فرهنگ و ارشاد زنجان متاسفم که از حال چنین استادی بی خبر هستند..دوستان عزیز از این دست هنرمندان در گوشه گوشه ی این مملکت بسیارند ..

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۴:۰۴

نظری ندارم نمی توانم داشته باشم خواندم وگریه کردم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۴:۲۳

نبود بیمه درمانی که لازم نباشه برای درمان سرمایه زندگیتو از دست بدی .نبود حقوق باز نشستگی متناسب با تورم که محتاج خلق خدا نشی .نبود مکانی مناسب برای نگهداری از سالمندانی که حامی ندارند . در ضمن حق ویرایش یعنی سانسور نظر من رو ندارید. خبر نداشتن از فقر مردم در جامعه ای که به همه چیز افرادش کار دارید ، بی خبری نیست ، جنایته ...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۵:۲۷

سلام.اگه کسی به این استاد دسترسی دارند یک شماره ازشون به ایمیل من بفرستید میخوام با خودش صحبت کنم اگه بشه با معرفی و کمک چندتا خیر یجوری از این اوضاع درشون بیاریم و منهم به نوبه خودم به اندازه وسعم یه مبلغی رو ماهیانه بابت مخارج زندگی کمکشون میکنم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۵:۵۷

به رهی دیدم برگ خزان پژمرده ز بیداد زمان کز شاخه جدا بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۶:۱۱

جوینده یابنده س دنبال سرنخ ها باشید صحبت از رستوران قدیمی شد که احتمالا اتاق های طبقه بالاش رو اجاره میدن و احتمال اینکه در بافت قدیمی شهر باشه بیشتره به چند بنگاه رجوع کنید حتما ادرس ایشون رو به دست میارید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۶:۳۹

چه قلم قوی و چه نوسته تاثیر گزاری . عزیزان هموطن چه خوب که انقدر غیرت مندین که قصد کمک دارین پیشنهاد من این که حالا که این عزیز هنرمند دور از دست رس هستن اگه توان دارید در اطراف خودمون کم نیستن که محتاج نان شب هستن مثل نویسنده با معرفت فقط باید کمی گشت حتی دل یک نفرهم شاد بشه ایرانمون اباد تر میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۶:۵۳

ای بابا مگر تو مملکت ما از این آدمها هست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۷:۱۳

خیلیا به همین شیوه گمنامی سر زمین گذاشتند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۰۸:۵۷

وای برام وای بر مسلمانی ما

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۱۰:۴۶

اگر رشته هنری اش را عوض کرده بود دچار این مشکلات نمی شد خواهی رسوا نشوی همرنگ جماعت شو

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۱۳:۰۸

احترام ایشان واجب..ولی ادم تا جوان هست باید فکرروزای پیری هم باشه...لااقل خودتوبیمه می کردی..همیشه که ادم جوان نیست..پیری هم داره...زن وبچه ای اخه چرا تک وتنها

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۱۳:۵۸

این چه جور گزارشیه . آبروی یک نفر را بردن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۱۹:۳۲

وا اسفاااااا به این مسیولین!!!! چرا و چگونه ایشان به این روز افتادند و حمایت نشدند؟ بیمه بیکاری و مستمری چیزی؟! به نظر شما عاقبت یک هنرمند چیره دست در کشوری که روی منابع خوابیده این هست؟!!! ایشان همشهری منه... وقتی خواندم فقط اشک ریختم... شماره کارت یا ادرسی ازش بگذارین😢😢😢

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۴ ۰۵:۵۲

بابا ای آدمای خطیر.. همه شماره کارت میخان.بابا جمع کنید این به اصطلاح خیر خواهی تون رو....مشکل جای دیگس.واس این پول زدید تو کارتش.بقیه رو چیکار میکنید هان..فقط یاد گرفتید صورت مسئله رو پاک کنید..

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۱۱:۲۵

بلاخره چیکار کردین بدادش رسیدید یا فقط از زندگیش داستان گفتید دلشو خوش کردید تا یک نفس راحت بکشه یا نه