• پنجشنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400091108480
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

جشن کودکان نارس امروز، آینده سازان فردا در خاش برگزار شد

جشن کودکان نارس امروز، آینده سازان فردا در خاش برگزار شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش و تفتان سیستان و بلوچستان گفت: جشن کودکان نارس امروز، آینده سازان فردا در این شهرستان با تاکید بر نقش والدین در مراقبت های نوزادان و اهمیت مشارکت آنان در روند مراقبت تکاملی و مراقبت و نگهداری از «نوزاد نارس»، برگزار شد.

به گزارش ایسنا- دکتر رضا کرد افزود: در این مراسم مشاوره شیردهی به این نوزادان، مراقبت کانگورویی و...آموزش های لازم به همراه توزیع کتابچه ارائه و هدایایی نیز به کودکان نارس تحت پوشش اهدا شد.

وی ادامه داد: دوره رشد و تکامل جنین در رحم مادر حدود ۴۰ هفته بارداری است، اما در صورتی‌که نوزاد پیش از هفته ۳۷ بارداری متولد شود، «نوزاد نارس» گفته می‌شود.

دکتر کرد اظهار کرد: هر ساله حدود ۱۵ میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد می شوند که چیزی معادل یک نوزاد در هر ده تولد بوده و در ایران آمار تقریبی تولد نوزادان نارس ۱۲درصد ذکر می‌شود.

وی گفت: از این میزان یک میلیون نوزاد سالانه به دنبال عوارض نارسی فوت می کنند و شمار زیادی از نجات یافتگان، مدت زیادی از زندگی خود را با عوارض نارسی مانند فلج مغزی، مشکلات بینایی و شنوایی و… دست به گریبان هستند.

کرد افزود: بارداری های زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال، مصرف دخانیات، بیماری های زمینه ای و مزمن، مصرف الکل و سیگار و مواد مخدر، مصرف داروهای غیرمجاز در حین بارداری از مهمترین دلایل تولد نوزادان نارس می باشد.

وی تاکید کرد: تولد زودرس، بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان و عوارض تکاملی ناشی از نارسی، بار مالی و عاطفی سنگینی بر دوش خانواده ها و اجتماع می گذارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش گفت: بنابراین آگاه سازی والدین از خطرات زایمان زودرس و آموزش پرسنل مراقب نوزاد درخصوص چگونگی مراقبت ها با رویکرد مراقبت تکاملی نوزاد نارس براساس اصول علمی آن، می تواند گام مهمی در راستای کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از تولد زودرس نوزادان باشد.

وی افزود: ترخیص با رضایت شخصی از بیمارستان برای سلامت نوزادان به عنوان یک تهدید مطرح است درصورتی که فرایند  تکاملی این  نوزادان بر اساس اصول تخصصی و تحت مراقبت ها و خدمات ویژه پرستاری انجام پذیرد میزان عوارض بعدی در روند رشد و تکامل جسمی و مغزی نوزادان نارس  به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

وی گفت: امیدواریم با افزایش آگاهی عمومی در خصوص عوارض ناشی از تولد نوزادان نارس،پیشگیری های لازم در خصوص تولد نوزادان نارس صورت پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha