• پنجشنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400091108501
  • خبرنگار : 71496

گوترش از سودانی‌ها خواست منطقی باشند و توافق حمدوک با ارتش را بپذیرند

گوترش از سودانی‌ها خواست منطقی باشند و توافق حمدوک با ارتش را بپذیرند

دبیرکل سازمان ملل از مردم سودان خواست عقل سلیم را حاکم کرده و توافقی را که نخست وزیر این کشور برای تضمین انتقال مسالمت‌آمیز به یک دموکراسی واقعی در سودان با ارتش امضا کرده، بپذیرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از فرانس۲۴، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: واکنش آنهایی که می‌گویند "هیچ راه‌حلی با ارتش را نمی‌خواهیم" درک می‌کنم؛ اما از نظر من آزاد شدن (عبدالله حمدوک) نخست وزیر و بازگرداندن او به سمتش یک پیروزی مهم است.

گوترش گفت: من باید در اینجا به در پیش گرفتن عقل سلیم دعوت کنم، ما در برابر شرایط غیر ایده‌آلی قرار داریم؛ اما امکان ایجاد شرایطی برای یک انتقال موثر به دموکراسی وجود دارد.

دبیرکل سازمان ملل به آنهایی که مخالف توافقنامه حمدوک با ارتش بوده و به تظاهرات در خارطوم برای اجرای حاکمیت غیرنظامی ادامه می‌دهند، هشدار داد: با وجود اینکه خشم مردم را درک می‌کنم؛ اما تردید در مورد این راه‌حل برای سودان بسیار خطرناک خواهد بود.

او افزود: خواسته‌ من از احزاب مختلف و مردم سودان این است که از حمدوک در گام‌های بعدی برای انتقالی مسالمت‌آمیز به یک دموکراسی واقعی در سودان حمایت کنند.

این اظهارات گوترش یک روز پس از اعتراض هزاران سودانی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در خارطوم و درخواست برای اجرای حاکمیت مدنی در این کشور بیان شدند، در تظاهرات یاد شده نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند.

اعتراضات در سودان از زمان کودتای نظامی عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش این کشور در تاریخ ۲۵ اکتبر ادامه دارند، البرهان تمامی نهادهای حاکمیت انتقالی را منحل کرده و شرکای غیرنظامی را که بر اساس توافق امضا شده در سال ۲۰۱۹ حاکمیت با آنها تقسیم شده بود، کنار گذاشت.

همزمان با تصمیمات فوق‌العاده‌ای که البرهان در کودتا در پیش گرفت، حمدوک و تعدادی از اعضای کابینه‌اش و برخی چهره‌های سیاسی سودان بازداشت شدند، در ادامه حمدوک بر اساس یک توافق سیاسی در ۲۱ نوامبر به جایگاه خود بازگشت.

پس از امضای این توافقنامه، برخی وزرا و چهره‌های سیاسی بازداشت شده، آزاد شدند و تاریخ انتخابات سال ۲۰۲۳ تعیین شد.

از زمان کودتای ۲۵ اکتبر سودان ۴۳ تن در نتیجه سرکوب تظاهرات کشته شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha