• شنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400091309962
  • خبرنگار : 71659

العامری: از همان اول نسبت به دستگاه‌های مجری برگزاری انتخابات تردید داشتیم

 العامری: از همان اول نسبت به دستگاه‌های مجری برگزاری انتخابات تردید داشتیم

رئیس ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد که «ائتلاف امیدوار بود انتخابات پارلمانی در فضایی سالم و شفاف و به دور از هرگونه دستکاری و تقلب برگزار شود».

به گزارش ایسنا، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی گفت: ما معتقد بودیم که انتخابات زودهنگام یکی از محورهای اصلی است که می‌تواند اعتماد را به روند سیاسی بازگرداند و متأسفانه این انتخابات در فضایی که ما آرزو داشتیم برگزار نشد و بروز تقلب در انتخابات اتفاقی نبود.

العامری تصریح کرد: کمیسیون قبل از انحلال پارلمان، هیچ گزارشی در خصوص سلامت دستگاه‌های مسؤول برگزاری انتخابات، به پارلمان ارائه نکرده است که این خود اولین  تخلف در انتخابات محسوب می‌شود، لذا ما از ابتدا نسبت به این دستگاه‌ها، تردید داشتیم.

وی تأکید کرد: ما در تمام جلساتی که با کمیساریا داشتیم، ترس خود را از دستکاری در نتایج رای گیری‌های الکترونیکی ابراز کرده بودیم. ما اسناد و ادله مربوط به دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را ارائه خواهیم کرد.

رئیس ائتلاف الفتح افزود: ما فکر می کردیم که این انتخابات می‌تواند یک قدم رو به جلو باشد و مجلسی را رقم بزند که از اعتماد مردم برخوردار باشد.

وی ادامه داد: ما بسیار مشتاق برگزاری انتخابات زودهنگام بودیم و بر لزوم تسریع آن تاکید داشتیم و امیدوار بودیم که انتخابات در فضایی شفاف و عادلانه و به دور از هرگونه تقلب برگزار شود.

رهبر «ائتلاف الفتح» عراق همچنین گفت که روند به چالش کشیدن نتیجه انتخابات پارلمانی ادامه خواهد یافت.

رئیس ائتلاف الفتح با بیان اینکه کمیساریای عالی انتخابات هیچ گزارشی درباره دستگاه‌های الکترونیکی انتخابات به پارلمان ارائه نکرد، گفت: ما در همه نشست‌های خود نسبت به دست‌اندازی در نتایج الکترونیکی انتخابات ابراز نگرانی کردیم.

العامری با بیان اینکه کمیساریا در اعلام نتایج انتخابات از قانون خود تخلف کرد، اظهار کرد: این نهاد به تحویل نتایج انتخاباتی به نمایندگان گروه‌های سیاسی پیش از ارسال آن از طریق فلش پایبند نماند.

وی گفت: کمیساریای عالی انتخابات مدعی شد که نتایج اولیه بیانگر ۹۴ درصد آراست، این در حالی است که نتایج اولیه تنها نشانگر ۷۹ درصد آرا بوده است.

رئیس ائتلاف الفتح با بیان اینکه اختلاف فاحشی در نوار کاغذی نتایج آرا که به نامزدها تحویل داده شد و نتایج اعلام شده وجود دارد، گفت: ما شکایتی به دادگاه فدرال تقدیم کردیم و دلایل و مستندات لازم و نیز ۶ گزارش درباره پرونده تقلب و تخلف‌های کمیساریا را در دست داریم.

العامری گفت: ما تصمیم دادگاه فدرال درخصوص نتایج انتخابات پارلمانی را قبول خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: ما معتقدیم ابطال انتخابات توسط دادگاه فدرال یکی از راه‌های خروج از بحران کنونی است.

در ادامه «عدنان فیحان»، عضو ائتلاف الفتح گزارش شرکت آلمانی بررسی‌کننده دستگاه‌های رای‌گیری را اعلام کرد و گفت: گزارش‌های این شرکت آلمانی دربردارنده اطلاعات حساسی درباره نقاط ضعف نظام انتخاباتی است، کمیساریا اثرانگشت همه رای‌دهندگان را در اختیار نداشت لذا اهمال و کم‌کاری بسیاری در تطابق اثرانگشت رای‌دهندگان وجود داشت.

فیحان با بیان اینکه کمیساریا آمادگی فنی برای برگزاری انتخابات را نداشت، گفت: شرکت آلمانی بررسی‌کننده برنامه دستگاه‌های انتخاباتی( HENSOLDI) این دستگاه‌ها را بررسی و گزارشی به نهادهای مربوطه ارائه کرده است.

این عضو ائتلاف الفتح گفت: برنامه‌های دستگاه تسریع نتایج (بیکوز) علیرغم توصیه شرکت به عدم آپدیت برنامه‌ها، در تاریخ ۹/۲۰ و ۱۰/۱۰ تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه آپدیت برنامه‌ها نشانگر تخلف واضحی است که شک و شبهه‌برانگیز است، اظهار کرد: برنامه ارائه نتایج بخشی از برنامه شرکت نبود و با پیشنهاد پلاسخارت انجام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۱۹:۲۱

اصلا انتخابات کشورهای دیگر چه ربطی به ایران دارد؟ حالا تقلب شده باشه یا نشده باشه !!! کشور ما هزاران مشکل حل نشده دارد که نظیر مشکلات آب و تظاهرات اصفهان هر لحظه احتمال دارد وضعیت کشور را با خطر مواجه کند.از مسئولان محترم خواهش می کنم در این برهه حساس فقط به فکر حل مشکلات داخلی کشور ایران باشند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۳ ۲۳:۰۷

ازاول اعلام نتایج می گویند مادلائلی دال برتخلف داریم..ارائه خواهیم کرد...که تاحالا چیزی ارائه ندادند، ندارندتاارائه کنند.