• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400091410352
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی نوش‌آباد:

یک سوم از خاک کره زمین به علت فعالیت‌های انسان نابود شده است

یک سوم از خاک کره زمین به علت فعالیت‌های انسان نابود شده است

ایسنا/اصفهان مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی نوش‌آباد گفت:برای اهمیت آگاه‌سازی و مشارکت جامعه در حفظ منابع آب و خاک همین بس که تاکنون یک سوم از خاک کره زمین به علت فعالیت‌های انسان نابود شده و با افزایش جمعیت تا سال ۲۰۵۰، آلودگی خاک به یک تهدید جهانی تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی نوش‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر چه همیشه نقش آب را پر رنگ کرده‌ایم اما تمام تمدن‌های بزرگ از برخورد آب و خاک حاصلخیز شکل گرفته است.

میثم حسان افزود: هر چه تمدن بشری توسعه پیدا کرده، آب و خاک آسیب بیشتری دیده است و اقداماتی که در راستای رفاه و آسایش زندگی انجام داده باعث آلودگی و نابودی این مؤلفه زیستی مهم شده است.

وی تأکید کرد: گذشته از تخریب‌های آشکار طبیعت، بسیاری از تغییرات ایجاد شده و آلودگی خاک به عواملی مانند رشد شهرنشینی، زباله‌های شهری و صنعتی، جذب برخی مواد شیمیایی در خاک، حفاری معدن، استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها نامرئی بر می‌گردد.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی نوش‌آباد، اظهار کرد: نام‌گذاری روزی به نام روز جهانی خاک فرصت جلب مشارکت همگانی برای بررسی چالش‌هایی تهدید کننده خاک و شناسایی راهکارهای عملی و علمی برای حفظ آن است.

این فعال زیست‌محیطی گفت: برای اهمیت آگاه‌سازی و مشارکت جامعه در حفظ منابع آب و خاک همین بس که تاکنون یک سوم از خاک کره زمین به علت فعالیت‌های انسان نابود شده و با افزایش جمعیت تا سال ۲۰۵۰، آلودگی خاک به یک تهدید جهانی تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: تشکیل هر سانتیمتر خاک، به‌طور متوسط حدود 300 سال طول می‌کشد که مقایسه این مدت با عمر یک انسان، به اهمیت خاک برای جوامع انسانی کمک می‌کند بنابراین باید حفظ منابع آب و خاک را باید فرهنگ سازی کرد.

حسان گفت: روز جهانی خاک، اهمیت خاک در جایگاه یکی از مهم‌ترین اجزای طبیعت و ایفاکننده نقش اساسی در حیات انسان برای تأمین امنیت غذایی، آب سالم، تنظیم هوا و سایر کارکردهای زیست‌محیطی خاک را  تأکید می‌کند.

به گزارش ایسنا، اتحادیه جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳ با توجه به اهمیت خاک در حیات جامعه بشری و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha