• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400091410555
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول مطرح کرد:

واکسن نزده‌ها، بیشترین قربانیان اُمیکرون

واکسن نزده‌ها، بیشترین قربانیان اُمیکرون

ایسنا/خراسان شمالی رئیس گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: واکسن نزده‌ها، بیشترین قربانیان اُمیکرون هستند.

فیض الله برزگر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه اُمیکرون نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، اظهارکرد: اُمیکرون مسری‌تر از سویه‌های قبلی ویروس کرونا است و مواردی از ابتلا به آن در استرالیا، بلژیک، بوتسوانا، بریتانیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هنگ‌کنگ، اسرائیل، ایتالیا و هلند گزارش شده است.

وی افزود: طبق گفته دانشمندان، سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک است؛ پروتئینی که نقش کلیدی در ورود ویروس کرونا به سلول‌های بدن دارد.

وی تصریح کرد: این سویه دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است، یعنی دو برابر بیش از سویه دلتا که در هند شناسایی شد.

برزگر ادامه داد: بروز جهش‌های ژنتیکی در ویروس کرونا بسته به اینکه در کدام بخش از ویروس رخ داده باشد می‌تواند بر میزان سرایت‌پذیری، عفونت‌زایی، شدت بیماری‌زایی و اثربخشی واکسن‌ها اثرگذار باشد.

این مسئول تصریح کرد: هنوز مشخص نیست که این سویه از ویروس کرونا تا چه حد اثربخشی واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در این زمینه به اطلاعات و مطالعات بیشتری نیاز است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت، این سویه را «نگران‌کننده» خوانده است، گفت: چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید تا  این سازمان میزان شدت این سویه را بررسی کند.

برزگر با تاکید بر این که واکسن نزده‌ها، بیشترین قربانیان ویروس کرونا هستند، اضافه کرد: بیشترین آمار مرگ و میر، ابتلا و وخامت حال عمومی بیماران مبتلا به سویه اُمیکرون در آفریقای جنوبی به عنوان کانون اصلی شیوع این سویه جدید کووید ۱۹ متعلق به واکسن نزده‌هاست.

وی بیان کرد: سویه جدید کرونا به نام «اُمیکرون» نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است و سرایت‌پذیری آن چهار تا پنج برابر بیشتر از سویه دلتاست.

رئیس گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: جهش صورت گرفته در سویه جدید روی پروتئین اسپایک اتفاق افتاده که احتمال کاهش اثربخشی داروهای ضدویروسی و واکسن‌ها در پیشگیری از کرونا را در پی دارد.

برزگر با اشاره به این که تنها راه مقابله با سویه جدید، همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است، افزود: روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونای جدید با وجود جهش‌های مکرر ویروس اُمیکرون،  همانند قبل، شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی در علایم بالینی کرونای اُمیکرون با سویه های دیگر کرونا وجود دارد؟ اظهار کرد: طبق گفته عضو کمیته علمی کشوری کرونا، هم اکنون مطالعات کافی برای اثبات علایم بالینی جدید انجام نشده و از آن جایی که سازمان جهانی بهداشت محتاط عمل می‌کند، در واقع این واریانت را نگران‌کننده طبقه‌بندی کرده است.

وی ادامه داد: این که آیا این سویه از ویروس کرونا، علایم متفاوتی با انواع قبلی دارد یا سنین متفاوتی را درگیر می‌کنند یا نسبت به واکسن کرونا مقاومت دارد یا خیر را هنوز نمی‌دانیم و باید در هفته‌های آینده منتظر ارائه نتایج  تحقیقات انجام شده باشیم.

وی با اشاره به اینکه شواهد اولیه نشان می‌دهد که اُمیکرون به واکسن نیز حساس است یعنی ممکن است واکسن کرونا همچنان روی آن اثربخشی داشته باشد، گفت: گزارش‌هایی از آفریقای جنوبی آمده است که اعلام شده اغلب افراد بستری شده، از میان کسانی بوده‌اند که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، اما برای این که بتوانیم با قاطعیت بیشتری درباره اثربخشی واکسن کرونا بر سویه اُمیکرون ویروس کرونا صحبت کنیم، باید تا زمان ارائه نتایج مطالعات انجام شده در جهان صبر کنیم.

اننهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha