• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400091511536
  • خبرنگار : 50453

۲۵ درصد داوطلبان، موفق به اهدای خون نمی‌شوند

۲۵ درصد داوطلبان، موفق به اهدای خون نمی‌شوند

ایسنا/همدان رئیس سازمان انتقال خون استان همدان گفت: ۲۵ درصد داوطلبان موفق به اهدای خون نمی‌شوند که علت آن عدم شرایط اهدا کنندگان است چرا که سلامت اهداکننده و دریافت کننده اولویت دارد.

دکتر افشین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مجموعه انتقال خون از تمامی اهدا کنندگان، آزمایشات تشخیصی از نظر بیماری های مختلف انجام می شود و سپس از آنها خون دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی اهدا کنندگان در مجموعه انتقال خون مستمر هستند و سالانه چندین مرتبه برای اهدا خون مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: این افراد ار نظر بیماری‌های مختلف از جمله اچ آی وی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند و به دوره های قبلی مراجعه فرد اکتفا نمی‌شود.

محمدی به عدم موفقیت ۲۵ درصد مراجعه کنندگان برای اهدا خون اشاره کرد و گفت: برخی افراد مشکلات مختلفی ممکن است داشته باشند و حتی در صورتیکه فرد دچار سرماخوردگی باشد از اهدای خون وی جلوگیری بعمل می‌آید و به سلامت اهدا کننده و دریافت کننده خون توجه می شود.

وی گفت: افراد باید کارت شناسایی داشته باشند و برای اهدا خون احراز هویت شوند، همچنین قبل از اهدای خون توسط پزشکان مستقر در مجموعه انتقال خون با فرد اهدا کننده ارتباط می‌گیرند و به صورت محرمانه اطلاعات از آنها دریافت می‌کنند و در صورت کوچکترین مورد مشکوکی مبنی بر وحود بیماری در فرد مشاهده شود از اهدا خون وی جلوگیری بعمل می‌آید.

محمدی به خود حذفی محرمانه اشاره کرد و افزود: در صورتیکه فردی اطلاعات کافی در اختیار پزشک قرار ندهد و مورد مشکوکی در ارائه اطلاعات ارائه شود، خون از وی دریافت می‌شود و حتی اگر آزمایش خون وی سالم باشد از این خون برای اهدا استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است یک فرد آزمایش سالم داشته باشد، اما در ارائه اطلاعات کافی به پزشک کوتاهی کرده باشد و اطلاعات کافی نداده باشد از خون وی استفاده نمی‌شود.

محمدی به سالم بودن ۱۰۰ درصدی خونهای اهدا شده و مورد استفاده قرار گرفته شده برای دریافت کنندگان اشاره کرد و گفت: دریافت کنندگان خون با اطمینان خاطر خون دریافت کنند چرا که مجموعه انتقال خون تحت هیچ شرایطی اجازه ورود افراد آلوده را در چرخه انتقال خون نمی‌دهد. 

انتهای پیام                                                                                                                    

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha