• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400091511801

روایت تلخ یک کارآفرین از سختی های صادرات

پیچ و خم ادارات مانعی بر سر صادرات کارآفرینان

پیچ و خم ادارات مانعی بر سر صادرات کارآفرینان

ایسنا/قم کارآفرین برجسته استان قم گفت: متاسفانه به رغم اینکه کشورهای منطقه طالب محصولات ما هستند ولی به حدی در پیچ و خم‌های اداری دولتی غرق هستیم که ما را خسته و کلافه کرده است.

دکتر عالمی آرانی، کارآفرین برجسته استان قم، امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران وفناوران برتر استان قم که در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: خام فروشی مشکل بزرگ ذهنی و اجرایی در کشور است.

وی اظهار کرد: همه دغدغه کشور فروش نفت شده است و میلیون‌ها تن سنگ آهن را که کشورهای دیگر با ارزش افزوده چند هزار برابری به ما می‌فروشند را دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: یک شمش طلا کوچک وقتی به یک کارآفرین کوچک داده می‌شود از آن چند نعل اسب می‌سازد، یک کارآفرین دیگر با فناوری متفاوت این شمش را به هزاران سوزن طلایی مبدل می‌کند و ارزش افزوده چند برابری ایجاد می‌کند.

وی افزود: دانشگاه و یا کارآفرین دیگر این شمش را به عقربه‌های ساعت مبدل می‌کند و ارزش افزوده هزار برابری ایجاد می‌کند ولی ذهنیت ما در ایران خام فروشی و درآمد زایی روی نوسانات قیمت طلا است.

کارآفرین برجسته استان قم بابیان اینکه سه ضلع دانشگاه، دولت و کارآفرین، موتور محرک یک کشور هستند، گفت: اگر این سه ضلع در کنار هم کار نکنند هیچ توسعه‌ای حاصل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه به رغم اینکه کشورهای منطقه طالب محصولات ما هستند ولی به حدی در پیچ و خم‌های اداری دولتی غرق هستیم که ما را خسته و کلافه کرده است.

وی بیان کرد: وقتی در پروژه‌های مشترک در کشورهای دیگر از جمله سوریه با رقبای ترک و چینی که مزیت‌های کمتری از ما هم در آن محصول هم دارند روبرو می‌شویم می‌بینیم که کارهای اداری آن‌ها از جمله استعلامات به آسانی در یک ساعت حل می‌شود؛ اما ما باید به ایران برگردیم و مدت‌های مدیدی پشت در ادارات باشیم که استعلامات و مجوزات را دریافت کنیم که با این شرایط نمی‌توان به رونق تولید و صادرات رسید.

عالمی آرانی ادامه داد: متاسفانه همه در کشور از اهمیت بحث حمایت از صادرات صحبت می‌کنند؛ ولی درصحنه عمل بسیاری از این محرک‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروز دانشگاه‌ها نیز کمک شایان توجهی به صنایع ندارند، گفت: همین مساله هزینه‌های دریافت فناوری را برای ما بیشتر کرده که در نهایت باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha