• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400091612212
  • خبرنگار : 71660

در گفتگوی بایدن با رهبران اروپایی؛

غرب، پوتین را با تشکیل "جبهه متحد" در حمایت از اوکراین تهدید کرد

غرب، پوتین را با تشکیل "جبهه متحد" در حمایت از اوکراین تهدید کرد

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن با رهبران فرانسه، انگلیس، ایتالیا و آلمان درخصوص "افزایش نیروهای روسیه" در مرز با اوکراین، گفت‌وگو تلفنی داشت. رهبران غربی متعهد شدند که یک «جبهه متحد» در برابر تهدیدات روسیه و خصومت علیه اوکراین تشکیل دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، کاخ سفید متنی از این تماس را که میان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، صورت گرفت، منتشر و اعلام کرد: رهبران با یکدیگر گفت‌وگو و نگرانی مشترک خود را نسبت به "افزایش نیروهای نظامی روسیه" در مرز اوکراین و "لحن تند" این کشور ابراز کردند.

در متن این تماس آمده است: رهبران نام‌برده شده از روسیه خواستند تا تنش‌ها را کاهش دهد و توافق کردند که دیپلماسی، به ویژه از طریق "فرمت نرماندی"، تنها راه موجود برای حل مناقشه و درگیری در دونباس (منطقه جدایی طلب شرق اوکراین) از طریق اجرای "توافق‌نامه‌های مینسک" است.

هدف از این تماس نشان دادن "همبستگی" بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش قبل از دیدار بایدن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بود؛ که انتظار می‌رود بر "تشدید تجاوزات روسیه" در نزدیکی اوکراین تمرکز کند.

براساس متن منتشر شده از این تماس، رهبران بر حمایت خود از "حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین" تاکید کردند و توافق کردند که در یک "رویکرد هماهنگ و جامع" بایکدیگر در ارتباط باشند.

در متن منتشر شده از این تماس، مشخص نشده است که آیا رهبران درباره تحریم‌های اقتصادی احتمالی و سایر اقداماتی که می‌توانند علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین اعمال کنند، صحبت کرده‌اند یا خیر، اگرچه چنین اقداماتی موضوع گفت‌وگو در روزهای اخیر بوده است.

مقامات دولت بایدن صریحا اعلام کرده‌اند که اگر پوتین تصمیمی مبنی بر حمله به اوکراین داشته باشد، آمریکا و اروپا در حال بررسی تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به عنوان گزینه‌ای درخصوص واکنش به این تصمیم هستند.

انتظار می‌رود که بایدن تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، پس از تماسش با پوتین داشته باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با زلنسکی پیرامون رفتار روسیه گفت‌وگو تلفنی داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha